Foto-Story – Grand Prix de Monaco Historique 2024
Pořadatelé novějších podniků F-Liberty v Arábii a USA se mohou snažit, jak chtějí – jedinečného „flaire“ Monaka jejich zaprášené lokality někde u Abú Dhabí, Las Vegas nebo Miami nemohou nikdy dosáhnout. K tomu jim prostě chybějí dějiny, důstojnost a kultura. Grand Prix de Monaco Historique se roku 2024 prezentovala v tom „nejlepším světle“ sílejícího mediteránního slunce a dokonce vládce Albert II.
dodal události zesíleně na důležitosti: poprvé osobně předal vítězi hlavního závodu pohár a ukázal se v paddocku i během pátku a soboty. „Ukázaly“ se i další osobnosti – ty nejodvážnější z nich (jako Adrian Newey, Zak Brown nebo Adrian Fernandez) dokonce aktivně na trati. Tradičně nechyběly ikóny Jacky Ickx a Jochen Mass a sobotní „Senna-Tribute“ se postaral o další přísun bývalých hvězd.
Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že pořád více dřívějších stálic podniku chybí. K těm, kdo letos musel „Historique“ poprvé vynechat, se přidali zesnulý Alain de Cadenet a pravděpodobně ze zdravotních důvodů Francois Mazet s Brianem Redmanem.
A tak je tedy na řadě ta další (Bože, ta moje!) generace jezdců, která zde svou návštěvou pro mladší fandy ztělesňuje minulost: Stefan Johansson, Eddie Irvine, Pierluigi Martini, Mauro Baldi, Eric Comas…
Text a foto: Roman Klemm
Tak často, jako letos si Albert II. pro Grand Prix Historique ještě nikdy neudělal čas. Kníže je neuvěřitelně populární – jaký to silný kontrast k aktuálním „demokratickým“ politikům…
„Za všechno, čeho jsem v životě dosáhl, vděčím lidem, kteří mne podporovali,“ poučil mne legendární Jacky Ickx. Letos sám nejezdil, tak měl více času k rozpravám.
„A kde má své místo v paddocku Adrian Fernandez?“ Jo Ramirez dobře věděl, kdo mu to poví – od jeho mexického landsmanna jsem právě šel…
Ještě jednou bývalý manažer McLarenu, Tyrrelu, Fittipaldi a ATS, Jo Ramirez: Pro rozhovor s mexickou televizí si navlékl pásku z roku 1961!
Sponzor TAG-Heuer sáhl hluboko do kapsy, tak si Eddie Irvine s hercem Patrickem Dempseyem dali pár kol v tomto Porsche 911. A pak o této hlemýždí jízdě dokázali vyprávět superlativy…
Jochen Mass se samozřejmě přišel podívat na své bývalé vozy F1. Jeho Arrows z roku 1980 tam letos znovu bez úspěchu (havaroval 100 m po startu) krotil bývalý jezdec DTM Harald Becker.
Roku 1979 zde sahal Mass po senzaci – o 45 let později podepisoval košile…
„Máme tu společné jubileum, Stefane: před 40 lety jsi mi zde dal autogram – pamatuješ?“ Johansson si to kupodivu nepamatoval…
Při setkání s Adrianem Neweyem jsem si nemohl upřít pochvalu, které se zasmál: „Výborné rozhodnutí opustit F-Liberty a soustředit se na vlastní kariéru závodníka!“
Aktuální ředitel McLarenu-F-Liberty, Zak Brown si umínil, že v Monaku nastoupí se svým Williamsem FW07…
Děti měli volný vstup – a tak svému bossovi přišli fandit i Norris s Piastrim.
Hvězda vytrvalostních závodů Wayne Taylor si chtěl zazávodit ve Wolfu-Ford svého krajana Jodyho Schecktera. Jeho výlet do Monaka ale nebyl dobrým nápadem: Taylor nebyl příliš konkurenceschopný a několik sekund po startu zničil vůz, přičemž se lehce zranil.
Ericovi Comasovi učaroval McLaren MP4/1 Marka Higsona: „Mistrem F3000 jsem se stal také v barvách Marlbora. Pro mne to je dodnes magické zbarvení. Svou tehdejší DAMS-Lolu jsem si koupil a mám velký zájem i o tento vůz…“
„Tohle BRM po Pedrovi Rodriguezovi jsem teprve nedávno koupil a jel jsem s ním jen pár kol,“ vyprávěla hvězda Indy500 Adrian Fernandez.
Pokračování zítra.