Besip radí: Vlivem aktuálního počasí čeká na řidiče hrozba v podobě náledí, Besip vysvětluje, na co si dát za volantem v těchto dnech pozor
Vlivem aktuálního počasí čeká na řidiče hrozba v podobě náledí, Besip vysvětluje, na co si dát za volantem v těchto dnech pozor
Zatímco při jízdě na sněhu jsou řidiči zvyklí zpomalit a přizpůsobit jízdu viditelně zhoršeným podmínkám, jakmile se mírně oteplí a sníh začne roztávat, řidiči většinou začnou polevovat ve své přirozené ostražitosti. Náledí, které nás pravděpodobně na mnoha místech v následujících dnech čeká, právě kvůli tomu, že teploty se budou pohybovat kolem nuly, vás tak může nečekaně zaskočit.
Mnoho řidičů na tuto skutečnost není připraveno a ve velkých rychlostech potom na namrzlé silnici dostane smyk. V loňském roce bylo v důsledku nehod vzniklých vlivem námrazy, sněhu a náledí usmrceno 21 osob, 40 těžce zraněno a 936 zraněno lehce, dlouhodobě mezi nejrizikovější měsíce v tomto ohledu patří právě prosinec a leden.
„Řidiči by měli v těchto dnech myslet zejména na to, že zatímco přes den původní sněhová pokrývka roztává, v noci opět může tento roztátý sníh namrzat. Promrzlá silnice si také drží chlad a kvůli tomu námraza vzniká i při teplotách nad nulou, kdy by ji většina řidičů pravděpodobně nečekala. K tomuto jevu dochází zejména na specifických místech jako jsou mosty nad řekami, lesní cesty či zastíněné úseky silnic.
Je tedy důležité, aby zejména v ranních hodinách, které jsou nejrizikovější, řidiči počítali s tím, že povrch vozovky může být pokrytý právě náledím, na kterém mohou snadno ztratit kontrolu nad vozidlem,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení Besip Ministerstva dopravy.
Je důležité si připomenout, že právě na rizikové úseky silnic, které mají tendenci namrzat, upozorňují řidiče modré směrové sloupky. Pokud tedy při své jízdě tyto sloupky v následujících dnech spatříte, měli byste se mít na pozoru a počítat s tím, že silnice může být v těchto místech namrzlá. Za zmínku stojí i tzv. černý led. Ten vzniká tehdy, když se na povrchu vozovky vytvoří tenká vrstva vody, která následně zmrzne.
Přes den se černý led může více lesknout, ovšem za tmy není příliš způsobů, jak jej rozeznat od pouhé mokré silnice. Černý led se přesto dá poznat například dle stříkající vody od pneumatik z vozů jedoucích před vámi.
Pokud už se vám stane, že s autem dostanete smyk, pamatujte na to, že je důležité nezačít prudce brzdit. Doporučuje se naopak pouze sundat nohu z plynu, sešlápnout spojku a pevně chytit volant. Moderní auta mají tu výhodu, že vám navíc pomohou díky elektronické stabilizaci podvozku vzniklý smyk vyrovnat.
Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy
foto hasiči…
PR