Automobil vymyšlený před více než 90 lety byl nyní probuzen k životu:
Audi Tradition prezentuje Auto Union Typ 52
• Prezentace „rychlého sportovního vozu“ s impozantním designem a výjimečnými jízdními
výkony na Festivalu rychlosti 2024 v Goodwoodu
• Technickým základem byl závodní vůz Auto Union pro Velké ceny
• Stefan Trauf, vedoucí oddělení Audi Tradition: „Tímto automobilem snů, který ve své době
zůstal jen tím snem, chceme nadchnout motoristickou veřejnost pro design a techniku.“
Praha, 15. července 2024 – Kdo by neznal „stříbrné šípy“ Auto Union, legendární závodní vozy Velkých cen
30. let 20. století. Málokdo však ví, že na základě těchto progresivních závodních strojů byla naplánována
také verze silničního sportovního vozu s šestnáctiválcovým motorem, Auto Union Typ 52. Značka Audi
vyrobila tento „rychlý sportovní vůz“ – „Schnellsportwagen“ – podle původních plánů a veřejnosti jej poprvé
představuje v polovině července na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu.
Nahlédněme zpátky do doby, v němž byl model Auto Union Typ 52 vymyšlen. Společnost Auto Union AG, která
vznikla v roce 1932 fúzí firem Audi, DKW, Horch a Wanderer, se záhy začala angažovat v motoristickém sportu
s cílem uvést na mezinárodní scéně ve známost své nové firemní logo, čtyři kruhy. Rovněž v roce 1932 byla
zveřejněna pravidla pro novou 750kg kategorii, která měla platit ve Velkých cenách v letech 1934 až 1936.
V roce 1933 zadala společnost Auto Union AG stuttgartské konstrukční kanceláři Ferdinanda Porscheho zakázku
na vývoj závodního vozu pro 750kg kategorii. Práce na závodním voze Auto Union Typ A – nazývaném podle
Porscheho interní nomenklatury „Typ 22“ – byly zahájeny v březnu 1933 a již o rok později zajel Hans Stuck
s tímto vozem světový rekord na berlínské dálnici a závodním okruhu AVUS (Automobil-Verkehrs- und ÜbungsStraße). V roce 1934, po vstupu zcela nových závodních vozů Auto Union a Mercedes-Benz do mezinárodního
motoristického sportu, tak vzniklo legendární označení „stříbrné šípy“.
Jako šíp rychlé „bolidy“ učarovaly divákům svým futuristickým designem a revoluční technikou. Zatímco
Mercedes-Benz upřednostnil uložení motoru vpředu, umístila společnost Auto Union agregát ve svém
závodním voze poprvé za řidiče – tento koncept uložení motoru uprostřed je dodnes standardem ve Formuli 1.
V následujících letech byly ustanoveny další a další rychlostní rekordy a společnost Auto Union vítězila v mnoha
mistrovstvích závodů do vrchu, ve třech německých mistrovstvích a v roce 1936 v mistrovství Evropy se
zdokonaleným vozem Auto Union Typ C. A ostatní je historie
Ne tak docela. Nyní je na řadě jedna dosud nevyprávěná část příběhu. Jen nemnozí byli obeznámeni s tím, že
současně s vývojem závodního vozu pro Velké ceny začaly být ve společnosti Auto Union AG a konstrukční
kanceláři Ferdinanda Porscheho sestavovány také plány pro silniční sportovní sedan. V koncepčních podkladech
se pro něj používá název „Schnellsportwagen“, „rychlý sportovní vůz“, pod nímž měl být tento automobil
nejspíš uveden na trh.
Tento vůz svými výjimečnými vlastnostmi ztělesňoval klasické „gran turismo“. Auto
Union Typ 52, jak znělo pozdější označení projektu, se mělo prodávat zákazníkům, kteří se s ním mohli účastnit
dálkových soutěží, například Mille Miglia, nebo závodů sportovních vozů. V úvahu by připadaly například
vytrvalostní závody na závodních okruzích Spa-Francorchamps nebo Le Mans. Uvažovalo se i o továrním
nasazení.
V konstrukčním zadání modelu Auto Union Typ 52 stála v popředí sportovní dynamika
spolu s praktičností pro každodenní provoz
Již na konci roku 1933 vznikly v konstrukční kanceláři Porsche první designové skici, které v průběhu roku 1934
nabíraly konkrétnější podoby. Osoby odpovědné za tento projekt rozhodly také o výrobě zkušebního vozu –
k tomu však na základě všeho, co dnes víme, nikdy nedošlo. V průběhu roku 1935 byl projekt zastaven a stopy
po něm se ztrácejí v archivech značek Audi a Porsche. Do té doby však vývojáři navrhli řadu průkopnických
řešení na technickém základě souběžně vyvíjeného závodního vozu pro Velké ceny.
Podvozek modelu Auto
Union Typ 52 byl tvořen žebřinovým rámem s motorem uloženým uprostřed. Použita měla být poháněcí
jednotka z vozu Auto Union Typ 22, ale výkonný šestnáctiválec měl mít nižší kompresní poměr, aby bylo možné
do vozu čerpat normální benzin. Technici současně zmenšili převod mechanického dmychadla Roots. Motor
v modelu Auto Union Typ 52 měl ze zdvihového objemu 4,4 litru dosahovat nejvyššího výkonu 200 k při 3650
min-1
. Maximální točivý moment 436 N.m měl být k dispozici již v nízkých otáčkách, při 2250 min-1
. V porovnání
s „bolidy“ pro Velké ceny to sice znamenalo snížení výkonu, ale z výpočtů inženýrů vyplývající nejvyšší rychlost
kolem 200 km/h ukazovala, že tento „rychlý sportovní vůz“ by dělal svému názvu všechnu čest. Ve své době by
byl jedním z nejvýkonnějších vozů homologovaných pro silniční provoz a také v případných závodech
sportovních vozů, tedy opravdový „Schnellsportwagen“.
Projekt výroby vozidla: historické dokumenty jako východisko
Na základě dostupných archivních dokumentů, plánů a konstrukčních výkresů nechala značka Audi vyrobit vůz
Auto Union Typ 52 u anglické společnosti Crosthwaite & Gardiner, která se specializuje na restaurování vozidel
a ve své péči má také „stříbrné šípy“ ze sbírky historických vozidel Audi. Projekt „Schnellsportwagen“ dokončili
po několika letech, v roce 2023.
Všechny díly jsou vyrobeny ručně na zakázku, speciálně pro tento model. Více
než pětimetrový vůz Auto Union Typ 52 má impozantní vzhled. Z protažené siluety je zřejmé, že inženýři
koncipovali vůz pro nejlepší možnou aerodynamiku a maximální výkony. Na rozdíl od jeho sourozenců pro
Velké ceny disponuje jeho koncept větší praktičností pro každodenní provoz díky střeše nad hlavou,
světlometům a zavazadlovému prostoru. Pamatováno bylo i na prostor pro uložení dvou náhradních
pneumatik. Na vyšší míru komfortu však museli až tři cestující zapomenout. Řidič sedí v modelu Auto Union Typ
52 jako v typickém závodním voze uprostřed.
Sedadla pro spolujezdce jsou umístěna po stranách a mírně
posunuta dozadu. Přehled technických údajů uvádí pohotovostní hmotnost 1300 kilogramů a celkovou
hmotnost 1750 kilogramů při obsazení třemi osobami, se zavazadly o hmotnosti 70 kilogramů a s hmotností
provozních kapalin 150 kilogramů. Zatímco poháněcí agregát a pětistupňová převodovka ve spojení
s otevřenou kulisou řazení pocházejí ze závodního vozu pro Velké ceny, zvolili inženýři odlišná technická řešení
například u odpružení a tlumení.
Místo příčné listové pružiny v kombinaci s třecími tlumiči jako u závodního
vozu Auto Union Typ 22 nalézají v Typu 52 na zadní nápravě uplatnění podélně uspořádané torzní tyče ve
spojení s hydraulickými tlumiči. V průběhu vývoje byla podle plánů 110litrová palivová nádrž přemístěna pod
sedadla – v závodním voze pro Velké ceny byla výrazně větší palivová nádrž uložena přímo za řidičem v těžišti
vozu, což „stříbrným šípům“ zajišťovalo optimální rozložení hmotnosti při plné i prázdné palivové nádrži. Jak
v modelu Auto Union Typ 52, tak v Typu 22 mají zpomalování na starosti bubnové brzdy na všech kolech
opatřených drátovým výpletem.
Ohlasy k vozu Auto Union Typ 52: Stefan Trauf a Hans-Joachim Stuck
Audi Tradition představuje „Schnellsportwagen 2024“ veřejnosti poprvé v Goodwoodu. Stefan Trauf, vedoucí
oddělení Audi Tradition, k tomu říká: „Máme radost, že můžeme Auto Union Typ 52 představit na Festivalu
rychlosti v Goodwoodu. Tento automobil vyvolává nadšení pro design a techniku. Pro mě to je absolutní
automobil snů.
Žel tehdy zůstal jen snem – snem, který se nám podařilo po 90 letech proměnit v realitu.
S vozem Auto Union Typ 52 ukazujeme, jak velká byla nápaditost jeho tvůrců a jak inovativní byla technika této
éry. Mám obrovskou radost, že nyní můžeme tento ‚rychlý sportovní vůz‘ zažít naživo.“ V Goodwoodu bude vůz
Auto Union Typ 52 řídit rekordní vítěz vytrvalostního závodu v Le Mans Tom Kristensen a závodní legenda HansJoachim „Strietzel“ Stuck. Jeho otec Hans Stuck se zapsal do historie jako „Bergkönig“ (král kopců) na základě
mnoha úspěchů se závodními vozy Auto Union pro Velké ceny v závodech do vrchu, které byly populární ve 30.
letech minulého století.
Hans-Joachim Stuck po své první zkušební jízdě ve voze Auto Union Typ 52 řekl: „Auto
Union Typ C, který tehdy řídil můj otec, občas řídím na akcích pořádaných oddělením Audi Tradition a vnímám
přitom velké nadšení a fascinaci fanoušků motoristického sportu. Mám velkou radost a cítím se být opravdu
poctěn tím, že jsem nyní směl v Goodwoodu poprvé řídit Auto Union Typ 52. ‚Schnellsportwagen‘ je prostě
dechberoucí: Jeho zvuk je super sonorní, jako od orchestru. A design modelu Auto Union Typ 52 je opravdu
působivý – zkrátka geniální!“
Na závěr pohled na výzvy při výrobě unikátu
Konečný stav vývoje modelu Auto Union Typ 52 se nedochoval, ani nejsou k dispozici fotografie hotového vozu.
V rámci ukončení činnosti společnosti Auto Union AG v ruské okupační zóně po druhé světové válce se ztratila
nejen většina historických závodních vozů pro Velké ceny, ale také mnoho spisů a fotografií. Neexistují ani
ověřená svědectví pamětníků, z nichž by se dalo usuzovat na finální konfiguraci – pokud vůbec nějaká byla –
plánovaného „rychlého sportovního vozu“. Přesto lze na základě dostupných plánů dobře vysledovat směřování
vývoje a cíle, o jejichž dosažení se tehdejší inženýři snažili.
Během výrobní fáze probíhala mezi oddělením Audi Tradition a odborníky ze společnosti Crosthwaite &
Gardiner nepřetržitá a intenzivní komunikace. Timo Witt, vedoucí sbírky historických vozidel Audi, přitom
vyjasňoval mnoho detailních otázek, když se muselo rozhodovat mezi různými technickými řešeními.
Witt
k tomu dnes, po dokončení projektu výroby vozu, říká: „I ve 30. letech minulého století by vývojáři v rámci
zkušebního provozu pravděpodobně ještě dolaďovali jednotlivé technické detaily, jak vyplývá z naší intenzivní
komunikace. A tak jsme museli například prodloužit rozvor náprav nyní vyrobeného vozu Auto Union Typ 52,
než jaký byl uveden v původních plánech, protože to v kombinaci s ostatními komponenty, jakými jsou
například zavěšení kol přední nápravy, agregát, řízení nebo převodovka, nebylo technicky jinak realizovatelné.
V případě vnitřní výbavy jsme se naproti tomu inspirovali závodními vozy Auto Union pro Velké ceny a současně
použili moderní interpretaci barev a tkanin.“
K laku karoserie nejsou v podkladech žádné bližší údaje. Oddělení Audi Tradition proto vzalo i zde za základ
závodní vůz a pro lakování zvolilo barvu Cellulose Silver (hedvábně matná stříbrná). U motoru použitého v nyní
vyrobeném voze Auto Union Typ 52 došlo k záměrnému odklonu od původních plánů konstruktérů.
Oddělení
Audi Tradition použilo pro Typ 52 šestnáctiválcový agregát závodního vozu Auto Union Typ C ve verzi bez
snížení výkonu, aby jej bylo možné mezi oběma vozy vyměňovat. Motor proto spaluje speciální metanolovou
směs. Na základě dochovaných informací, jež byly oddělením Audi Tradition s maximální pečlivostí
interpretovány a převedeny do reality, je v Goodwoodu poprvé představený vůz Auto Union Typ 52 výsledkem
maximálního přiblížení k „rychlému sportovnímu vozu“ Auto Union Typ 52, který byl před 90 lety koncipován,
ale nikdy zrealizován.
Technické údaje modelu Auto Union Typ 52
Auto Union Typ 52
rok výroby 2023
Auto Union Typ 52
plány, stav k roku 1934
Motor mechanickým dmychadlem
přeplňovaný 16válec uložený
uprostřed
mechanickým dmychadlem
přeplňovaný 16válec uložený
uprostřed
Zdvihový objem 6005 cm3
(jako v závodním voze
Auto Union Typ C z roku 1936)
4358 cm3
(stejný zdvihový objem
jako Auto Union Typ A z roku
1934)
Nejvyšší výkon 520 k (382 kW) při 4500 min-1 200 k (147 kW) při 3650 min-1
Nejvyšší rychlost neudává se koncept počítá s nejvyšší rychlostí
200 km/h
Palivo 50 % metanol, 40 %
bezolovnatého benzinu 95
oktanů, 10 % toluen
benzin 91 oktanů
Vnější rozměry
(délka/šířka/výška)
5390/1660/1780 mm –
Rozvor náprav 3315 mm 3000 mm
Pohotovostní hmotnost 1450 kg 1300 kg
Barva karoserie Cellulose Silver –
Rok výroby 2023 –
Celkový počet Unikát –
Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Lamborghini, Bentley a Ducati vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2023 zákazníkům 1,9 milionu automobilů značky Audi, 13 560 luxusních vozů značky Bentley,
10 112 sportovních vozů značky Lamborghini a 58 224 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2023 dosáhla skupina
Audi provozního zisku 6,3 miliardy EUR při tržbách 69,9 miliardy EUR. V roce 2023 pracovalo pro skupinu Audi na celém světě
v celoročním průměru více než 87 000 zaměstnanců, z toho 53 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina s atraktivními
značkami a velkým počtem nových modelů důsledně pokračuje v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, kompletně
síťově propojené prémiové mobility.
Čtyři kruhy tvořící logo značky Audi symbolizují značky Audi, DKW, Horch a Wanderer, které byly v roce 1932 sloučeny do
koncernu Auto Union. V roce 1969 došlo k fúzi společností Auto Union a NSU, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj
automobilu. V roce 1985 byla společnost Audi NSU Auto Union AG nakonec přejmenována na AUDI AG. O rozsáhlou a široce
rozvětvenou historii značky Audi pečují od roku 1998 společnosti Audi Tradition/Auto Union GmbH a NSU GmbH, které mají
na starosti také její prezentaci. Audi museum mobile v komplexu Audi Forum Ingolstadt je otevřeno od pondělí do pátku mezi
9:00 a 17:00 h a o sobotách, nedělích a svátcích od 10:00 do 16:00 h. August Horch Museum Zwickau je přístupné od úterý
do neděle od 9:30 do 17:00 h. AUDI AG drží ve společnosti August Horch Museum Zwickau gGmbH 50% podíl, druhá polovina
vlastnických práv patří městu Cvikov. www.audi.de/tradition
Audi Tradition podporuje činnost organizace Audi Club International e.V. (ACI). Společností AUDI AG oficiálně uznávaný
zastřešující svaz reprezentuje všechny kluby značky Audi a také kluby značek, které byly předchůdci současné společnosti
AUDI AG. Informace naleznete na www.audi-club-international.de
Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
PR