Premiérový ročník FIA F4 CEZ byl dramatický až do samotného konce

První ročník FIA F4 CEZ dramatický až do konce

Nadějní jezdci, kteří hledají cestu do formulí, nebo vyšších kategorií motorsportu, tak těm je určen seriál FIA F4 CEZ s novými monoposty Tatuus T421 s motorem Abarth 1,4ltr turbo, který se jede pod patronací FIA a jezdci také sbírají body do jejich žebříčku.

 

První ročník seriálu přinesl možnost mladým jezdcům se porvat o body do FIA, ale také získat závodní zkušenosti, které budou potřebovat do jejich dalšího rozkvětu na závodní dráze. Ovšem nejen mladíci usedli do těchto monopostů.

 

První ročník FIA F4 CEZ nabídl závodníkům okruhy Hungaroring, Red Bull Ring, Slovakia Ring, Most, Brno a také nový Balaton Park, tedy maďarskou závodní trať čerstvě otevřenou, a tak nikdo neměl ji ani najetou. Závody byly koncipovány jako dva závody během víkendu, ovšem Most a Balaton Park měly hned tři závody.

 

Na startu se letos objevilo celkem 15 bodujících jezdců a 7 závodních stájí a nás může těšit, že se ve FIA F4 CEZ objevilo celkem pět českých závodníků.

 

Sezóna FIA F4 CEZ skončila závody v Maďarsku, ale dramatická byla až do úplného závěru, když o první titul nakonec tvrdě bojovali Švýcar Ethan Ischer a Holanďan Reno Francot. Vítězný pohár nakonec v sezóně převzal Švýcar Ethan Ischer, když si v posledním čtrnáctém závodě dojel pro zlato, před Michaelem Sauterem a nakonec těsně druhým v celkové klasifikaci FIA F4 CEZ Reno Francotem.

Vítězného Ischera dělily v součtu bodů od druhého Francota pouhé dva body. Ano, i tak vyrovnané souboje mladých závodníků přinesla úvodní sezóna. Třetí místo v celkové klasifikaci si další Švýcar Michael Sauter, který dokázal také jednou zvítězit, a to v předposledním závodu na Balaton Parku.

Čtvrté místo patří Olivéru Michlovi z Maďarska a páté místo bral Dán Mathias Bjerre Jakobsen. Pro Jenzer Motorsport to znamenalo suverénní vítězství v týmech, když druhý skončil Sauter Engineering a třetí Ideal Line Performance.

Nejúspěšnějším našim jezdcem se stal v první sezóně Miroslav Mikeš ze Sape Motorsport, který vynechal jen úvodní klání na Hungaroringu, a přesto nasbíral 75 bodů. Druhé místo v pomyslném českém žebříčku si vyjel Max Karhan z Lukamotorsportu, který do sezóny naskočil až závody v Mostě a nasbírat se mu podařilo 56 bodů.

Třetím Čechem ve startovním poli byl Jiří Šafránek s třiceti body, který absolvoval dva závodní víkendy za tým Renauer Motorsport. Dalším českým jezdcem s 26 body se stal debutant ve formuli F4 Jan Rieger, který testoval zcela čerstvou formuli týmu JMT Racing v Mostě. Jeho následovník ve stáji JMT Racing Roman Roubíček pak odjel zbylé závody sezóny, včetně nového Balaton Parku a vyjel si 18 bodů.

 

Sláva vítězům, čest poraženým. Ale již teď se můžeme těšit na novou sezónu, protože promotér závodů odhalil nedávno svůj kalendář pro rok 2024. Závody budou začínat Balaton Parkem, tedy tam, kde letos končili, a kromě známých destinací, včetně severočeského Mostu a Brna, se závody FIA F4 CEZ v sezóně 2024 pojedou i na rakouském rychlém okruhu Salzburgring.

Tam sezóna formulí Tatuus T421 certifikovaná FIA také skončí.

Výsledky FIA F4 CEZ 2023:

 

Ethan Ischer (CH) Jenzer Motorsport – 263 bodů

Reno Francot (NED) Jenzer Motorsport – 261 bodů

Michael Sauter (CH) Sauter Engineering – 204 bodů

Olivér Michl (HU) Gender Racing – 112 bodů

Mathias Bjerre Jacobsen (DK) Jenzer Motorsport – 106 bodů

Miroslav Mikeš (CZE) Sape Motorsport – 75 bodů

Max Karhan (CZE) Jenzer Motorsport – 56 bodů

 

 

Vláďa Rožánek

FIA F4 CEZ