WEC v Imole: Ferrariho naděje spláchl déšť
Dle nejlépe vypracovaného skriptu měly vozy z domácího Maranella ve druhém závodě světového šampionátu vytrvalostních závodů WEC v Imole dlouho navrch. Na tom nic nezměnila ani přítomnost ikóny amerického motorsportu, Rogera Penskeho. Italové si ale vše pokazili sami…
Kvalifikace: trojnásobný triumf Ferrari v sobotu
Za optimálního odpoledního slunečna se kvalifikovaly nejdříve vozy třídy GT. V konkurenci 18 vozů se s velkým náskokem prosadil vítěz z Kataru, Porsche 911 týmu Olafa Manthaye s Rusem Alexandrem Malikhynem za volantem. Nechal za sebou Aston Martin Američana Jamese a WRT-BMW, který si dělil jednoznačný superstar víkendu „Dottore“ Valentino Rossi s Al Harthim a Maxime Martinem.
Když krátce poté na trať Enza a Dina Ferrariho vyrazily prototypy ukázkové třídy „Hypercar“ hrozily na nebi černá mračna. Zůstalo ale sucho a tribuny burácely témeř jako za časů Gillese Villeneuvea: Antonio Fuoco totiž těsně před koncem postavil svůj Ferrari 449P na pole-position! Štěstí fandů doplnily obě sesterské „macchini rosso“, které se kvalifikovaly bezprostředně za ním.
Na nedělní porážku Porsche a Toyoty tedy bylo zaděláno. „Před našimi lidmi se mi vyvedlo skutečně zvláště dobré kolo. Zítra to ale nebude až tak jednoduché,“ varoval bývalý jezdec F2 Antonína Charouze.
Závod: Domácí radost zhatila chyba boxů
Triumf v kvalifikaci vykonal své a na Emilii Romagnu opět svítilo slunce, když kolem 40.000 fandů putovalo v neděli dopoledne na okruh. Start a úvod závodu proběhl plně dle jejich představ a první hodinu držela trojice Ferrari první tři místa.
Konkurence od Porsche a Toyoty se ovšem nenechala setřást. Po 2 hodinách a po výměnách pilotů uklázala Maranellská dominace skutečně první trhlinu: Kubicův žlutý 449P se propadl na 8. pozici.
Ještě o polovinu závodu drželi Calado a Molina rudé vozy na špičce, jen 10s za nimi ale číhala de Vriesova Toyota GR010 a nedaleko za ní oba Penskeho Porsche s Lottererem a Christensenem v kokpitech. Osm vozů bylo ve stejném kole s lídrem, když se počasí (jako již v sobotu) začalo horšit.
A pak skutečně začalo pršet, na čež reagovali stratégové Scuderuie AF Corse příliš pozdě. Nechali své trio na trati příliš dlouho, než ho zavolali k výměně na profilované pneumatiky. Toho pohotově využili Kobajaši, de Vries, Conway a převzali žezlo. Zkušený Japonec pak uhájil vedení až do cíle před na osychající trati velmi rychlým Estrem (Porsche).
Na smutné Ferrariho borce nakonec nezbyla ani poslední příčka na stupínku vítězů: Také Penskeho druhý 963 se za přítomnosti US-automobilového magnáta posunul před domácí.
U Ferrariho tedy balili s nepořízenou, svým tifosi ale alespoň předvedli špičkovou zábavu. Mnohem hůře na tom jsou tovární týmy Peugeot, Alpine, BMW – o Isottě-Franchini ani nemluvě: co do výkonnosti jsou necelé dva měsíce před Le Mans na míle vzdáleni od Toyoty, Porsche a Ferrari.
Bavorská značka BMW slavila alespoň dvojitý úspěch ve třídě GT3: prosadili se Gelael, Leung a Farfus před sesterským voze týmu WRT s naprostým miláčkem publika Valentinem Rossim.
Šampionát WEC pokračuje 9. května ve Spa-Francorchamps.
Text a foto: Roman Klemm
Výsledek 6hodinovky WEC v Imole:
- Conway, Kobajaši, de Vries – Toyota GR010
- Estre, Lotterer, Vanthoor – Penske-Porsche 963
- Campbell, Makowiecki, Christensen – Penske-Porsche 963
- Fuoco, Molina, Nilesen – Ferrari 449P
- Buemi, Hartley, Hirakawa – Toyota GR010
- Rast, van der Linde, Frijns – WRT-BMW M
- Pier Guidi, Calado, Giovinazzi – Ferrari 449P
- Kubica. Shwartzman, Ye – AF Corse-Ferrari 449P
- Jensen, Muller, Vergne – Peugeot 9X8
- Bamber, Lynn – CadillacV
Kalendář WEC roku 2024:
- březen – Katar
- duben – Imola
- květen – Spa
- červen – Le Mans
- červenec – Interlagos
- září – Austin
- září – Fuji
- listopad – Bahrain