Rady : jak se chovat na silnicích bezpečně v blízkosti kamionů.

Příručka pro řidiče: Sedm praktických tipů, jak se chovat bezpečně v blízkosti kamionů

Práce řidiče kamionu patří mezi náročná povolání. Znamená dlouhé hodiny za volantem, neustálou soustředěnost a tíhu odpovědnosti za několikatunový náklad či bezpečnost projíždějících vozidel. I přesto, že interakce s kamiony je na českých silnicích dnes již zcela běžná, ne každý řidič ví, jak jízdu poblíž silničních kolosů přizpůsobit, aby řidičům nákladních vozidel jejich práci nekomplikoval a také neohrozil sebe ani ostatní.

Během cesty, která může být i několik set kilometrů dlouhá, vykonává řidič kamionu spoustu úkonů: kontroluje upevnění nákladu a technický stav celé soupravy, plánuje trasu, komunikuje se zákazníky a dispečinkem. Zároveň se potýká s řadou problémů a nenadálých situací, které při cestě vyvstanou. Tím nejdůležitějším, co však musí řidiči nákladních vozidel zvládat, je obezřetnost a bezpečné chování v silničním provozu.

„Profesionální řidiči musí být především opatrní, soustředění a musí dobře znát své vozidlo i náklad, který přepravují. Jedině tak mohou flexibilně zareagovat na dopravní podmínky na cestě,“ zdůrazňuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která se svými 120 soupravami patří mezi největší silo cisternové dopravce v České republice.

 

Ovšem nejen řidiči kamionů, ale také ostatní účastníci silničního provozu by měli dbát zásad bezpečného chování na vozovce. Setkání s kamionem na českých silnicích je dnes zcela běžné, přesto spousta řidičů stále netuší, jak jezdit v blízkosti kamionů tak, aby neohrozili nejen sebe, ale ani ostatní. Je proto dobré si připomenout pár základních pravidel, kterých bychom se v takové situaci měli držet, aby byla naše cesta plynulá a především bezpečná.

  • Klíčový je bezpečný odstup

Při jízdě nejen za kamionem, ale i jinými vozidly je zlatým pravidlem prevence nehod udržování bezpečné vzdálenosti. Standardně se jedná o vzdálenost, kterou vozidla ujedou za dvě vteřiny. Právě bezpečná vzdálenost řidiči poskytne více času na reakci, když začne kamion před ním nečekaně brzdit.

  • Pozor na brzdnou dráhu nákladního vozu

Opatrnosti je třeba i při jízdě před kamionem. „V takovém případě musí vzít řidič v úvahu, že brzdná dráha nákladní soupravy je mnohem delší než dráha osobního auta, a to i 1,5krát. Proto by se měl vyvarovat prudkému a nenadálému brždění či změně směru. Zvláštní obezřetnost je namístě při dopravní koloně nebo při sjezdu z dálnic,“ poukazuje Stöhr.

Předjíždět kamion mimo vysokorychlostní silnice, to si troufne opravdu jen zkušený a sebevědomý řidič. Na dálnici se tomu nicméně nevyhne téměř nikdo, jelikož nákladní soupravy s hmotností přesahující 3,5 tuny zde mají povolenou maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu. Při předjíždění je třeba zohlednit délku kamionu a zhodnotit, zda máme dostatek času k manévru. Neméně důležité je včas a dostatečně dopředu zapnout směrovky, aby měl i řidič kamionu čas zareagovat.

 

  • Nezdržujte se v mrtvých úhlech

„Řidiči osobních aut si často neuvědomují, že z kabiny kamionu je na vozovku úplně jiný výhled. Na rozdíl od nich se musí řidiči nákladních aut potýkat s mnoha takzvanými mrtvými úhly, do kterých za normálních okolností zkrátka nevidí. Ty se nacházejí zejména před kabinou, za kamionem i po jeho bocích,“ vysvětluje Ondřej Stöhr ze společnosti CONTI-RSC. Řidiči by se tak v těchto místech neměli zdržovat déle, než je nutné.

  • Trpělivost přináší růže

Při setkání s kamionem bývají někteří řidiči nervózní, netrpěliví a zpravidla se snaží kamion hlavně rychle předjet. „Nákladní soupravy váží až 45 tun. Taková hmotnost se už hůře koriguje. A tak nejenže jezdí většinou pomaleji, ale také mají menší prostor k manévrování,“ zmiňuje odborník v silo cisternové přepravě. Proto není radno spěchat a vynucovat si od řidičů kamionů rychlejší reakce, naopak je vhodné respektovat jejich možnosti i prostor a podle toho se zařídit. Netrpělivost a zbrklé jednání mohou přivodit autonehodu, která bývá pro osobní vozidlo často bohužel fatální.

  • Uvažte jízdní podmínky i počasí

Počasí je další proměnná, která může značně ovlivnit situaci na silnici. Jinak se bude chovat kamion při silném větru, jinak v dešti a jinak například při námraze. K těmto a podobným faktorům by měl řidič přihlédnout, jestliže se například chystá kamion předjet, a v danou chvíli zvážit, zda je to vhodné a především bezpečné.

  • Buďte pozorní

Obezřetnost není nikdy na škodu. Proto sledujte okolí, ostatní účastníky provozu, jejich chování, ale také varovné signály. Těmi mohou být například kouř vycházející z výfuku kamionu, defekt na pneumatice, povolená upevnění či jiné neobvyklé úkazy na soupravě. V takovém případě je nutné zachovat klidnou hlavu, udržet si bezpečný odstup a upozornit šoféra nákladní soupravy, popřípadě zavolat policii. Můžete tím zachránit i život.

 

 

O společnosti CONTI-RSC

Firma CONTI-RSC byla založena v roce 1996 a již od samého začátku se specializuje výhradně na silo cisternovou přepravu volně ložených materiálů. V roce 2013 rozšířila firma na základě kvality poskytovaných služeb svoji působnost získáním certifikátu GMP+. V roce 2021 pak proběhla akvizice konkurenční společnosti LASIUS, která aktuálně funguje jako samostatná divize.

V květnu 2024 pak CONTI-RSC převzala mosteckou společnost B E S. Se svými 120 soupravami tak zaujímá pozici největšího silo cisternového dopravce v Česku.

PR