Test elektrického DS 3 E-Tense.

Test DS 3 E-Tense

Před časem jsme měli pro test zapůjčenou novou DS3 v benzínovém provedení a nyní jsem měl možnost vyzkoušet si také full electric, tedy trend dnešní doby – elektromobility. Osobní zkušenost po testování navozuje otázku, proč se říká elektro-mobilita, protože je dosti diskutabilní, zda je majitel elektrického vozidla skutečně mobilní……

Auto do města…

Ostatně hodnocení tohoto vozidla se nevztahuje jen na značku DS, ale na většinu plně elektrických vozidel. Nebudeme rozebírat veškeré aspekty ekologičnosti, ceny, atd., ale ryze praktické využití vozidla.

Jak už v titulku uvádím, tyto vozy najdou uplatnění a smysl ve větších městech při cestě do práce, na nákupy, na návštěvu příbuzných či cestu za kulturou, kde především v Praze dosud ještě máme šanci využít benefitu v podobě bezplatného parkování kdekoli, včetně modrých zón, jež zamořily většinu města.

 

 

Vše je závislé na dojezdové vzdálenosti a na možnosti dobíjení. Zapomeňte na nabíjení z domácí zásuvky, Pokud nevyhodíte hlavní jistič a běžné 16-ti ampérové jističe udrží odběr proudu, pak vězte, že po hodině a půl dobijete 3% kapacity baterie. Jiné je to už u dobíjecích stanic, ale zde zase musíte počítat s poskytovatelem elektrické energie (k našemu vozidlu byly čipy pro PRE a ČEZ), tedy kde můžete nabíjet a za kolik.

Nicméně pokud je nabíjecí stojan u obchodního centra, či některého fastfoodu, můžete zde příjemně strávit potřebný čas pro nabíjení (zde za 10 minut nabijeme cca 10% kapacity baterie, což už docela ujde). Infrastruktura je jedním z důležitých faktorů pro pořízení elektromobilu.

Cíl Evropy přestat po roce 2030 vyrábět automobily na fosilní paliva má ale řadu trhlin. Ať už se jedná o zmiňovanou infrastrukturu nabíjecích stanic či dostatek energie pro ně, je v současné používané technologii autobaterií nemožné použití těchto aut pro cestu na delší vzdálenost a na rozdíl od těch současných aut, nemáte šanci zajít s kanystrem k nejbližší benzínce pro palivo, když vám v autě dojde. Zde se jedná o poněkud adrenalinový sport, kdy sledujete dojezd vozidla, který ubývá rychleji, než skutečně ujeté kilometry. A bude na konci volná nabíječka, jestli vůbec?

Jelikož jsme nedávno testovali identické vozidlo na benzín, omezím popis vozidla jen na odlišnosti.

Exteriér

Logicky u E-Tense odpadá výfukové potrubí i s koncovkou a místo hrdla nádrže máme na levé straně pod krytkou zásuvku pro nabíjecí kabely – jak AC – střídavý proud, tak stejnosměrný DC. Kabely jsou samozřejmě součástí výbavy vozu. Jinak u nabíjecích stanic využíváme těch u stojanů. Barva testovaného vozu byla šedozelená s černou vrchní částí karoserie s pevnou plechovou střechou, pneumatiky o rozměru 215/55 R 18 s 18“ alu ráfky „NICE“

Opět si musím povzdechnout, co vedlo konstruktéru k tomu, aby se zavazadelník dal otevřít pouze klíčkem od zapalování v ruce za vozidlem, bez možnosti otevření nějakou páčkou či spínačem v interiéru či proč chybí zámek u pátých dveří????,

 

Interiér

Vnitřek vozu byl v elegantním černo-bílém provedení – s prošívanou bílou kůží v kosočtvercovém prošití ve sytlu DS doplněnou na středu sedadel textilním pruhem (oficiální název Kůže Nappa Galet s látkou Luxemburg). Sedadla byť jen mechanicky stavitelná byla s vysokými sportovními opěrkami hlavy velmi pohodlná a obě přední sedadla měla možnost vyhřívání.

Pod volantem logicky chyběla pádla pro ruční řazení rychlostí, které zde nemá opodstatnění. Opět zde chyběly věšáky na bundu či kabát. Jiné byly samozřejmě i zobrazované údaje na displey. Kromě běžných nabídek pro ovládání rádia, telefonu, navigace, klima přibylo zobrazení ENERGIE – jak grafické zobrazení proudu energie – pohon z baterií, rekuperace, plachtění, ale i statistika využití energie v rozmezí 30, 60, 180 minut jízdy.

Na sekundárním display je navíc uložena elektronická příručka k obsluze s názorným zobrazením a doprovodnými texty a popisy. Co zde ale stále chybí, je hlasové ovládání v češtině, co bude asi většině lidí dělat obtíže, takže tuto službu nevyužijí. Lze ovšem bezdotykově dobíjet telefony, u kterých je tato podpora, je možnost zrcadlení telefonu do sekundárního displaye. Při párování telefonu je trochu opačná logika – nikoli auto vyhledávající telefon, ale telefon vyhledávající vozidlo…ale funguje to!

Ve výbavě tohoto vozu – Performance Line není head up display

Nabíjení

Plně nabitá baterie nabízí dojezd 400 km v normálním režimu – tedy při poloze přepínače módu jízdy NORMAL, který se automaticky nastaví při aktivaci vozidla. Mód ECO, na který jsem jel většinu doby, nabídne o 18 km větší dojezd za cenu snížené funkčnosti a teplotního komfortu, režim sport vám naopak automaticky ubere hned na začátku 20 km.

Jak už jsem psal, zapomeňte na nabíjení doma, a už vůbec ne v panelovém domě. Za 70 minut nabít 3%, znamená úplné nabití za 33 hodin.

U nabíjecí stanice ČEZ u McDonald trvalo 22 minut nabití baterie z 39% na 72% a dalších 18 minut potom nabití na 90%.

U nabíjecí stanice jedné pražské prodejny Lidl to bylo o něco pomalejší, byť také DC kabel: Tady 13% trvalo půl hodiny a dalších 19% přes hodinu. Zde se ovšem projevila jedna chybička DS…

Je velmi příjemné bezklíčové otevírání dveří – stačí se přiblížit k vozidlu, které vás uvítá rozsvícením světel a záhy potom vyskočí kliky dveří – auto se otevře,  při odchodu se pak o nic nestaráte, vozidlo se samo uzamkne s akustickým znamením….. Ovšem ejhle! Toto je slušný problém u nabíjení. Ve chvíli, kdy se k autu přiblížíte, abyste zkontrolovali, jak jste na tom s nabitím, auto se otevře a nabíjení se ukončí…

Nezbývá, než klíček ponechat v bezpečné vzdálenosti od auta a pak jít zkontrolovat nabíjecí stojan….!

 

Jízda

Tichý pohon vám dopřeje klidu a možnosti si vychutnat hudbu ze značkových reproduktorů, zvláště při dynamickém nastavení zvuku a individuálním nastavení equalizátoru a virtuálního středu poslechu ve vozidle. Podvozek je rovněž příjemný, pojímající nerovnosti, takže je jízda příjemná a pohodlná.

Můžeme se nechat rozmazlit automatickým přepínáním světel, automatickou funkcí stěračů, sledováním dopravních značek, adaptabilním tempomatem spolu se sledováním jízdních pruhů, asistenčními systémy pro bezpečnou jízdu nebo si pohrát se zobrazovaným motivem displaye.

 Jsme ovšem v elektromobilu a musíme sledovat ukazatel dojezdu, s vědomím, kam chceme dojet, takže vyzkoušet si plnou akceleraci vozu a rychlou jízdu v režimu SPORT si můžeme dopřát opravdu jen na kratší trase. Většinou ve městě pojedeme v režimu NORMAL, na další trať pak nezbyde než přepnout na ECO a buď se v létě potit (lze stáhnou okénka), nebo po zbytek roku mrznout.

V tomto režimu nelze moc předjíždět, protože akcelerace je skutečně pomalá, takže pro tento účel je nutno přepnout do jiného režimu, minimálně NORMAL. Dojezd samozřejmě závisí na rychlosti vozidla, obsazenosti vozidla a v neposlední řadě na profilu krajiny – silnice. Musím říci, že rekuperace jízdou z kopce není závratná, spíše žádná.

Na 2,5 km klesání do Karlových Varů, naskočil jen jeden kilometr dojezdu (jízda bez akcelerace), o který jsem záhy přišel během následujících pár metrů s akcelerací. Auto z kopce využívá plachtění, tedy alespoň neubývá dojezd, rekuperace nastává při uvolnění pedálu akcelerace, či při dosažení max. nastavené rychlosti při jízdě z kopce. Jel jsem přesně podle předpisů – obec 50 km/h, mimo obec 90 km/h, dálnice D6 max. 130 km/h. I tak mi po ujetí 77 km ubylo na dojezdu 158 km!

A to vše v režimu ECO, pouze s 15 vteřinami režimu SPORT pro vyzkoušení maximální rychlosti 151 km/h (v TP uvedeno 150 km/h) v klesání od Velké Dobré.

Velmi orientační jsou také ukazatele okamžité spotřeby elektrické energie, jež jsou odvislé od toho, zda jedeme po rovině, z kopce či do kopce a tady je to ještě více markantní, než u spalovacího motoru.

Zde jen ukázka zaznamenaných okamžitých spotřeb:

Při rychlosti 80 km/h – 37,2 kw/100 km

Při rychlosti 90 km/h – 38 kw/100 km

 

Technická data:

Motor: 115 kw (156 k)

Max. rychlost: 150 km/h

Hmotnost: 1 625 kg

Dojezd: 404 km (kombinovaný provoz, v městě udávaný dojezd 575 km)

Délka: 4 118 mm

Šířka: 1 988 mm (přes zrcátka)

Výška: 1 534 mm

Rozchod P/Z: 1 548/1 557 mm

Rozvor: 2 558 mm

Cena:

Základní cena    
    1 260 000 Kč
Barva:    
Metalická barva šedá Lacquered M0SC 25 000 Kč
     
Interiér:    
DS Interiér Trocadero – polokožený interiér, béžová látka 90FC 15 000 Kč
     
Příplatky:    
Head-up displej YB01 12 000 Kč
DS DRIVE ASSIST + Rozšířený bezpečnostní paket ZVJ6 55 000 Kč
DS LED Vision YQ03 28 000 Kč
     
     
Celková cena vozu   1 395 000 Kč

 

 

Jiří Fiala