Posádky Škoda míří do Polska na mazurské šotolinové trati.

Polská rally: posádky Škoda chtějí při návratu mazurských šotolinových tratí do WRC zazářit

› Oliver Solberg s Elliottem Edmondsonem (Škoda Fabia RS Rally2) si na sedmém podniku FIA Mistrovství světa v rally chtějí v kategorii WRC2 dojet pro druhé vítězství v sezóně.
› Kolegové z týmu Toksport WRT Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) mají zatím na svém kontě také jedno vítězství v dané kategorii.
› Kajetan Kajetanowicz se spolujezdcem Maciejem Szczepaniakem, mistři kategorie WRC2 Challenger z roku 2023, kteří startují s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu RaceSeven, jsou na domácí soutěž dobře připraveni.

Po sedmi letech se Polská rally (27.–30. června 2024)
vrací do FIA Mistrovství světa v rally (WRC). Na rychlých šotolinových rychlostních
zkouškách v oblasti Mikołajki, přímo v srdci Mazurské jezerní oblasti na severu země,
bude několik posádek Škoda bojovat o nejvyšší příčky kategorie WRC2.

 

Škoda Motorsport má na poslední Polskou rally, která byla součástí kalendáře WRC, dobré
vzpomínky: Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen, jedoucí v roce 2017 za zákaznický tým
Printsport, zvítězili v kategorii WRC2, následovala je posádka Škoda Motorsport Pontus
Tidemand/Jonas Andersson. Andersson se vrací do akce, letos jako spolujezdec Guse
Greensmithe ve voze Škoda Fabia RS Rally2 provozovaném týmem Toksport WRT. Britskošvédská dvojice usiluje o své druhé vítězství v kategorii WRC2 v rámci letošní sezóny, Greensmith je v celkovém pořadí kategorie WRC2 na devátém místě.

Další posádkou týmu Toksport WRT s nadějí na dobrý výsledek jsou Švéd Oliver Solberg
s britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem. Posádka vozu Škoda Fabia RS Rally2 si
užila důkladnou přípravu na rychlé šotolinové cesty Polské rally: do Mikołajki cestuje po svém
vítězství na skandinávské Royal Rally, která byla podobně rychlou šotolinovou soutěží, ovšem
konanou v rámci FIA Mistrovství Evropy v rally. „V podstatě pro všechny posádky kategorie
WRC2 jsou rychlostní zkoušky Polské rally nové. Měly by to tedy být vyrovnané podmínky.

Každopádně budu útočit a pojedu pro maximum mistrovských bodů,“ slibuje 22letý Solberg,
který v letošní sezóně už jednu rally ve WRC2 vyhrál a aktuálně mu patří třetí místo v
celkovém pořadí této kategorie. Jeho šance na vylepšení pozice v průběžném pořadí jsou
dobré: aktuálně vedoucí muž celkového pořadí Yohan Rossel a druhý Jan Solans totiž Polskou
rally nenominovali jako jeden ze sedmi bodovaných podniků.

Z 23 posádek přihlášených do kategorie WRC2 pouze šest nestartuje s vozem Škoda Fabia ve
specifikaci Rally2. Věrni české značce si posádky Josh McErlean/James Fulton z irského týmu
Toksport WRT a Lauri Joona/Janni Hussi z finského týmu TGS Worldwide daly za cíl obsadit
v kategorii WRC2 čelní příčky. Totéž platí pro místní hrdiny Kajetana Kajetanowicze/Macieje
Szczepaniaka (RaceSeven) a Mikołaje Marczyka/Szymona Gospodarczyka.

Orlen Rally Teamu má na Polské rally působivou bilanci: Marczyk/Gospodarczyk vyhráli v roce
2022 a třetí skončili v roce 2023 a také v roce 2021, kdy se soutěž započítávala do FIA
Mistrovství Evropy.

V kategorii WRC Masters Cup, která je vyhrazena jezdcům starším 50 let, aktuálně drží první
tři pozice celkového pořadí tři posádky jedoucí s vozy Škoda. Při neúčasti vedoucího Maura
Mieleho (DreamOne Racing) z Itálie mají Němec Armin Kremer (Baumschlager Rallye
& Racing) a Ricardo Triviño z Mexika (Triviño World Rally Team) šanci zmenšit jeho náskok.

Polská rally nabídne 19 rychlostních zkoušek o celkové délce 304,10 kilometru, které se
pojedou na písčitých cestách v krajině Mazurské jezerní oblasti, oblíbené rekreační oblasti na
severu Polska. Akce odstartuje v hostitelském městě Mikołajki ve čtvrtek (27. června 2024,
17:00 hodin) slavnostním startem. Cíl je naplánován na neděli (30. června 2024, 15:15 hodin).

Věděli jste, že…
…Polská rally se poprvé jela v roce 1921 a je jednou z nejstarších dosud pořádaných rally na
světě?
…Polská rally se jela již v úvodní sezóně WRC v roce 1973 a při této příležitosti byly
klasifikovány pouze tři posádky?
…po přestávce byla Polská rally součástí FIA Mistrovství světa v rally do roku 2017, následně
se do něj znovu vrátila v sezóně 2024?

Pořadí WRC2/Jezdci (po 6 ze 13 rally)
1. Yohan Rossel (F), Citroën, 71 bodů (po 4 rally)
2. Jan Solans (E), Toyota, 48 bodů (po 4 rally)
3. Oliver Solberg (S), Škoda, 43 bodů (po 3 rally)

Pořadí WRC2 Masters Cup (po 6 ze 13 rally)
1. Mauro Miele (I), Škoda, 51 bodů (po 3 rally)
2. Armin Kremer (D), Škoda, 50 bodů (po 2 rally)
3. Ricardo Triviño (MEX), Škoda, 48 bodů (po 3 rally)

Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2024:
Monte-Carlo 25.01.–28.01.2024
Švédsko 15.02.–18.02.2024
Keňa 28.03.–31.03.2024
Chorvatsko 18.04.–21.04.2024
Portugalsko 09.05.–12.05.2024
Itálie 30.05.–02.06.2024
Polsko 27.06.–30.06.2024
Litva 18.07.–21.07.2024
Finsko 01.08.–04.08.2024
Řecko 05.09.–08.09.2024
Chile 26.09.–29.09.2024
Střední Evropa (CZ/A/D)     2024
Japonsko 21.11.–24.11.2024

 

Otec a syn Solbergové nedávno přijeli také do Česka, do Sosnové..

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).

V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Mikkelsen se stal mistrem kategorie WRC2 znovu v roce 2023 s týmem Toksport WRT, kdy na
scénu vstoupil zcela nový vůz Škoda Fabia RS Rally2. Tým Toksport WRT s podporou Škoda Motorsport získal v letech 2020 až
2023 čtyřikrát za sebou mistrovský titul v kategorii WRC2 mezi týmy.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky
v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN
v současnosti nabízí zákazníkům 11 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Enyaq, Enyaq Coupé, Slavia a Kushaq;
v roce 2023 dodala zákazníkům celosvětově více než 866 000 vozů;
je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

PR