Nejmladší a nejmenší z rodiny DS : TEST DS 3 1,2 PureTech.

TEST DS 3 1,2 PureTech

Nejmladší a nejmenší z rodiny DS (česká premiéra 31.3.2023) – malé kompaktní SUV DS3 je cíleno nejspíše na mladé bezdětné páry či jednotlivce, případně starší páry, které už mají děti dospělé a cestují sami. Co do velikosti a luxusu je tento vůz opravdu trochu mimo standard značky, ovšem to neznamená, že jízda v něm není příjemná a co do praktičnosti, až na vnitřní prostory a velikost zavazadelníku, určitě své přednosti má.

 

Exteriér

Design vytváří dojem sportovního SUV – malý, ale robusní. Přední velká maska s výrazným znakem DS, v našem případě v lesklé černé barvě, černá je pak i horní část karoserie od sloupků oken, která je mimo varianty bílé Banquise a černé Perla Nera varianty u všech nabízených barev. Charakteristickým prvkem nového vozu DS3 je výběžek zadních dveří do B-sloupku, jakási „ploutev“. Osobně mám rád symetričnost, co tento prvek narušuje, ale to je věcí vkusu každého člověka.

Dveře mají opět bezklíčkové zamykání – zapuštěné chromované kliky, které se vyklopí při přiblížení k vozu a zaplují při rozjezdu vozidla. Přední část vozu má také známý světelný podpis v podobě svislých obrysových světel denního svícení jako pokračování hlavních světlometů. Hlavní světlomety jsou poslední generací DS Matrix LED Vision Boční podlahové lemy, stejně jako příď a záď jsou v černém plastu, tedy opět charakteristický detail pro off road vozy.

 

Kapota má pouze mechanickou opěru, víko zavazadelníku se odjišťuje pouze dálkovým ovládáním klíčkem a otevírá se ručně. To je jeden z velkých záporů – na 5. dveřích chybí mechanické odemykání, stejně tak tato možnost z interiéru – pouze odemčení dálkovým ovládáním a pak ručně zvednout…

 

Interiér

Jak už bylo řečeno, vnitřek vozu neoplývá luxusem, ale praktičností. Zadní sedadla nenabízí pro pasažéry moc prostoru a zadní dveře díky své šířce tento dojem ještě podtrhují – působí stísněně. Myslím, že pro čtyři dospělé vzrostlé osoby by delší cesta byla dost únavná. Sedadla jsou ovšem pohodlná, mechanicky ovládaná, přední pak i vyhřívaná.

Tak je malé vozidlo, jsou malé odkládací prostory – kapsy ve dveřích, skříňka před spolujezdcem, odkládací přihrádka s opěrkou mezi sedadly i hlavní display před řidičem v klasické kapličce. Ten také nabízí základní zobrazení hlavních údajů se třemi variantami volby. Ve středu palubní desky je pak pevný sekundární 10,3 palcový display infotainmentu s dotykovým ovládáním.

 

Na středovém tunelu je stejně jako u ostatních vozů DS el.ovládání oken, volba jízdního režimu, zamykání a řadicí páka, respektive starý známý volič směru jízdy a parkovací brzdy, který známe například u Peugeotu a který se jaksi zatoulal ze starších verzí DS. Připomeňme, že DS 4 měla už malý zapuštěný volič. Z nové evoluce je ale už tříramenný volant, kam se přestěhovalo pohodlné ovládání tempomatu, hlasitosti a některých funkcí rádia a telefonu.

Vpředu na středovém tunelu je odkládací prostor pro mobilní telefon s bezdrátovým dobíjením. Nad ním ve středu přístrojové desky se nachází výdechy ventilace a tlačítka pro rychlý přístup k telefonu, rádia, navigace, vnitřní cirkulace, klimatizaci a vyhřívání sedadel, vše jako sestava kosočtverců průvodní designový prvek značky DS. Nenajdeme zde bohužel háčky na odložení svršků, je to sice zdánlivě maličkost, ale chybí a nezbývá než válet svršky po sedadlech.

Hlasové ovládání bylo u testovaného vozu bohužel pouze v angličtině. Pokud jsme v aplikaci telefon a chceme vyhledat nějaký kontakt, funguje pouze počáteční písmeno, další už systém nevezme a čeká nás dlouhé rolování. Navigace v DS 3 pochází od společnosti navigaci Tom Tom.

Jízda

Trend doby elektromobility velí u dožívajících spalovacích verzí motorů snižovat objemy spalovacích prostorů a tento downsizeing má pak samozřejmě na svědomí menší výkony, respektive hbitost vozidla. U DS3 to není až tak katastrofální, ale SUV i když malé by si zasloužilo o nějaké to deci více.

 

Ruku v ruce s tím ovšem také jde trochu větší spotřeba paliva, která se v průměru ať už ve městě, na dálnici, či mimo město pohybovala přes 7 litrů na 100 km. Jízdy je ovšem komfortní i přes nerovnosti silnice a směle se můžeme pustit i do lehčího terénu. Podvozek a odpružení se skenováním povrchu dopřává skutečně pohodlnou jízdu.

Trochu problematický je asistent pro udržování vozidla v jízdních pruzích, který pokud jej nevypneme a ocitneme se na silnici bez pruhů, je systém zmatený a my se pak přetahujeme o řízení s asistentem, který měl tendenci posílat auto do levého či pravého příkopu. 

Pokud ovšem jedete po správně označené vozovky, můžete si na chvíli dopřát pocitu autonomního řízení, než vás systém donutí dát opět ruce na volant. K tomu všemu zde máte automatickou funkci světel, stěračů, adaptabilní tempomat, sledování dopravních značek a dopravního omezení, mrtvého úhlu či detekce překážky a samozřejmě senzory na překážky a kameru.

Cena testovaného vozu byla 1 029 000,-Kč včetně pětileté záruky či ujetí 60 000 km, pokud bychom šli po základní výbavě Bastille, zaplatili bychom 770 000 Kč.

Pro porovnání výbava Performance Line je za 800 000 Kč, Performance Line+ 900 000 Kč a Rivoli za 880 000 Kč. V případě motorizace s dieslovým agregátem 1,5 BlueHDi, tento motor pak u všech výbav cenu navýší o 50 000 Kč.

 

 

Rozměry a hmotnost:

Délka:   4 118 mm

Šířka:     1 534 mm

Rozvor: 2 558 mm (přední převis 860 mm, zadní převis 700 mm)

Rozchod P/Z: 1 548 mm/ 1 557 mm

Světlá výška: 170 mm

Objem zavazadelníku: 350 l

Provozní hmotnost: 1 280 kg

Nejvyšší technická: 1 700 kg

 

Motor:

 

Řadový tříválec o objemu 1199 ccm

Výkon: 96 kW (130k) při 5 500 ot/min

Max. točivý moment: 230 Nm/ 1 750 ot/min

 

Výkony:

Maximální rychlost 200 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h – 9,2 s

Spotřeba: 6,0 l/100 km                                  

 

 

 

 

 

 

 

Připravil : Jiří Fiala