Oliver Solberg a Gus Greensmith před startem na Safari Rally.

Safari Rally v Keni: jezdci vozu Škoda Fabia RS Rally2 Oliver Solberg a Gus Greensmith se utkají o vítězství v kategorii WRC2

› Posádka týmu Toksport WRT Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) bude na třetím podniku FIA Mistrovství světa v rally usilovat o druhé vítězství v kategorii WRC2.
› Jejich týmoví kolegové Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) si pro zahájení své účasti v kategorii WRC2 v roce 2024 vybrali nejtěžší soutěž sezóny.
› Svoji sezónu zde zahájí také posádka Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2), která na afrických pláních vyhrála WRC2 v letech 2023 a 2022.

Po alpských silnicích Rallye Monte-Carlo a zasněžené švédské
rally míří FIA Mistrovství světa FIA v rally (WRC) na rozbitou šotolinu východní Afriky. Safari Rally
v Keni (28.–31. března 2024) je dalším podnikem v kalendáři týmů jedoucích v kategorii WRC2.
Mezi favority patří tři posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2: Oliver Solberg/Elliott Edmondson
(S/GB), Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S) z německého týmu Toksport WRT a Kajetan
Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL) z týmu RaceSeven, kteří na Safari Rally v Keni v letech
2022 a 2023 v kategorii WRC2 zvítězili.

 

Ačkoli je Oliveru Solbergovi teprve 22 let, je jedním z nejzkušenějších účastníků Safari Rally v Keni.
Vývojový jezdec týmu Škoda Motorsport se jediné africké rally celé sezóny zúčastní již počtvrté.
Štěstí však nebylo vždy na jeho straně. V loňském roce byl mladý Švéd se spolujezdcem Britem
Elliottem Edmondsonem nejrychlejší ve třídě RC2 na 17 z 19 rychlostních zkoušek. Po zničení zavěšení
jejich vozu Škoda Fabia Rally2 evo, skončili v této kategorii až druzí.

Solbergův cíl pro letošní ročník
keňské klasiky je jasný: „Safari Rally v Keni je nejtěžší v celém kalendáři, podmínky na trase jsou často
nepředvídatelné. Jde o to jet rozumnou rychlostí, starat se o vůz a vyvarovat se chyb. Škoda Fabia RS
Rally2 je pro tuto výzvu tím pravým vozem.“ Po vítězství v kategorii WRC2 na Švédské rally se Oliver
Solberg aktuálně dělí o vedení v celkovém hodnocení této kategorie s vítězem Rallye Monte-Carlo
Yohanem Rosselem.

 


Za tým Toksport WRT pojede také Gus Greensmith, který má za sebou již dvě „Safari“. Společně se
švédským spolujezdcem Jonasem Anderssonem zahájí Brit v roce 2024 sezónu v kategorii WRC2
právě v Keni. Greensmith si klade vysoké cíle: „Je fantastické být opět se značkou Škoda. V roce
2023 jsme společně dosáhli velkého úspěchu. Ale nyní je mým cílem v kategorii WRC2 být ještě
o jedno místo výše a získat titul.“

Kajetan Kajetanowicz se stejně jako Greensmith nezúčastnil Rallye Monte-Carlo ani Švédské rally,
Safari Rally v Keni tak bude také jeho prvním podnikem kategorie WRC2 v této sezóně. „Kajto“
a navigátor Maciej Szczepaniak z Polska, kteří jedou s vozem Škoda Fabia RS Rally2 připraveným
týmem RaceSeven, jsou o krok před dvojicí Solberg/Edmondson a Greensmith/Andersson: na Safari
Rally v Keni zvítězili v kategorii WRC2 již dvakrát v letech 2022 a 2023.

V loňském roce Kajetanowicz
tímto vítězstvím položil základ k zisku titulu v kategorii WRC2 Challenger. „Do Afriky se však vracím
s pokorou – není to procházka růžovým sadem, ale extrémně nepředvídatelná rally,“ dívá se dopředu.
Škoda má v silné konkurenci 13 vozů kategorie WRC2 velké zastoupení. Kromě Solberga,
Kajetanowicze a Greensmithe spoléhá na vůz Rally2 z Mladé Boleslavi dalších pět jezdců. Daniel
Chwist z Polska a Miguel Díaz Aboitiz ze Španělska se utkají s domácími Karanem Patelem,
Sammanem Singhem Vohrou a Aakifem Viranim.

Po posledních třech letech, kdy se Safari Rally v Keni konala v červnu, se letošní ročník vrací do
tradičního velikonočního termínu. Počasí by proto mohlo být ještě méně předvídatelné. Silné deště si
mohou vynutit zrádné přejezdy přes vodu a snadno proměnit obvykle prašné šotolinové rychlostní
zkoušky v pořádnou bahenní lázeň. Proto předpisy protentokrát umožňují týmům vybavit své vozy
takzvanými „šnorchly“. Speciálně zkonstruované sání na horní straně čelního skla zajistí, že motor je
i při průjezdu brodem zásobován vzduchem a nikoliv vodou.

Safari Rally v Keni zahrnuje 19 rychlostních zkoušek o délce 367,76 kilometru. Jako „předkrm“ ve
čtvrtek (28. března) pobaví fanoušky krátká show stage na předměstí hlavního města země, Nairobi.
V pátek bude následovat šest rychlostních zkoušek o celkové délce 127,58 kilometru. V sobotu je na
programu nejdelší etapa rally s dalšími šesti měřenými úseky o celkové délce 160,96 kilometru. Na
neděli zbývá šest rychlostních zkoušek. Slavnostní vyhlášení na stupních vítězů se bude konat po
ikonické rychlostní zkoušce „Pekelná brána“ přibližně v 15:15 místního času.

Věděli jste, že…
…tovární posádka Armin Schwarz/Manfred Hiemer (D/D) obsadila na Safari Rally v Keni v roce 2001
třetí místo – to byl historicky nejlepší výsledek vozu Škoda Octavia WRC v mistrovství světa?
…tato rally byla pod názvem Východoafrická Safari Rally jedním ze zakládajících členů Mistrovství
světa v rally v roce 1973? V kalendáři bylo „Safari“ do roku 2002, nicméně poté se po 19leté
přestávce do něj v roce 2021 vrátilo.

…že kvůli období dešťů, které zasáhlo Keňu v období Velikonoc, byly rychlostní zkoušky v některých
letech tak náročné, že rally dokončilo méně než deset vozů? Pro soutěžící platí jedno nepsané
pravidlo: Očekávat neočekávané!

 

Pořadí kategorie WRC2/Jezdci (po 2. ze 13 rally)
1. Yohan Rossel (F), Citroën, 25 bodů
2. Oliver Solberg (S), Škoda, 25 bodů
3. Sami Pajari (FIN), Toyota, 18 bodů
4. Pepe López (E), Škoda, 18 bodů
Pořadí kategorie WRC2 Challenger (po 2. ze 13 rally)
1. Pepe López (E), Škoda, 25 bodů
2. Sami Pajari (FIN), Toyota, 25 bodů
3. Georg Linnamäe (EST), Toyota, 18 bodů

 

PR