Když legendy vzpomínaly na historky z Norisringu
Osobností, které vládly evropským okruhům ve zlatých časech 70. a 80. let stále ubývá. Pokud ještě jsou naživu, tak je odradí vedro a stress moderních podniků. Proto musíme být za každého legendárního pamětníka, který je ochoten veřejně vyprávět o tom, „jak to bylo dříve“, vděčni. V rámci oslav „40 let DTM“ vyprávěli historky o Norisringu Hans-Joachim Stuck, Harald Grohs, Altfrid Heger a Rainer Braun.
Špičkového jezdce F1, vítěze Le Mans a mistra DTM „Strietzela“ Stucka, syna velkého předválečného borce Hanse, napadlo na téma Norisring toto: „Nejživěji se mi vybaví mé vítězství s Audi v DTM. Tenkrát jsem po vyhlašování vítězů v overalu a s pohárem skočil do jezera Dutzenddeich! No a pak mne napadá ještě jedna věcička z hotelu před závodem: Vítěz Le Mans, Louis Krages, závodící pod pseudonymem „John Winter“ byl jedním z prvních průkopníků Muessli.
Sám si tu bryndu míchal. Napadlo mne, že bych mu to mohl přichutit a sebral jsem z ulice kousíček něčeho, co tam nechal nějaký pejsek. Na dotaz tvrdil, že mu to chutnalo – když jsem mu ale prozradil, co v tom měl, tak se hned vyzvracel…“
Harald „Nippel“ Grohs je jedním z nejúspěšnějších pilotů DTM, mimo to patřil k světové elitě vytrvalostních závodů. Vzpomínal: „Na Norisring mám stovky nejlepších vzpomínek. Měl jsem zde úspěchy v pohárovém Renaultu R5, v turbo-Porsche, v DTM… 70. a 90. léta ještě nebyla tak „průhledná“ a digitálně kontrolovaná. Problémy na trati tehdy neřešili stewartové, ale jezdci mezi sebou. A tak se stalo, že jsem jednou jako přídavek ke zlatému poháru dostal od soupeře přes hubu…“
Altfrid Heger v polovině 80. let platil jako německá monpostová naděje, než mu nepovedená sezona 1987 ve Formuli 3000 v tomto ohledu pokazila renomé. Přesedlal na cesťáky, stal se továrním jezdcem BMW a vyhrál mimo jiné 24h ve Spa: „S Norisringem spojuji především vedro. Vedro mi tady bylo tak nějak pořád. Ať už v kokpitu, nebo při a po tradiční večerní volbě „Miss Norisring“.
Koncem 80. let byl modus DTM takový, že se jely dva závody za sebou, oddělené jen 20minutovou přestávkou. Ta sotva stačila k regeneraci. Jednou jsem tu dojel z posledního místa na startu druhý. Člověk nemusí vyhrát, aby svůj výkon považoval za jeden z nejlepších…“
Rainer Braun je v Německu speakrovou a novinářskou ikónou, která zná a znala každého v paddocku. Jaho nejhlubší dojem z Norisringu je jednoznačný: „Bylo to roku 1983, když tady Stefan Bellof vyhrál svůj první závod na továrním Porsche skupiny C. Porazil tehdy světovou smetánku.
Na pódiu s ním byly Jochen Mass, Keke Rosberg, John Fitzpatrick a Ty Strietzle, viď? A on se jen smál a smál… Všem se vám tady tenkrát vysmál…“
Text a foto: Roman Klemm