Rallye Plzeň: Jakeš s Mikulíkem jistili výhru v poslední zkoušce
Třetí klání Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024 zavedlo poprvé účastníky do Čech, na západočeské silničky v okolí Plzně. Na start se postavilo pět dvojic, o vítězství se do posledních metrů prali vítězný Dominik Jakeš a tradiční protivník Matěj Manderla. Třetí příčka připadla v cíli Tomáši Dudákovi.
Na startu XVIII. ročníku Lak Racing Rallye Plzeň se mezi více než stovkou dvojic objevilo i pět účastníků Čermák a Hrachovec ADAM Cupu. Celkově však do závodu vyrazilo deset ADAMů, proto je určitě škoda, že řada z těchto vozů nezasáhne do pohárových bitev.
Dominik Jakeš kvůli termínové kolizi s Rallye Prešov (Petr Těšínský startoval s Martinem Kočim) využil služeb zkušeného navigátora Jana Mikulíka, jinak zůstaly posádky bez změn, z tradičních účastníků však chyběl Radim Orava. Mladík Martin Migdal si pohárovou pauzu zpestřil dokončením dvoudenního podniku v Hustopečích, kde obsadil ve třídě RN7 druhé místo.

V předchozích ročnících plzeňské rally nebyla nouze o dešťové přeháňky, letos soutěž provázelo slunečné počasí s místy až tropickými teplotami přes 30 °C. V harmonogramu bylo osm rychlostních zkoušek s celkovou délkou 72 kilometrů, většina z nich se jela ve známém formátu.
Do závodu nejrychleji vyrazil Manderla, na záda mu dýchal Jakeš a třetím do party se zdál být Dudák. Další erzety úvodní sekce však první dvojici osamostatnily, když se Jakeš po RZ2 ujal vedení. V RZ3 byl oběma rivalům přidělen náhradní čas, jejich nasazení dokladoval i shodný čas obou konkurentů v RZ4. Jakeš tedy po první sekci čtyř zkoušek vedl o 1,2 sekundy před Manderlou. Dudák si přes ztrátu v RZ4 držel třetí příčku, na kterou si však dělal zálusk i Tomáš Omelka. Pohárovou klasifikaci uzavíral Migdal.

I do začátku druhé sekce vstoupil lépe Manderla a za asistence Martiny Kalistové se po RZ5 vrátili do vedení. Jakeš však v RZ6 kontroval, a i když ho jeho konkurent v sedmém testu porazil, před závěrečným úsekem vedl valašský jezdec o šest desetin. Poslední test pak dopadl lépe pro Jakeše, Manderla se musel spokojit s druhým místem. Ale i tak zůstává pražský jezdec v čele pohárového hodnocení.
Dudák v druhých průjezdech Omelku udržel za sebou, na jejich pořadí se do cíle nic nezměnilo. Migdal zakončil plzeňský start za cílem RZ7, když odstoupil kvůli následkům předchozího výletu z trati.
Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024 pokračuje za necelý měsíc Silmet Rally Příbram.
Ohlasy v cíli:
Dominik Jakeš: „Rally Plzeň byla skvěle zorganizovaná, nabídla stejně jako minulý rok krásné rychlostní zkoušky. Až na shakedown, který se nám nelíbil, ale potřebovali jsme otestovat auto a k tomu účelu to stačilo. V Plzni zaskočil místo Petra Těšínského Jan Mikulík, který se mnou v cupu začínal. Ale zbytek sezóny už by Petr se mnou měl dojet.
Celou soutěž jsme dojížděli gumy z Kopné a ve druhé sekci už to bylo znát. Ale povedlo se nám vyhrát, i když jsme do poslední RZ vyráželi s náskokem pouhých šest desetin. Potkalo nás i pár výletů, ale naštěstí vždy na dobrém místě, kde jsme moc neztratili a mohli se vrátit na trať. S Honzou jsme byli oba v cíli spokojeni, Matěj však podal skvělý výkon. Jde vidět, že se každým závodem zlepšuje a jsem rád, že s ním můžu bojovat o desetinky jako minulý rok s Jakubem Jančíkem.“

Matěj Manderla: „Plzeň za mě dopadla dobře, neboť tamní erzety mi vyjma šotolinových pasáží moc nesedí, jsou na mě moc široké a rychlé. Spolupráce s Martinou byla jako vždy perfektní, přiměřeně situaci jsem byl spokojen i se svým výkonem. V obou rundách nás potrápil pomalý defekt, poprvé dokonce už před první rychlostkou. Na vině byl špatný ventilek na nové gumě. Kvůli tomu jsme jeli velkou část soutěže bez rezervy, čemuž jsme museli zejména na šotolině přizpůsobit tempo.
V poslední erzetě nám Dominik nakonec ujel, když jsem už nebyl v optimální formě kvůli horku. Každopádně jel skvěle. Na druhou stranu ho zachránil přidělený čas v RZ3, jelikož jsme ho potkali, jak se škrábal z louky po tom, co probrzdil odbočení. Nechal by tam pár minut, což se nakonec přidělením časů smazalo. Úplně tomu nerozumím, nečekal jsem, že dostane stejný čas jako my, když byl venku. Ale předpokládám, že pořadatel rozhodl v souladu s řády. Dominik měl tentokrát prostě štěstí, to k tomu patří.“
Tomáš Dudák: „Rally Plzeň byla opravdu skvělá. Rychlostní zkoušky mi seděly, gumy a auto fungovaly perfektně. Dominik s Matějem jeli tradičně výborně. Bližší kontakt s nimi jsem ztratil ve čtvrté rychlostní zkoušce, kde jsem se roztočil. Ve výsledku jsme ztratili něco kolem třinácti vteřin. Poté mi bylo jasné, že se v druhé sekci budeme soustředit na boj o třetí místo. Souboj s Tomem Omelkou mě moc bavil, snažil jsem se příliš neriskovat a udržet náš náskok, což se podařilo. Celkově vnímám Plzeň jako parádní závod a těšíme se na Příbram.“

Tomáš Omelka: „Závod proběhl ve znamení našeho tradičního souboje s Tomem Dudákem. Jel jsem na autě poprvé tvrdou směs pneumatik. Bohužel na první ranní RZ jsem trochu spal a v kombinaci s osaháním pneu jsme dostali docela dost. Od druhé zkoušky už to bylo lepší, když jsem více věřil pneumatikám i sobě. Po první sekci jsme na Toma ztráceli 6,9 vteřiny, což byla ztráta, která byla ještě hratelná. Zároveň jsme věděli, že pokud neudělá nějakou zásadní chybu, tak si nás pohlídá. A to se také stalo.
Ve druhé sekci jsem se soustředil na zlepšení časů oproti prvním průjezdům, nechtěl jsem udělat žádnou hloupou chybu. To se povedlo, takže si vezeme z Plzně opět nepopulární bramboru. Jsme ale i tak spokojeni. Za sebe přiznám, že jsem největší boj na tomto závodě sváděl s vedrem, které bylo opravdu extrémní. Po fyzické stránce jsem byl ke konci druhé sekce opravdu vyždímaný a jsem rád, že jsem to dobojoval.
Musím se také zamyslet nad účastí na shakedownech, které mi mohou pomoci dostat do tempa den před závodem, ať od prvních metrů opravdu závodím a nerozjíždím se. Ale to bych musel koupit o pár rally modelů méně… (smích)“

Martin Migdal: „V Plzni jsem zažíval premiéru, a i když jsme to měli daleko, stálo to za to. Cesty byly v krásném stavu, díky protikatům nebylo na tratích vytaháno, zkusil jsem si i jízdu na šotolině. Bohužel v RZ 7 jsem byl široký na výjezdu ze zatáčky. Výsledkem byl menší ťukanec a prasklá brzdová hadička. Kvůli tomu jsme museli ze závodu odstoupit. Příště to snad dopadne líp.“
Lak Racing Rallye Plzeň 2024 – Čermák a Hrachovec ADAM Cup
- Jakeš – Mikulík (Opel Adam Cup) 45:11,3
- Manderla – Kalistová (Opel Adam Cup) + 8,9
- Dudák – Fuksa (Opel Adam Cup) + 58,6
- Omelka – Horáček (Opel Adam Cup) + 1:15,9
Odstoupení:
Migdal – Němec (následky havárie v RZ 7)
Průběžné pořadí
Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024:
- Manderla 73 (8 vítězství v RZ), 2. Jakeš 63 (13), 3. Dudák 56, 4. Omelka 32, 5. Orava 14, 6. Migdal 12.
Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024
6.–7. 4. KOWAX Valašská rally ValMez
3.–4. 5. Rallysprint Kopná
28.–29. 6. Lak Racing Rally Plzeň
26.–27. 7. Silmet Rally Příbram
6.–7. 9. Rally Vyškov
4.–5. 10. Futures Contproduct Rally Morava
8.–9. 11. Rentor ‑ Partr Rally Vsetín
Výtah z propozic Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024

Bodování za vyhranou RZ
Posádce, která vyhraje rychlostní zkoušku, v jakémkoliv závodě vypsaném v kalendáři “Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024” bude udělen jeden prémiový bod, který se bude započítávat do celkového bodování. Tyto body se budou započítávat i v případě, že tento závod nebude posádce (soutěžícímu) započítávaný z důvodu počtu započítávaných závodů.
V případě, že v cíli RZ bude mít několik posádek na prvním místě stejný čas (neplatí při přidělování časů), získá každý jezdec po jednom prémiovém bodu.
Výhry a finanční prémie
Prvních pět posádek v cíli každé soutěže obdrží finanční a věcné prémie v rámci klasifikace Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024:
- místo 30 000 Kč
- místo 15 000 Kč
- místo 10 000 Kč
- místo 5 000 Kč
- místo 3 000 Kč
Promotér na konci sezony, po skončení závěrečného podniku Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024, ocení tři nejúspěšnější účastníky následujícím způsobem:
- místo 70 000 Kč
- místo 42 000 Kč
- místo 24 500 Kč
Aby jezdec byl zařazen do celkového hodnocení, musí odstartovat nejméně v pěti závodech Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024. Do celkového umístění se započítává pouze šest nejlepších umístění.
Opel Adam Cup – Technická data:
Motor: 1.6 ECOTEC 16V, variabilní časování ventilů, řídicí jednotka BOSCH Motorsport
Výkon: 103 kW / 140 k při 6500 ot/min
Toč. moment: 160 Nm při 4700 ot/min
Převodovka: Sekvenční 5-stupňová Sadev, lamelový samosvorný diferenciál
Podvozek: Nastavitelný soutěžní podvozek REIGER, tlumičové vzpěry McPherson, silentbloky Uniball, specifikace pro asfalt a šotolinu
Řízení: Hřebenové s elektrohydraulickým posilovačem
Kola: Hliníkové disky EVO Corse 6,5 x 16 (asfalt), 6 x 15 (šotolina)
Brzdy: „Fly-off“ hydraulická ruční brzda, regulace tlaku brzd zadní nápravy, 4-pístkové kotoučové brzdy Brembo vpředu, vzadu jednopístkové kotoučové brzdy.
Brzd. kotouče: 305 mm ventilované vpředu, 264 mm vzadu
Karoserie: Lehký skelet, integrovaná bezpečnostní struktura, ochrana motoru a palivové nádrže
Interiér: Sedadla SPARCO Competition (kompatibilní se systémem HANS), integrovaný hasicí systém, suchý akumulátor.
Exteriér: Komponenty karoserie „OPC Line“, rychloupínače kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru, tažná oka
Elektronika: Soutěžní přístrojový panel, LCD indikátor řazení, palubní počítač navigátora MONIT, centrální ovládací panel, lampa na čtení map
Rozměry: délka: 3698 mm, šířka: 1720 mm, výška: 1442 mm, rozvor: 2310 mm
Hmotnost: 1090 kg

PR
Bližší informace k poháru:
Zdeněk Pekárek, XTG motorsport klub v AČR
tel: + 420 608976661, e-mail: info@adamcup.eu