Nový studijní program VUT k elektromobilitě.

Elektromobilita na vzestupu. Nový studijní program VUT připraví průkopníky v automobilové elektronice
 První studijní program v České republice zaměřený na komplexní a detailní znalost elektroniky vozidel – to je nový obor Automotive Electronics and Electromobility, který se na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT otevře poprvé letos na podzim. Univerzita tímto krokem reaguje na volání firem z automobilového průmyslu, kterým dlouhodobě chybí obsadit desítky pozic určených pro specialisty v dílčích oblastech automobilové elektroniky. 

 

„Obdobné programy v Česku, ale i ve světě jsou vždy zaměřené pouze na vybraná témata elektroniky a často jsou alespoň částečně orientované na strojní inženýrství nebo i jiné oblasti. Náš nový obor naproti tomu postihuje elektroniku vozidel komplexně, tedy obsahuje všechny její části, a zahrnuje i elektroniku souvisejících systémů, například nabíjecích stanic.

 

Program je však zaměřen i na mechanické části vozidel, které s elektronikou bezprostředně spolupracují,” vysvětluje přednosti programu jeho garant prof. Aleš Prokeš z VUT. 

Absolventi díky této specializaci snadno najdou uplatnění v kterékoliv firmě zabývající se automobilovou elektronikou na úrovni vývoje, výzkumu a po získání praxe také například na úrovni řízení výroby, a to nejen v Česku. Program je totiž vyučován zcela v angličtině, která je navíc většinou firem z automobilového průmyslu kvůli jejich nadnárodnímu charakteru vyžadována.

Obor se díky tomu stává atraktivní i pro potenciální zájemce o studium ze zahraničí. „Požadavek na znalost technické angličtiny byl jednoznačně potvrzen při všech jednáních se zástupci firem působících v oblasti automobilové elektroniky, s jejichž techniky a vedoucími pracovníky budou absolventi programu komunikovat,” říká prof. Prokeš, který obsah oboru diskutoval s řadou společností.

 

Jeho vznik kvituje například ŠKODA AUTO, FORVIA HELA, Valeo nebo Onsemi. Zájem těchto firem o kvalitní zaměstnance s vysokoškolským vzděláním neustále roste, neboť rozšiřují svá výzkumná a vývojová centra, kde nabízejí zajímavá zaměstnání v mnoha oborech. 

 

Vztah se studenty budou moci firmy navázat už během studia, a to ve formě vedení diplomových prací, přednášek nebo v laboratorní výuce. Některé společnosti nabízí i placené stáže. Studentům se tak mnohdy vykompenzuje školné, které u anglických studijních programů činí na VUT tisíc eur ročně.

Firmy se také mohou spolehnout na vysokou specializaci absolventů v oblastech přelomových trendů, jako jsou autonomní řízení, digitalizace, kyberbezpečnost, nebo rozvoj alternativních pohonů v čele s elektromobilitou. Ta je v Česku ale i jinde ve světě na soustavném vzestupu. 

 

„Elektromobilita se rychle stává stěžejním tématem v automobilovém průmyslu a je důležité, aby naši studenti nezůstali pozadu. Naším cílem je v novém programu Automotive Electronics and Electromobility poskytnout studentům nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, které budou potřebovat pro úspěšnou kariéru v tomto rychle se vyvíjejícím odvětví.

Chceme připravit absolventy, kteří budou schopni přímo reagovat na požadavky trhu a stanou na čele inovací v elektromobilitě,” říká prof. Prokeš. 

Přihlášky do prvního studijního programu zaměřeného na detailní znalost elektroniky vozidel je možné podávat do 31. března.

 

 

A co na to firmy ?

Škoda Auto

„S přechodem na produkci většího množství plně elektrifikovaných modelů je nutné naše týmy rozšířit o odborníky na téma elektromobility. V současné chvíli máme otevřené desítky pozic vhodných pro absolventy technických vysokých škol. Situaci může napomoci blízká spolupráce s univerzitami, o kterou dlouhodobě usilujeme.

Studentům umožnujeme již během studia aplikovat získané znalosti do firemní praxe například prostřednictvím odborných stáží, během nichž je možné vypracovat i závěrečnou práci. Nový program na VUT nám umožní navázat další spolupráci s motivovanými studenty perspektivního oboru,” říká Tereza Kozáková ze ŠKODA AUTO a.s.

Valeo

„V Česku je dlouhodobě málo absolventek a absolventů technických oborů a jinak tomu není ani ve světě automotive. I přesto, že se naší společnosti daří tým rozšiřovat, máme aktuálně otevřených desítky volných pozic, které se snažíme obsadit. VALEO chápe VUT v tomto směru jako jednoho z klíčových univerzitních partnerů.

Od otevření nového studijního programu si hodně slibujeme. Jeho skladba je postavena tak, že pokrývá skutečně pro nás důležité kompetence a disciplíny, které již nyní poptáváme a budeme poptávat i v budoucnu. VALEO je nadnárodní společnost a absolvent, který dokáže úspěšně završit náročné studium na prestižní VUT, a dokonce v angličtině, je pro nás naprosto ideální kandidát s vyhlídkou rychlého kariérního růstu,” říká Jakub Hudec z Valeo.

FORVIA HELLA

„V tuto chvíli máme otevřeny desítky pozic, u kterých je nutné mít vysokoškolské vzdělání. S ohledem na naše výrobní a vývojové portfolio, které je zaměřeno na osvětlovací techniku a elektroniku, je pro nás nábor kvalifikovaných pracovníků v elektronických oborech klíčový. Proto také navazujeme spolupráci se studenty již v době jejich studia.

Máme pro ně připravené specializované tréninkové a rozvojové programy, exkurze či soutěže. Nechybí ani možnost u nás psát diplomové a bakalářské práce a získat tak podporu zkušených odborníků. Na spolupráci se studenty nového programu VUT se velmi těšíme. Na rozdíl od obecných oborů je totiž tento program zaměřen přímo na automotive průmysl a jeho specifika,” říká Aneta Hurníková z české pobočky společnosti FORVIA HELLA.

Onsem

„Pro absolventy nového programu na VUT máme již teď otevřenou náruč. Je to přesně obor, který potřebujeme. Odborníci z našich vývojových center se spolupodíleli na tvorbě studijního plánu. Proto se zde student naučí nejnovější technologie a procesy přímo od odborníků z průmyslu.

Absolventi najdou uplatnění v ONSEMI v Brně a v Rožnově pod Radhoštěm, ale také v našich dalších evropských lokacích. Studenti s námi mohou pochopitelně navázat spolupráci už během studia například ve formě placených stáží,” říká Petr Kamenický z Onsemi.

 

 

 

 

 

PR