MS vytrvalostních motocyklů startuje o víkendu ve Francii.

Mistrovství světa vytrvalostních motocyklů startuje o víkendu ve Francii.

Pole position získali šampioni loňské sezóny tým Yamalube YART Yamaha v nezměněné sestavě s Karlem Hanikou.

Rovnou nejslavnější závod odstartuje sezónu 2024 FIM EWC, která má v kalendáři

čtyři podniky. Tím zahajovacím je 47. ročník nesmírně fyzicky náročného dvacetičtyřhodinového klání na okruhu Bugatti v Le Mans.

Jedná se o desátý ročník, propagovaný společností Warner Bros. Discovery Sports. Kromě Karla Haniky (YART Yamaha) se v týmu Uniserv Moto82 s kazašskou licencí představí další dva čeští jezdci Karel Pešek a Martin Vašulín.

 

Karel Hanika a spol.

Do Le Mans se přihlásilo celkem 48 týmů, z toho je 35 stálých, piloti jsou 26 národností. 16 motocyklů startuje v kategorii Formula EWC, 30 jich je v kategorii Superstock a 2 v Experimental.

 

Seznam přihlášených:

 

Program této úžasné akce započal již ve ve čtvrtek 18. dubna dopoledne volnými tréninky. Odpoledne poté odstartovala kvalifikace č. 1. Připomeňme, že v rámci kvalifikací se počítají časy nejrychlejším dvěma jezdcům z týmu, čas čtvrtého (náhradního jezdce) se nebere v potaz. V kvalifikacích jsou jezdci rozděleni do čtyř skupin podle barvy pásky, z nichž každá skupina má k dispozici 20 minut. Jako první absolvovali honbu za nejrychlejším časem, na trati dlouhé 4,185 km jezdci označeni modrou páskou, poté žlutou, s červenou (Karel Hanika) a nakonec jsou to ti se zelenou.

Kvalifikace č. 2 se odjela následující den, tedy v pátek během dopoledne. Ale byla to ta první, která nakonec byla rozhodující pro postavení na startovním roštu do bitvy o vítězný pohár vytrvalostního závodu 24 HEURES MOTOS ročníku 2024.

Byla to sestava rakouského týmu YART (Niccolò Canepa, Marvin Fritz a Karel Hanika), jedoucí s #1 na Yamaze YZF-R1 s pneumatikami Bridgestone, která si poradila s nástrahami slunečného, ale jinak velmi chladného počasí a zajela nejlepší časy ve všech třech relacích, tedy modré, žluté i červené. Niccolò Canepa nastavil vynikající čas 1 m 34,708 s a protože jej nikdo z týmových kolegů, ani ze soupeřů nedokázal překonat, mohl se tak navíc radovat z nového kvalifikačního rekordu, když pokořil čas Karla Haniky z roku 2022, který byl na hodnotě 1 m 34,878 s.

Niccolò Canepa je novým držitelem rekordního kvalifikačního kola

Sestava týmu Yamalube YART Yamaha z leva: Robin Mulhauser, Marvin Fritz, Karel Hanika a Niccolò Canepa

Druhé místo obsadila Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Masson Etienne, Linfoot Dan) třetí loňský vítěz F.C.C. TSR Honda France (Hook Joshua, Di Meglio Mickael, Techer Alan),čtvrtá byla Honda Viltaïs Racing (Alt Florian, Odendaal Steven, Mercado Leandro), top 5 dokompletoval BMW Motorrad World Endurance Team (Mykhalchyk Illya, Guintoli Sylvain, Reiterberger Markus).

Výsledky kvalifikace:

 

Tímto kvalifikačním vítězstvím si tým YART připsal do celkového hodnocení 5 mistrovských bodů, přičemž se body dělily i mezi další čtyři nejrychlejší.

 

„Jsem opravdu šťastný, protože včerejší motorka byla neuvěřitelná, pneumatiky Bridgestone, všechno,“ řekl 35letý Canepa. „Včera jsme udělali dobře, že jsme jeli s pneumatikami naplno a zajeli jsme nejlepší čas, protože podmínky byly opravdu dobré a čas na kolo přišel. Jsem obzvláště šťastný, protože nejsem stále stoprocentně fit kvůli svému zranění (minulý měsíc v Daytoně 200), ale jsem si jistý, že můžeme zajet dobrý závod. Moji týmoví kolegové odvedli úžasnou práci a také Max Neukirchner, náš nový šéf posádky.

Kdyby tým YART získal i vítězství v závodě, asi by se Karel Hanika na svého kolegu „nezlobil“, že překonal jeho kvalifikační rekord z roku 2022.

Kategorii Superstock ve které se používají pneumatiky Dunlop a která se počítá do Světového poháru vytrvalostních závodů FIM, byl po kvalifikaci první tým National Motos Honda, který porazil druhý Tecmas-MRP-BMW Racing Team a třetí Chromeburner-RAC41-Honda.

National Motos Honda tým získal kromě pole position rovněž pět bodů do klasifikace a to díky jezdcům Guillaume Raymondovi z Francie a švýcarským bratrům Sébastienovi a Valentinovi Suchetovým. První pětku doplnil tým 18 Sapeurs Pompers CMS Motostore a Wójcik Racing Team STK.

Novinkou pro sezonu 2024 u kategorie Superstock je, že týmy mohou využít služeb čtyř jezdců, namísto dosavadních třech a mohou tak lépe rozložit síly do dlouhých závodů.

„Pro tým je to zadostiučinění,“ řekl Raymond, narozený v Jižní Koreji. „Máme tři jezdce se stejným tempem, takže je to dobré, ale pole position je jen malá část, pro nás je důležitější závod, i když je to určitě malé zadostiučinění.“

Každý rok je třída Superstock rychlejší a rozdíl je velmi malý, takže naším cílem je neudělat chybu. Bylo by pro nás skvělé vyhrát po zklamání z toho, že jsme nevyhráli Bol dOr (loni v září poté, co jsme v posledních 20 minutách odešli z vedení)”.

Ke kvalifikačním výsledkům je potřeba dodat, že tým Uniserv Moto82 obsadil 44. pozici a slovenský tým MACO RACING, který měl smůlu v tom, že se mu zranil jezdec Martin Vugrinec obsadil 26. příčku.

 

Vyhraje v Le Mans tým YART Yamaha podobně, jak tomu bylo v loňské sezóně ve SPA?

Na to si budeme muset ještě několik několik hodin počkat.

V sobotu 20. dubna v 10:30 se piloti vydají do zahřívacího tréninku, samotný závod  pak odstartuje ve tři hodiny odpoledne a končí v neděli 21. dubna v tentýž čas.

Na závěr zbývá popřát účastníkům v tomto velmi náročném souboji mnoho štěstí a hlavně, aby všichni ve zdraví dorazili do cíle. 

 

 

Text a ilustrační foto: David Vychopeň

 

Foto: FIM EWC a foto týmu