Představení Lec-Ford CRP1 . Tyto skvosty F1 uvidíme v létě při GP Revival v Brně.

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Lec-Ford CRP1

Při představení vozu Lec-Ford CRP1 se musíme nejdříve krátce zabývat jeho jezdcem z roku 1977 – Britem Davidem Purleyem. Firma Lec Refrigerators z Bognor Regisu byla jedním z největších výrobců chladniček Velké Británie. Potomek majitele ale měl v hlavě vše možné, jen ne vedení podniku.

David Purley byl vyslovený divoch, který celý svůj život hledal nebezpečí a škádlil osud. V armádě byl parašutistou a byl nasazen i v ostrých střetech, kde se kolem něj umíralo. Koncem 60. let objevil další pole působnosti, které by ho uspokojilo: motorsport. Měl peníze, talent a především ohromnou porci odvahy.

Ve Formuli 3, F2 a F5000 se rychle vypracoval mezi světovou špičku – postup do F1 byl logickým tahem. A tak stál David roku 1973 v Monaku poprvé na startu Grand prix (shodou okolností debutoval při stejném podniku i krajan James Hunt). S pronajmutým Marchem-Ford 731, sponzorovaným samozřejmě podnikem Lec, se zúčastnil ještě dalších čtyř podniků, nejlépe dojel 9. v Monze.

 

Světovou publicitu ale získal smutným způsobem: kdo nezná jeho marné snažení o záchranu kolegy Rogera Williamsona z ohnivého inferna Zandvoortu? David byl prostě (dle autora) nejodvážnějším pilotem monopostů všech dob a osobností, jaké se v dnešní F1 již nevyskytují – a to nejen proto, že za Zandvoortskou akci dostal „George Medal“ za zvláštní chrabrost.

Purley se poté s velkým úspěchem soustředil na jiné monopostové šampionáty. Roku 1976 se stal na voze Lec-Chevron, který postavil a připravil tým Mika Earleho (později Onyx-F1), šampionem F5000 a pro další ročník si připravil druhý útok na Formuli 1.

Čímž bychom byli o jeho vozu. Už neinvestoval do cizích výrobků – založil vlastní značku! Zkušený konstruktér Mike Pilbeam nakreslil konvencionelní hliníkové šasi, které měl pohánět – jak jinak – motor Ford Cosworth. Lec-Ford CRP1 postavil samozřejmě Earle.

 

V Jaramě nováček ještě na kvalifikaci nestačil, debutoval ale začátkem června v Zolderu, kde ho Purley v dešti na čas dokázal držet na druhém místě, než se propadl na 13. pozici v cíli. Pak dojel 14. v Anderstorpu a kvůli defektu brzd havaroval v Dijonu. Týmu to mělo být varováním… V tréninku do následující GP Velké Británie v Silverstone zůstal jeho vozu viset plyn a monopost s Davidem se brutálně zavrtali do hrazení.

Předek vozu s kokpitem byl zredukován na několik decimetrů hliníkové změti a bylo neuvěřitelné, že jezdce z vraku vyřezali živého. Vrak Lecu CRP1 byl v tomto stavu příští desetiletí prezentován žasnoucím návštevníkům v muzeu v Donigtonu.

Purley utrpěl nejtěžší zranění nohou, s motorsportem ale neskoncoval. Earle mu připravil druhé časi CRP1 a hrdina David se o dva roky vrátil prostřednictvím Britské Aurora-F1 do kokpitu. Po několika pokusech o comeback ale musel uznat, že jeho zranění a z něj plynoucí postižení byla příliš těžká.

 

Velký gentleman a sportovec David Purley zemřel roku 1985 v kopitu historického akrobatického letadla, které se zřítilo do moře nedaleko jeho rodiště Bognor Regis.

Zase jednou škádlil osud…     

 

Lec-Ford CRP1 nasazuje v historických závodech F1 zkušení britský Peter Williams.   

 

Text a foto: Roman Klemm

 Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)