Sobotní Paráda Legend na Red Bull-Ringu 2024. Foto !!

Legendy o víkendu na  rakouském Red Bull-Ringu 

Rakouský pořadatel ve svém programu tradičně nabízí i „výlety do minulosti“. Kvalita těchto eventů sice rok od roku klesá, buďme ale rádi, že Project Spielberg tyto zvláštní „bonbonky“ organizuje. Jinde je ani nenapadne, něco podobného postavit na nohy.

Moto letošních historických demonstračních jízd znělo „Vítězi velké ceny Rakouska“. Kdo se těšil na Johna Watsona, Alana Jonese, Nigela Mansella nebo Alaina Prosta, ten byl možná trochu zklamán. Půl tuctu „vítězů“, kteří se v sobotu večer a v neděli poledne měli na trati objevit, totiž byly především vítězné vozy. Jediným jezdcem-vítězem světového formátu, kterého akce nabízela, ale byl opravdovou superhvězdou: Emerson Fittipaldi směl jet ve svém klasickém JPS-Lotusu Mk72.

Druhým jezdcem tohoto statusu byl vítěz sezony 2001 David Coulthard, kterému byl svěřen Red Bull z roku 2005. „Vítězné vozy“ měli pilotovat Gerhard Berger (Ferrari z roku 2002), Jos Verstappen (Red Bull z roku 2012) a Johnny Herbert (Lotus z roku 1982).

 

 

„Warm up“, na který si v sobotu večer počkalo několik desítek tisíc diváků, neproběhl úplně dle plánu. Spolehnutí bylo pouze na dobráka Emersona Fittipaldi, který za velkého vedra a potlesku fandů poctivě odkroužil desítku kol (a daroval tím autorovi to, proč o tento víkend ve Spielbergu hlavně byl). Beználadový lokální matador Berger objel jen jediné kolo, Coulthard asi tři… Ti, co čekali na Herberta a Verstappena se nedočkali. Brit měl coby komisař FIA po kvalifikaci F1 jiné priority.

A tak zůstal Lotus-Ford, se kterým na Östrreichringu roku 1982 slavil své první vítězství Elio de Angelis stát v paddocku, stejně tak jako Petersonovým číslem 6 přelepený Andrettiho Lotus 79 z roku 1978. Chyběl i „Jos the Boss“. Otec zázračného Maxe nesměl do Vettelova vozu vlézt, protože si to nepřál Christian Horner (tolik k harmonii ve stáji Red Bull).

Zaskakoval za něj tedy „vždy připravený“ stálý zaměstnanec Red Bull Ringu a někdejší krotitel Minardi-F1, Patrick Friesacher. Rakušan se šance s chutí chopil – a tak po trati jezdila alespoň dvě auta.

Facit: Ať už chyběl kdokoliv – i tak se jednalo o senzační akci, která hodnotu Velké ceny Rakouska jistě zvýšila. Snad Rakušanům do budoucna nedojdou chuť, nápady a finance na podpobné zvláštní happeningy!

 

Text a foto: Roman Klemm