E-Fuels: Čeká nás přeci jen vítězství rozumu?

E-Fuels 

Fandové  podniku Solitude Revival 2024 se minulého víkendu stali svědky světové premiéry: dvojnásobní mistři světa rallye Walter Röhrl a Christian Geistdörfer tam startovali se dvěma různými vozy poháněnými syntetickým palivem dvou různých výrobců.

 

Pionýr e-Fuelu v motorsportu: Royal Bobsleigh Automobile Club 

„Nechci politikařit, jsem ale názoru, že elektromobilita je slepou uličkou. Myslím, že se automobilový sport brzy znovu stane nosičem a testovacím polem nových technologií, tak jak tomu bylo zhruba do 80. let. Tentokrát sport pomůže veřejnosti při vývoji nových paliv bez negativních splodin,” řekl Princ Leopold von Bayern, president “Royal Bobsleigh Automobil Clubu“, který si dal za úkol, zasazovat se za rozumné zapojení technologie v individuální mobilitě bez jakýchkoliv ideologických parametrů.

 

Prvními členy jeho klubu byli právě charismatický vítěz Rallye Monte Carlo (dohromady vyhrál 14 podniků MS) Walter Röhrl a jeho bývalý spolujezdec Christian Geistdörfer. “Chceme publiku představit klimaneutrální pohonnou látku budoucnosti – e-Fuel,” říká Von Bayern.

Röhrl byl jedním z prvních fandů této technologie. “Dokud žiju, tak budu jezdit se spalovacími motory. Jízda autem, to jsou emoce, svoboda a radost ze života. Samozřejmě při tom musíme brát ohled na přírodu – a my našli tu správnou cestu,” říká Rohrl, který si nikdy nebral servítky: “Je na čase, aby se tohoto tématu chopili skuteční experti a převzali takt rozhodování od neschopných politických diletantů. Co dokáže špatná politika, to vidíme a cítíme už dost dlouho…”

 

Na historickém okruhu Solitude řídil Röhrl pohárový tovární  Porsche 996 a Christian Geistdörfer oranžový Palfinger-BMW 3.0 CSL. Jednalo se o historicky první vystoupení vozů dvou různých značek vybavených pohonnou látkou e-Fuel dvou různých výrobců. V Porsche bylo použito e-Fuelu výrobce HIF Global Products z Patagonie, BMW byl poháněn syntetickým palivem firmy CAC Engineering, vyrobeným za podpory firmy Liqui Moly a Technické Univerzity ve Freibergu.

Röhrl byl výsledkem nadšen: “Auto jelo stejně tak dobře, jako by mělo normální benzín – možná, že ještě lépe! A chtěl bych vyzvednout, že použití takového e-Fuelu nevyžaduje žádných změn nebo zásahů do techniky našich dnešních aut!”

 

Co je to e-Fuel – a jak dál?

O celém projektu jsem mohl pohovořit s výkonným ředitelem Royal Bobsleigh Automobil Clubu, panem Axelem Watterem. “Nápad vyrábět pohonné hmoty z vody a oxidu uhličitého je politikou zanedbáván, ba blokován, protože ho jisté kruhy z čistě komerčních a ideologických důvodů prostě nechtějí,” vypráví Watter.

“A přitom je řešení soužití provozu a přírody prostřednictvím použití syntetických e-Fuels  tak jednoduché.”

Na hlavní argument odpůrců syntetických paliv – výrobní náklady –  má Watter tuto odpověď: “Ano, jejich výroba spotřebuje hodně energie. Když ale budeme e-Fuels vyrábět v Patagonii, kde je neustále větrno, nebo v Arábii, kde je slunečná energie zaručená, tak tento problém naprosto odpadne.

K tomu lze vyzvednout, že výroba e-Fuels nebude spotřebovávat žádné vyčerpatelné zdroje. Vítr tu prostě je, stejně tak jako slunce.“

 

A dále k aktuálně vysoké ceně litru syntetického paliva: „Také v Arizoně a v Texasu již vznikají ohromná střediska výroby. Cena se přeci vyvíjí společně s množstvím nabídky. Čím vice e-Fuels bude na trhu, tím levnější budou. Seriozně kalkulujeme s lehce dosažitelnou cenou 80-90 centů za litr (bez daní). E-Fuel mimo to může použít každý, aniž by na svém voze musel něco předělávat.

Může jezdit buď naprosto systeticky, nebo s mixem dle přání. Formule 1 bude od sezony 2026 používat výlučně syntetické palivo arabské firmy Aramco a my ho v našem BMW 3.0 CSL poprvé předvedeme v září při historickém závodě do vrchu Rossfeld.”

A co říká Watter investicím, které automobilový průmysl víceméně z donucení vydává směrem elektromobility? “Naše iniciativa nikomu nic nezakazuje. Kdo bude chtít jezdit s elektromobilem, ať si s ním jezdí. Přední vývojáři firem Bosch, Siemens a VW mi ovšem potrvrdili, že na globusu není dostatek zdrojů k vybavení všech vozidel bateriemi. K tomu existují státy ((Pakistán, Indie a pod.), které neoplývají sítí elektrických vedení a nebudou ji mít ani za 20 let.

Kde tam tedy takové vehikly mají dobíjet? Elektromobilita je teoretická konstrukce, která se brzy zhroutí. Vím jistě, že velcí němečtí výrobci investují miliardy do vývoje moderních spalovacích motorů – nezastavili ho. Prodej elektrických aut aktuálně kolabuje. 

Například obrovský přístav Bremergaven je přeplněn levnými čínskými elektromobily – a nikdo je nechce”.  

 

Závěrem Watter shrnul: “Samozřejmě, že budeme muset hledat spolupráci s velkými dodavateli, kteří vlastní síť čerpacích stanic. Nevidím, proč bychom neměli být schopni zásobit světový trh do 5-6 let. Syntetický e-Fuel je elixírem automobilové budoucnosti a my popoženeme jeho vývoj a zavedení díky sportu tím správným směrem!”    

 

Text a foto: Roman Klemm