Chilská rally: značka Škoda obsadila první tři místa kategorie WRC2 na jediné rally zařazené do WRC v Jižní
Americe
› Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) zvítězili v kategorii WRC2 na
jedenáctém podniku FIA Mistrovství světa v rally
› Posádky z týmu Toksport WRT Gus Greensmith/Jonas Andersson a Sami Pajari/Enni Mälkönen obsadili druhé, resp. třetí místo
› Andreas Mikkelsen se udržel ve vedení v celkovém pořadí kategorie WRC2 i přes svoji neúčast
v Chilské rally
Posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 obsadily na Chilské rally, jedenáctém podniku FIA Mistrovství světa v rally (WRC), první tři místa. Po napínavém souboji s posádkou Sami Pajari/Enni Mälkönen zvítězili v kategorii WRC2 Oliver Solberg/Elliott Edmondson. Pajari/Mälkönen nakonec skončili třetí za svými kolegy z týmu Toksport WRT Gusem Greensmithem/Jonasem Anderssonem.
Posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 Sami Pajari/Enni Mälkönen a Oliver Solberg/Elliott Edmondson
bojovaly dva dny o první místo v kategorii WRC2. V pátek večer měla finská posádka, která letos na
domácí půdě získala své premiérové vítězství v kategorii WRC2, náskok 13,3 sekundy před švédskobritskou dvojicí. „Tuhle rally miluji. A úvodní etapa byla možná moje nejoblíbenější,“ zářil Pajari, který
byl nejrychlejší na všech třech odpoledních rychlostních zkouškách prvního dne.
V sobotu ráno souboj pokračoval. Průměrně dlouhé rychlostní zkoušky, hrubý šotolinový povrch i prach držící se mezi stromy a bránící viditelnosti často způsobily velké časové rozdíly mezi nejlepšími posádkami. Po první sobotní rychlostní zkoušce musel Pajari přepustit své průběžné vedení Solbergovi, když na něj ztratil téměř 40 sekund.
Jednadvacetiletý Fin se nevzdal a ihned po poledním servisu získal první místo zpět. Jeho agresivní přístup ho však přišel draho. Zatímco Solberg šetřil pneumatiky na sobotní závěrečnou rychlostní zkoušku „Maria de las Cruces“ o délce 28,72 kilometru, Pajariho pneumatiky Pirelli byly natolik opotřebované, že jen na tomto měřeném testu ztratil 49,6 sekundy. Finská posádka dokonce musela přenechat druhé místo v kategorii svým kolegům z týmu Toksport WRT, posádce ve složení Gus Greensmith/Jonas Andersson.
„Od této chvíle jde o záchranu vítězství v kategorii WRC2 Challenger,“ uvědomil si Pajari. V této subkategorii mají nárok na body pouze jezdci, kteří dosud nezískali titul v kategoriích WRC2 nebo WRC3 a také nebyli v minulosti nominováni na body pro výrobce. Když se, míněno doslova, v sobotu večer usadil prach, Solberg/Edmondson vedli v kategorii WRC2 o 25,3 sekundy.
„Tyto chilské silnice jsou neuvěřitelné a velmi náročné na zvládnutí. V autě jsem měl velmi dobrý pocit. V druhých průjezdech jsme zvládli ušetřit pneumatiky na velký nápor během
Motorsport poslední rychlostní zkoušky dne,“ řekl Solberg, který přišel o své brýle. „To znamená, že nejsem ve stoprocentním tempu.“
Díky vítězství v jedné nedělní rychlostní zkoušce v kategorii WRC2 si Solberg vydláždil cestu ke
svému druhému vítězství v této kategorii v letošní sezoně. „Konečně zase vítězství! Bohužel moje šance na titul jsou už dávno pryč. Ale i tak je to úžasný pocit,“ komentoval 22letý syn bývalého FIA mistra světa v rally Pettera Solberga. Celkem byl nejrychlejší na pěti ze 16 rychlostních zkoušek celé soutěže.
Gus Greensmith se spolujezdcem Jonasem Anderssonem si díky vítězstvím v kategorii WRC2 na
dvou rychlostních zkouškách WRC2 zajistili druhé místo. „Potřebovali jsme vyhrát. Ale nemyslím si, že
bychom já nebo Jonas mohli udělat víc,“ řekl Greensmith s ohledem na situaci v celkovém hodnocení.
Brit ztrácí na vedoucího jezdce celkového pořadí Andrease Mikkelsena devět bodů.
Podle předpisů se započítává pouze šest nejlepších výsledků ze sedmi rally, Greensmithovi tak zbývá bodovat jen v nadcházející Středoevropské rally. V podstatě totéž platí pro Yohana Rossela (Citroën), který skončil čtvrtý. Francouz je v celkovém pořadí kategorie WRC2 druhý, ale také má před sebou už jen jednu bodovanou rally, zatímco Mikkelsen ještě dvě.
Jak bylo plánováno po druhé etapě, Sami Pajari se spolujezdkyní Enni Mälkönenovou zvítězili v hodnocení kategorie WRC2 Challenger. „Jsem opravdu rád, že jsme dojeli do cíle a na stupních vítězů, i když jízda v závěrečné etapě byla jako vozit babičku do kostela,“ žertoval Pajari. Díky tomuto výsledku má před sebou ještě dvě rally a může tak získat titul v kategorii WRC2 Challenger. Naopak největší Finovi konkurenti odjeli z Chile s prázdnou: Kajetan Kajetanowicz z Polska i Marco Bulacia z Bolívie rally nedokončili.
Předposledním kolem FIA Mistrovství světa v rally bude nová soutěž – asfaltová Středoevropská rally (26. až 29. října 2023), která odstartuje v Praze, povede přes Rakousko a skončí v Pasově (Německo). Na této rally se za volant vozu Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT vrátí aktuálně vedoucí jezdec celkového pořadí kategorie WRC2 Andreas Mikkelsen.
Nor má velkou šanci zde předčasně získat svůj druhý mistrovský titul v kategorii WRC2 ve své kariéře.
Chilská rally, 29. září–1. října 2023, výsledky kategorie WRC2
1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB), Škoda Fabia RS Rally2, 3.14:56,6 h
2. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, +25,8 s
3. Sami Pajari/Enni Mälkönen (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +1:02,1 min
4. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (F/F), Citroën C3 Rally2, +1:35,4 min
5. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (ANA/ANA), Škoda Fabia RS Rally2, +1:49,7 min
Celkové pořadí kategorie WRC2/Jezdci (po 11 z 13 rally)
1. Andreas Mikkelsen (N), Škoda, 108 bodů (z 5 rally)
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 104 bodů (ze 6 rally)
3. Gus Greensmith (GB), Škoda, 99 bodů (ze 6 rally)
4. Oliver Solberg (S), Škoda, 91 bodů (ze 7 rally)
5. Sami Pajari (FIN), Škoda, 86 bodů (ze 7 rally)
Číslo rally: 17,2
Poté, co Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) strategicky šetřili pneumatiky na prvních dvou rychlostních zkouškách během sobotního odpoledne, projeli poslední rychlostní zkouškou dne o neuvěřitelných 17,2 sekundy rychleji než ostatní posádky kategorie WRC2, to je přibližně o 0,6 sekundy rychleji na každý z 28,72 kilometru této rychlostní zkoušky.
Chilan Jorge Martínez a argentinský spolujezdec Alberto Alvarez zajeli nejrychlejší čas kategorie WRC2 v závěrečné Power Stage a do cíle dojeli jako nejlépe umístěná domácí posádka s vozem Škoda.
Škoda Motorsport:
› Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
› Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
› Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
› Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
› V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000 vítězství.
› Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019 získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
› Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval: Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2022 třikrát za sebou v kategorii WRC2 také týmový titul.