Monaco Historique 2024: Vozy GP F1z let 1966 až 1972.

Série D – Vozy Grand Prix F1z let 1966 až 1972

Počínaje modernějšími a rychlejšími vozy F1 z let 1966-72 prodlužuje pořadatel délku závodu. V sérii D to je na 12 kol.

Přihlásilo se zde sice jen 16 účastníků, mezi nimi ale několik velkých „jmen“: geniální konstruktér F1 a výborný závodník Adrian Newey znovu osedlal svůj Lotus-Ford 49B z roku 1968, mexický superstar IndyCarů Adrian Fernandez debutoval v Monaku na BRM P153 svého velkého krajana Pedra Rodrigueze z roku 1970 a bývalý jezdec DTM Harald Becker se spoléhal na svůj March-Ford 701, první model F1 této značky.

 

Kvalifikace: 25 minut Michaela Lyonse

Britský specialista Michael Lyons a jeho Surtees TS9 z roku 1971 byli na špičce časové listiny od první do poslední minuty session.

Druhý čas zajel další specialista této třídy, Japonec Katsuaki Kubota s JPS-Lotusem 72. Třetí místo si zajistil další dobrý známý historické scény Matthew Wrigley na March 721G. Za ním se směli k nedělnímu startu seřadit Ewen  Sergison na Surteesu TS9B, David Shaw na Eifelland-Marchi 721 a v Monaku debutující Adrian Fernandez. Adrian Newey postavil svůj Maple-Leaf-Lotus na výborné osmé místo.

 

Závod: Technická bitva

Zvláště v této třídě měly týmy velké problémy s technikou. Fernandezův BRM do závodu nenastoupil a v neděli vypověděly již na cestě ke startu službu další dva stroje. To Lyonse počátečně netrápilo. Vyrazil výborně před Wrigleyem a Kubotou, zatímco Hartley (March 701) a Newey potřebovali pomoc maršálků, aby své odumřelé vozy uvedli do chodu.

Lyons poté sprintoval směrem možného triumfu a v 7. kole mladý Matthew Wrigley de facto zahodil vítězství, když musel nakrátko do únikové zóny v St. Dévote. Kubota tím nejen převzal druhou pozici – brzy se z něj stal i lídr závodu! 3 kola před koncem totiž blokoval náhon Lyonsova Surteesu a zklamaný Angličan odstoupil.

V horečnatém závěru držel 3. místo ošklivý Ferrari 312B3 Franca Meinerse, po jezdcově chybě v Rascasse se ale na jeho místo na stupínku vítězů směl postavit pilot s pseudonymem “Mister John of B” na Matře MS120B. Adrian Newey dojel výborný 4.

 

Text a foto: Roman Klemm

Výsledek Monaco Historique – Série D

  1. Katsuaki Kubota, Lotus 72
  2. Matthew Wrigley, March 721G
  3. Mister John of B, Matra MS120C
  4. Adrian Newey, Lozus 49B
  5. FrancoMeiners, Ferrari 312B3
  6. Toma Hartley, March 701