Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu v Brně: Tyrrell-Ford 011

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Tyrrell-Ford 011 (1983)

Již brzy!!

Sezona 1983 znamenala zavedení plochých spodků. Zatímco se přední týmy vytasily s novými modely, nezbývalo konstruktérovi Kena Tyrrella, Maurice Philippemu, než jednoduše nahradit dlouhé bočnice krátkými a vyslat Alboreta s nováčkem Danny Sullivanem do boje znovu s typem Mk011. Naděje do budoucna týmu ovšem dávala skutečnost, že se konečně našel stálý sponzor: módní label Benetton.

Začátkem ročníku se blýskl především Američan Sullivan, který se na evropskou scénu vrátil po úspěšném intermezzu v CanAm. V polovině dubna bojoval o vítězství v nemistrovkém Race of Champions v Brands Hatchi s úřadujícím šampionem Keke Rosbergem  a skončil těsně druhý.

 

 

V Monaku pak dojel týmu překvapivě pro 2 body za 5. místo. Zatímco se Alboretovi dlouho nedařilo, přišel Italův velký den 5. června v Detroitu. V zatáčkovitém labyrintu městem se ze 6. startovní pozice propracovával postupně kupředu. 10 kol před koncem převzal špičku a dojel Tyrrellovi pro další nečekaný triumf. Zároveň se jednalo o poslední vítězství klasického motoru Ford Cosworth V8 v Grand Prix a o poslední triumf klasické značky Tyrrell vůbec.

Počínaje srpnovým Zelwegem měl Alboreto k dispozici nový model Mk012. Se světovým šampionátem se Tyrrell 011 rozloučil 11. září v Monze, kde ho Sullivan po 44 kolech musel odstavit kvůli defektu čerpadla paliva.

 

Na Tyrrellova posledního vítěze se v historické F1 spoléhá Jamie Constable.

Text a foto: Roman Klemm

Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)