Klasická Formule 1 na Brněnském Revivalu Grand Prix:
Tak mohla vypadat “Velká cena Čech F1”…
Desetitisíce fandů se na Brněnský okruh přišlo podívat především na jedno: na návrat klasické Formule 1 (vozy z let 1967-1985) do Čech. Tucet naprosto senzačních vozů “zlaté éry” této třídy s naprostými mistry v kokpitech, je odměnilo nezapomenutelnou podívanou. Překrásné trofeje vítězů si domů vezli Angličan Matthew Wrigley a Belgičan Werner D´Ansembourg.
Kvalifikace: Prosadil se profík Olli Webb
Šampionát Masters-F1 je sice vypsán pro “starší vozy” (při pozorném ohledání každý zjistí, že na těchto perfektně připravených monopostech je “stará” možná jen skořepina a typové číslo), v jejich kokpitech ovšem právě dochází k výraznému omlazení. O tuto “změnu stráží” se postarali především Oliver Webb (ještě před několika lety aktivní talent GP2), nedávná naděje F-Renault Matteo Ferrer-Aza a synové restaurátorů-sběratelů-závodníků Matthew Wrigley a Werner D´Ansembourg.
V pátečním volném 30minutovém tréninku se ještě prosadili “jezdci staré gardy” Steve Hartley na jeho McLarenu MP4/1 před Mikem Cantillonem (Williams FW07C), mělo to ale především co dělat s tím, že “mladí tygři” byli na jihu Moravy poprvé a s tratí se teprve seznamovali.
V odpolední kvalifikaci nepřekvapilo, že se prosadil britský profík Ollie Webb. Jezdec, který na Heskethu z roku 1974 vyhrál první závod letošní sezony v Le Castelletu, dostal v Brně příležitost pilotovat Arrows A3 (ex-Patrese a Mass, 1980) v senzačních zlatých barvách pivovaru Warsteiner a zajel o 0,559s rychleji, než Wrigley na Tyrrellu 011 po Alboretovi a Hentonovi.
Druhá řada patřila zkušeným Cantillonovi a Hartleyovi, ve třetí ale už číhal mladý D´Ansembourg (Brabham BT49 po Patresem) před Jamiem Constablem (Tyrrell 011B, ex-Alboreto a Sullivan). Mattea Ferrer-Azu, který jinak startuje pouze v USA (v Evropě letos jede jen Spa a Brno!) doprovázel jeho mentor Peter Collins (jeden z nejvlivnějších manažerů F1, dříve mimo jiné sportovní ředitel Benettonu!) a Anglo-Ital postavil svůj naprosto báječný Ligier JS11/15 na 7. místo vedle pana D´Ansembourga seniora (Williams FW07C).
5. startovní řadu po kvalifikaci vytvořili Steve Brooks (opticky nedosažitelný JPS-Lotus 91 z roku 1982 po Mansellovi) a Ewen Sergison na jeho Schenkenově Surteesu TS9B. Zajímavé pole uzavírali James Hanson a jeho japonský unikát Maki F101C a stejně tak nadmíru zajímavý Lec CRP1 s Peterem Williamsem v kokpitu. Přímo ohromí, že se jedná o šasi č.1, se kterým měl David Purley roku 1977 v Silverstone svou strašlivou nehodu a které bylo v “komprimovaném” stavu po desetiletí vystaveno ve Wheatcroftově muzeu v Doningtonu!
Počet vozů sice byl přehledný, do Brna přijeli ale výhradně piloti, kteří mají v celkovém šampionátu velké ambice – a to bylo vidět na výsledku: prvního a posledního dělilo pouze 9,5s, což je na historické poměry velmi málo.
Výsledek kvalifikace F1 v Brně:
- Oliver Webb, Arrows A3 1:56,434s
- Matthew Wrigley, Tyrrell 011 1:56,993s
- Mike Cantillon, Williams FW07C 1:57,770s
- Steve Hartley McLaren MP4/1 1:57,952s
- Werner D´Ansembourg, Brabham BT49 1:58,063s
- Jamie Constable, Tyrrell 011B 1:58,562s
- Matteo Ferrer-Aza, Ligier JS11/15 2:00,176s
- Christophe D´Ansembourg, Williams FW07C 2:00,921s
- Steve Brooks, Lotus 91 2:02,070s
- Ewen Sergison, Surtees TS9B 2:04,359s
- James Hanson, Maki F101C 2:05,153s
- Peter Williams, Lec CRP1 2:06,032s
Sobotní závod: Webb se stal obětí „měkké zadní“
Od prvních metrů sobotního závodu na 13 kol se zdálo, že si Webb jede pro vítězství. Mladý Brit se usadil na špičce, aniž by následujícím Wrigleyovi, Cantillonovi, Hartleyovi a Constablemu dal přílěžitost k nějakému útoku. O pozice bojovali úvodem naostro především Sergisonův Surtees s Makim Hansona. Webbův Arrows si vyjezdil 4sekundový náskok na Wrigleyův Tyrrell, za nimi se přeli o třetí místo Hartley se zrychlujícím D´Ansembourgem juniorem.
Ollie Webb na špičce nepolevoval, což potvrdil nejrychlejším kolem závodu, ve kterém byl jen o 0,3s pomalejší, než v kvalifikaci. Co ovšem polevilo, to byl tlak vzduchu v jeho pravé zadní pneumatice. Mladý Brit musel po 9 kolech vzdát! Z vítězství se tedy těšil druhý letošní GP Historique de Monaco, Matthew Wrigley na Tyrrellu r roku 1982 v barvách elektrospotřebičů Candy a keramičky Imola.
Mike Cantillon dojel o pouhých 4,6 sekundy jako druhý, mladý Belgičan Werner D´Ansebourg naznačil třetím místem, že nepřijel do Brna pouze na výlet…
Výsledek sobotního závodu F1:
- Matthew Wrigley, Tyrrell 011
- Mike Cantillon, Williams FW07C
- Werner D´Ansembourg, Brabham BT49
- Steve Hartley McLaren MP4/1
- Jamie Constable, Tyrrell 011B
- Steve Brooks, Lotus 91
- Christophe D´Ansembourg, Williams FW07C
- James Hanson, Maki F101C
- Ewen Sergison, Surtees TS9B
- Peter Williams, Lec CRP1
Nedojel: Oliver Webb, Arrows A3
Nedojel: Matteo Ferrer-Aza, Ligier JS11/15
Nedělní závod: Belgická hymna na jihu Moravy
Zajímavý průběh nedělního závodu slibovalo již samotné postavení na startu: Ollie Webb se po jeho sobotním „DNF“ musel postavit na chvost pole – o zábavu tedy bylo postaráno!
Z pole-position měl nejlepší start zkušený Hartley na McLarenu. Hned za něj se ale zařadil Werner D´Ansembourg v jeho Brabhamu. Ještě v prvním kole využil mladý Belgičan Britova zaváhání a převzal první místo. Třetí byl sobotní vítěz Wrigley, zatímco Webb za nadšeného potlesku odborného publika postoupil na 7. pozici. D´Ansembourg a jeho Brabham BT49, se kterým Riccardo Patrese roku 1982 vyhrál GP Monaka, poté úspěšně ujížděl soupeřům, zatímco na druhou pozici postoupil Wrigley a Webb byl po 4 kolech již pátý!
Postup „zlatého šípu A3“ tím ovšem opět skončil. „Selhaly mi brzdy, pokračovat nemělo smysl,“ prozradil nejrychlejší jezdec víkendu Webb, který tedy opouštěl Brno s prázdnou. Sklidil ovšem od plných tribun zasloužený potlesk.
O polovinu závodu vedl D´Ansembourg o 7s jasně před Wrigleyem, kterého s 2sekundovým odstupem následovali Hartley a Cantillon. Diváky bavil i Ferrer-Aza: vyrazil z poslední startovní řady a postupoval kupředu podobně, jako Webb, než narazil na Constabla, který kolo za kolem tvrdě bránil své „poslední bodované“ (6.) místo. Tři kola před cílem se letem do štěrku s vidinou trofeje rozloučil Cantillon.
Muselo (?) se neutralizovat a neděle skončila vítězstvím pro vůz Bernieho Ecclestonea a belgickou hymnou pro Wernera D´Ansembourga.
Text a foto: Roman Klemm
Výsledek nedělního závodu F1:
- Werner D´Ansembourg, Brabham BT49
- Matthew Wrigley, Tyrrell 011
- Steve Hartley McLaren MP4/1
- Steve Brooks, Lotus 91
- Matteo Ferrer-Aza, Ligier JS11/15
- Jamie Constable, Tyrrell 011B
- Christophe D´Ansembourg, Williams FW07C
- Peter Williams, Lec CRP1
- Ewen Sergison, Surtees TS9B
- James Hanson, Maki F101C – 2 kola
- Mike Cantillon, Williams FW07C – 2 kola
Nedojel: Oliver Webb, Arrows A3