Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Theodore-Ford TR1
Čínský miliardář Teddy (Theodore) Yip byl prototypem úspěšného self-made mana. V Macau a Hong Kongu si vybudoval neslýchané obchodní impérium. Patřily mu dopravní podniky, herny a bordely. Malý Teddy byl i velkým fandou motorsportu. Sám amatérsky závodil a když v Macau zaváděli vlastní Velkou cenu, tak tento nápad ze všech sil podporoval. Jak vozy, tak i penězi.
Jeho Australský přítel Sid Taylor ho později zavedl do mezinárodního motorsportu – ten bohaté naivní nadšence Yipova rázu vždy radostně přivítal (a dělá to dodnes). Yipovo exotické čínské písmo hlásající jednoduše „Závodní tým z Hong Kongu“ nebo „Theodore Racing“ (Teddy na to měl, že nemusel propagovat své podniky, ale jednoduše jen sám sebe) začalo zdobit vozy velkých šampionátů a prostřednictvím dalšího Australana, Yipova chráněnce Verna Schuppana od roku 1974 i vozy Formule 1.
Teddy brzy podporoval kdekoho. Jeho bohatství bylo nevyčerpatelné a jako protislužbu za své investice vyžadoval prostě jen „být u toho“. „Yip neměl o technice nebo strategii ani ponětí. Liboval si ale v aranžovaných námětech fotgrafií, jak stojí u auta se šroubovákem v ruce, nebo jak klečí u kokpitu a něco radí jezdci,“ prozradil jeden jeho intimus. Jednoho dne v něm musel uzrát nápad, vydat se mezi konstruktéry F1.
U firmy Ralt Rona Tauranaca si zaplatil konstrukci a výrobu vozu, nesoucí jeho jméno – Theodore-Ford TR1. Tauranac vyrobil dvě šasi tohoto monopostu s motorem Cosworth. Nutno připustit, že se jednalo o jednu z nejošklivějších kreací, která kdy do Grand Prixu vyrazila. TR1 hned při představení roku 1978 ne neprávem získal přezdívku „Tank“. Vůz, který připravoval Yipův tým sestavený kolem manažera Sida Taylora ve staré Tauranacově dílně ve Wokingu, byl stejně tak pomalý, jak byl ošklivý.
Podle toho dopadly obě úvodní GP sezony 1978. Jak v Argentině, tak v Brazílii nedokázal Eddie Cheever svou obludku kvalifikovat a Theodore opustil. Od Kyalami se tedy s TR1 trápil Fin Keke Rosberg. Budoucí šampion ho pro velkou cenu Jižní Afriky 4. března 1978 skutečně dokázal kvalifikovat, po 14 kolech ovšem vzdal kvůli prasklé nádrži. Nepřekvapilo, že následoval řetěz čtyř ne-kvalifikací, po kterých i Yipovi svitlo, že TR1 je beznadějný křáp.
Společně s Taylorem si dopřáli „tvůrčí přestávky“ které využili k akvizici dvou šasi Wolf-Ford z roku 1977, které s Rosberem v kokpitu od Hockenheimu čtyřikrát nasadili s větším úspěchem.
Theodore TR1 je tedy vozem, který vyrazil do jediné GP mistrovství světa – přesto má na kontě velké vítězství: Za nepopsatelného lijáku tento vůz především díky Rosbergově talentu 19. března 1978 vyhrál nemistrovskou International Trophy v Silverstone. Teddy Yip se tehdy mohl radovat ze skutečnosti, že porazil kompletní smetánku F1 – Lotus, Brabham, McLaren…
Obě šasi Tauranacova „Tanku“ jsou častými hosty velkých mezinárodních historických podniků. Yipa by asi překvapilo, že většinou s lehkostí stačí na střed pole. Verzi, se kterou ztroskotal Cheever řídí Marco Fumagalli, „krotitelem v Rosbergových stopách“ je Phil Hall.
Text a foto: Roman Klemm
Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)