Thierry Neuville a Středoevropská rallye. Rozhovor.

Středoevropská rallye se blíží.

Thierry Neuville: „Bude to mimořádně napínavá rallye“
Belgický  jezdec mistrovství světa se těší na asfaltové tratě Středoevropské rally
Perfektní zápis a optimální nastavení jsou zásadní
Neuville doufá, že bude mít velkou podporu fanoušků

Belgičan Thierry Neuville je spolujezdcem Martijn Wydaeghe v modelu Hyundai i20 Rally1 Hybrid nejostřejším pronásledovatelem dvou jezdců Toyoty Kalle Rovanperä a Elvyn Evans v boji o mistrovství světa v rallye. I když se třetí mistrovství světa stále ještě plně připravuje na další kolo mistrovství světa v Chile, podíváme se již i na Středoevropskou rally, která se bude konat od 26. do 29. října.

Při nově instalovaném závodu WRC, který je předposledním kolem mistrovství sezony, se Neuville bude pravděpodobně cítit jako doma. 35letý muž pochází ze Sankt Vithu v německy mluvící části Belgie, a proto se může alespoň v Německu a Rakousku dorozumět i v místním jazyce.

Do nové „Central European Rally“ zbývají už jen čtyři týdny. Co víte o tomto novém závodu mistrovství světa?

Thierry Neuville: „Abych byl upřímný, tak moc ne. Dobře, vím, že start je v Praze a že se do soutěžního centra v Pasově dostaneme až po českých tratích do Bavorska a v sobotu a v neděli pojedeme v Rakousku a Německu. V současné době se plně soustředíme na nadcházející Rally Chile, poslední šotolinový závod sezóny, než se plně zaměříme na dva finální asfaltové závody.

Ale mohu prozradit, že ze zvědavosti jsem se už díval na jedno nebo druhé video CER. Skutečná příprava začala, alespoň pro mě, ale už v Chile.“

 

Krátké video z ME v Přerově  2023 ZDE.

Máte zkušenosti s rallye z trojzemí?

Thierry Neuville: V Bavorsku jsem ještě nikdy nebyl. V České republice jsem v IRC jezdil na Barum Rally. A v Rakousku jsem byl přesně jednou, v roce 2008 ve Waldviertelu na pozorování Pirelli Star Driver ve Fordu Fiesta ST. To mi stěží pomůže.“(smích)

Vyrostli jste jen pár kilometrů od Rallye Německo v belgickém pohraničí. Je CER vaší novou domácí rallye?

Thierry Neuville: „Ne, jen proto, že mluvím německy, to nelze nazvat domácí rallye, na to jsem byl příliš daleko a vyrůstal jsem v Belgii. Je to něco jiného, když jako například Sébastien Ogier vyrostl v Gapu, kde hostuje Monte Carlo, takže zná trasy každodenního života. U mě a u tratí v trojzemí tomu tak není. Nicméně jsem si jistý, že mnoho mých fanoušků přijde, aby nám drželi palce na místě.

 

Protože je to nejbližší závod mistrovství světa do mé vlasti. Kromě toho by se mohlo stát, že stejně jako na Rallye Německo, pozve i společnost Hyundai Motorsport GmbH, která sídlí ve franckém Alzenau, své zaměstnance. Mnozí z nich nejsou přítomni v soutěžích a mohou to sledovat pouze v televizi a jen z vyprávění vědí, co všechno za tím stojí a co pro nás jejich práce znamená.

To by samozřejmě bylo skvělé, protože to motivuje nejen vás, ale i nás.“

Jste vyznavačem asfaltových rally. Co je na jízdě na pevném povrchu tak zvláštního?

Thierry Neuville: „Je to prostě velká zábava. A líbí se mi ta konkrétní výzva. Na asfaltu je mnoho extrémů, zrychlení, brzdění, a v neposlední řadě rychlost zatáček. Musíte jet velmi precizně. Když jste na šotolině trochu mimo čáru nebo jedete na kole v příkopu, není to tak špatné. Na asfaltové dráze je hned vážný problém.

Člověk má prostě méně místa na chyby, což je nesrovnatelně obtížnější, ale pro mě o to více lákavější. „ Posledním závodem mistrovství světa z asfaltových tratí byla na jaře Chorvatská rally.

Chystá se nový Hyundai i20 Rally1 Hybrid?

Thierry Neuville: „Auto se mění před sezonou i během ní. Vím, že tým testoval několik věcí, ale zatím nevím, jestli a co přijde před koncem sezóny, nebo až do roku 2024, protože jsem neseděl za volantem při vývojových jízdách za asfaltem.“

 

v Přerově….

Jak se tým a vy připravujete na CER?

Thierry Neuville: „Minulý víkend se Teemu [týmový kolega Suninen] zúčastnil rally v Rakousku, protože v našem autě dosud absolvoval pouze dvě šotolinové rallye. V současné době – a myslím si, že už z časových důvodů se toho tolik neudělá – jinak nebudeme jezdit žádné testovací rallye. To znamená, že stejně jako jindy budu muset vystačit s testovacím dnem před CER.

Doufám a věřím, že je v České republice. Těm ze tří zemí jsou asfaltové tratě zde nejspeciálnější. V Bavorsku a Rakousku by to mělo spíše odpovídat Chorvatsku, někdy selektivnějšímu, někdy užšímu, někdy dalšímu, někdy špinavějšímu a tak dále.

České silnice jsou mnohem hrbolatější a zvlněnější, mají většinou mnoho různých povrchů a v některých pasážích dokonce pravé zakalené koberce. To vyžaduje nejen perfektní zápis, ale také optimální nastavení, abyste měli dobrou přilnavost. „

 

Co si spočítáte, jak velké jsou vaše šance na vítězství?

Thierry Neuville: „Samozřejmě, že mým cílem je vyhrát, nakonec jsem závodník, takže mě musíte mít na seznamu, zejména na asfaltových rally. Ale je tu ještě pár dalších, kteří se do toho vměšují. To je to krásné a vzrušující na mistrovství světa v rallye.

Obvyklí adepti  jsou však známi: Divil bych se, kdyby Ogier, Rovanperä, Evans a Tänak nebojovali s námi o vítězství. A moji kolegové z Týmu Hyundai by měli být také na lístku. „EP“ [Esapekka Lappi] a „Teemu“ [Suninen] jsou na asfaltu opravdu rychlí, což by nás mohlo překvapit, kdybychom vše spojili dohromady. „

Co byste si přáli za povětrnostních podmínek?

Thierry Neuville: „Kdybych měl na výběr, sluníčko a čisté svahy. Ale na to nemáme žádný vliv. A v tu roční dobu je bohužel všechno uvnitř. Při asfaltových rally je počasí rozhodujícím faktorem. Již Německá rally byla tehdy s ohledem na výběr pneumatik složitou záležitostí. Myslím, že na konci října tomu nebude jinak.

To přináší další vzrušení pro fanoušky, ale i pro nás. Tak nějak se mi to líbí. Když se ale zblázníte, může to pro vás rallye obrátit vzhůru nohama. Tak je tomu v mistrovství světa v rallye. Můžete jet dva dny dopředu a dělat dobře všude pár desetin nebo i vteřin a pak – boom – je všechno pryč. Zvláštní na CER bude, že mistrovství světa je téměř rozhodnuto a téměř všichni budou závodit na vítězství.

 

Mohlo by se tedy jednat o několik velmi specifických rozhodnutí, zejména při výběru pneumatik. Není pochyb o tom, že to bude mimořádně napínavá rallye – především proto, že nikdo nemá zkušenosti. Jako fanoušek si to nenechte ujít.“

 

Zdroj CER