Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu v Brně: Tyrrell-Ford 011 (1981-82)

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Tyrrell-Ford 011 (1981-82)

Tým Kena Tyrrella byl od konce 60. do poloviny 70. let „hýčkán“ štědrým sponzorem elf a úspěchy jeho jezdců Stewarta, Ceverta, Schecktera a Depaillera. Po odchodu francouzského mecenáše a neslavném konci 6kolového projektu se britská značka začala zmítat v problémech. Na revoluci „wing-carů“ dokázal Tyrrellův konstruktér Maurice Philippe odpovědět jen nestydatými kopiemi Lotusu 79, Tyrrelly 009 a 010.

Po sezonách 1979 a 1980 bez jediného vítězství ovšem musela stáj z hrabství Surrey konečně začít čelit mizejícímu zájmu sponzorů novým, konkurenceschopným designem. Philippe za tímto účelem kolem motoru Ford-Cosworth namaloval Mk11 s jeho markantní „přídí-zobákem“.

 

Dříve špičkový tým neměl finančně na růžích ustláno a nový vůz byl hotov až od 10. podniku sezony v Hockenheimu. Bylo na čase: Eddie Cheever sněhobílého (tedy nesponzorovaného) debutanta dovezl do cíle na výborné 5. pozici, zatímco Michele Alboreto starý typ Mk010 nedokázal ani kvalifikovat. Pro další body si toho roku už nedojeli.

Sezonu 1982 započal Tyrrell s jeho „drahokamem“ Alboretem a pay-driverem Slimem Borguddem. Ovšem bez stálého hlavního sponzora. Zatímco Ital zrál v budoucího superstara F1, musel Švéd po třech závodech udělat místo Brianovi Hentonovi. Zkušený Brit sice do konce roku dojel šestkrát mezi top10, na body ale nikdy nestačil. S Tyrrellem 011 za to vysloveně zářil mladý Alboreto.

Jak v Riu, tak i v Long Beach skončil výborný 4. a v Imole coby 3. poprvé vystoupil na stupínek vítězů. Bylo zajímavé, že se Philippeovi dařilo napříč svízelné finanční situaci týmu Mk011 zdárně vyvíjet. Výsledky se lepšily  a to nejpeší mělo přijít na konec. Pro předposlední závod sezony v Monze se Tyrrellovi podařilo najít štědrého sponzora. Jeho vozy byly přelakovány na tmavozelenou parfémové značky Denim Musk a Alboreto se za tuto důvěru doma odvděčil 5. místem.

Sezonu uzavíral závod v Las Vegas a tým ani neměl čas vozy znovu přelakovávat. Team Tyrrell tedy i v Nevadě nastoupil v barvách z Monzy, i když Denim nic nezaplatil. A děly se velké věci: Tyrrell 011 s primitivní dráhou po parkovišti hotelu Caesars Palace neuvěřitelně dobře ladil.

Alboreto se kvalifikoval jako 3., 24 kol před koncem převzal od Prosta drze vedení a zcela nečekaně vyhrál! Sponsor si tak zadarmo přišel ke světové propagaci…

 

F1-Masters prezentuje fandům dvě varianty Tyrrellů 011 z roku 1982. Američan Ken Tyrrell se shodou okolností nejen jmenuje jako zakladatel značky, postaral se dokonce o lakování vozu odpovídající výše zmíněné GP v Las Vegas 1982. Ir James Hagan pojede v lakování sponzorů Candy a Imola Ceramiche z Monaka.

Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)

 

Text a foto: Roman Klemm