Sit-in-test sportovního prototypu Cooper-Maserati Monaco T49

Sit-in-test sportovního prototypu Cooper-Maserati Monaco T49 z roku 1959

V rámci celkem povedeného podniku Red Bull-Ring Classics 2024 ve Spielbergu jsem měl možnost, dozvědět se podrobnosti o nejstarším voze vypsané třídy CanAm a dokonce se do něj posadit: pan Kommerzielrat Egon Hofer ze Salzburgu vyprávěl o svém Cooperu Monaco T49, vybaveným motorem Maserati.

 

Rakouský závodník a sběratel KR Egon Hofer se s jeho vozem přihlásil k Red Bull Ring Classics aniž by tušil, že tam bude zařazen do třídy CanAm  a narazí na zcela ne-adekvátní konkurenci moderních vozů PRC a podobných. Nechtěl svůj klenot riskovat a po prvním volném tréninku ho ztáhl. O to více času tedy zbylo na to, aby mi pověděl o historii vozu, kterou má do detailů podchycenou: „Tento sportovní prototyp postavila firma Cooper roku 1959 a prodala jej bez motoru a převodovky do Itálie.

Koupila ho Mimo Dei od Scuderie Centro Sud pro svého hvězdného pilota Ninu Vaccarellu. Italové vůz vybavili 2litrovým motorem Maserati 200SI a 5stupňovou převodovkou Colotti. Plánem bylo, nasazovat ho v tehdy velmi populárních vytrvalostních podnicích a závodech do vrchu. Cooper-Maserati nezklamal a Colin Davis s ním vyhrál 12hodinovku v Mesině.

 

Roku 1960 auto putovalo do vlastnictví hraběte Volpiho di Misuraty a jeho stáje Serenissimna. Davis s ním mimo jiné startoval při velké ceně Kuby a dojel na 5. pozici. O zmínku stojí, že vůz po návratu z Karibiky do Modeny spadl z přívěsu a byla poškozena jeho karosérie. V továrně Maserati ji nejen opravili, ale i upravili – proto ta podoba tohoto Cooperu se sportovními Maserati.“

Roku 1961 jezdil na Cooperu T49 výborný Gianni Balzarini a skončil s ním na 3. pozici evropského šampionátu závodů do vrchu. Právě tehdy se v něm dnešní majitel poprvé svezl. „Někde v centru Salzburgu se mě Balzarini zeptal, kudy se dostane na start závodu Gaisberg. Přisedl jsem tedy k němu a navigoval. Tehdy jsem ještě nemohl tušit, že si to auto jednoho dne koupím!“ směje se KR Hofer.

Bylo to skutečně nepravděpodobné – vůz poté totiž opustil Evropu, jak Hofer „vystopoval“: „Od Volpiho ho koupil Američan Carrol Smith a slavil s ním velké úspěchy v USA.

Vůz několikrát vyhrál národní šampionát SCCA. V mé garáži stojí Cooper-Maserati od roku 2003, kdy jsem ho z USA re-importoval…“

 

A dojmy autora ze „sit-in-testu“?

„Kokpit je velmi prostorný, ale spíše, co se šířky týče. Vacarella, Davis, Balzarini a Hofer asi měli/mají hodně krátké nohy. Pedály jsou hodně blízko a necítil jsem se pohodlně i když jsem usedl hodně vzpřímeně. O bezpečnosti této konstrukce nemusíme ztrácet mnoho slov.

Jedná se o jednoduchý rám, na kterém sedí motor s převodovkou a kokpit je obalen pouze tenkou hliníkovou karosérií, která jezdce v případě deformace spíše poraní, než ochrání. Běda tomu, kdo s takovým vozem havaroval. Přesto se mi nelíbí, že vůz musel být vybaven moderním ochranným obloukem a příčnou tyčí v kokpitu. Tak jako u mnoha jiných veteránů, tato opatření velmi škodí estetice a originalitě konstrukce.“

 

 

 

Text a foto: Roman Klemm