Křižíkův elektromotorový vůz zvaný Elinka ze sbírky Národního technického muzea opět vyjede na trať z Tábora do Bechyně
Nejstarší elektrický železniční vůz u nás M 400.001 zvaný Elinka prošel v uplynulém roce náročnou opravou motoru a od soboty 10. srpna 2024 bude opět jezdit na své původní trati. Jízdy historických vlaků na Bechyňce budou v souvislosti s tím mimořádně prodlouženy až do 14. září 2024.
„Oprava vadného vinutí devadesát let starého motoru vyžadovala velký podíl ruční práce, neboť technologie, kterými bylo původní vinutí vyrobeno, se dnes nepoužívají. Firmě HMF Komárková Teplice, která opravu prováděla, patří za znovuzprovoznění Elinky velký dík,“ říká Zdeňek Řešátko, ředitel Železničního muzea NTM, do jehož sbírky tento unikátní vůz patří.
„Vzhledem k tomu, že bude možné nasadit Elinku do provozu až od 10. srpna, domluvili jsme se s kolegy z Národního technického muzea, že zajistíme nostalgické jízdy tohoto vozu nejen o čtyřech srpnových sobotách, ale také 7. a 14. září. Zájemci tak budou mít více příležitostí svézt se tímto historickým unikátem na kolejích,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
V rámci akce Léto na Bechyňce jezdí každou sobotu od 6. července do 14. září 2024 na vybraných pravidelných spojích historický elektrický vlak vedený lokomotivou Bobinkou. V těchto vlacích platí běžný tarif ČD. O sobotách od 10. srpna do 14. září se zájemci budou moci na této trati svézt také dvěma páry zvláštních vlaků, na které bude nasazen Křižíkův elektromotorový vůz zvaný Elinka.
Z Tábora bude odjíždět vždy v 9:35 a 13:35 hod., na zpáteční jízdu z Bechyně se Elinka vydá v 11:25 a 15:26 hod. Jednosměrné jízdné ve zvláštních historických elektrických vlacích bude stát ve 2. třídě 200 Kč, pro děti od 6 do 15 let 100 Kč, v 1. třídě 250 Kč, pro děti od 6 do 15 let 200 Kč. Jízdenky se prodávají ve všech pokladnách ČD a v e-shopu ČD.
Lokálka mezi Táborem a Bechyní patří k jihočeským unikátům. Stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. Průkopnickou dráhu navíc zdobí stavitelský klenot – elegantní most Bechyňská duha. U stanic a zastávek na trati se nacházejí jednotlivá zastavení naučné stezky Bechyňka. Informační tabule jsou doplněny mapami s vyznačenými turistickými cíli v okolí. Od jednotlivých zastávek na trati je možné podniknout výlety různé obtížnosti.
V Bechyni stojí za návštěvu opravená remíza, v níž je umístěné modelové kolejiště a je tu vystavena také historická elektrická lokomotiva E 225.001, tzv. Koloběžka ze sbírky Národního technického muzea. Remíza bude do konce prázdnin otevřena ještě 10., 17. a 31. srpna, a to od 9:00 do 15:30 hod.
Zájemci ji budou moci navštívit navíc také v sobotu 7. září. Vstupné stojí 30 Kč, děti do 6 let mají vstup zdarma.
Detaily o jízdách na Bechyňce jsou na portálu Vlakem na výlet a na webu www.cdnostalgie.cz.
Unikátní salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909 je k vidění v Železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově
Salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909 je jedním z nejcennějších exponátů Národního technického muzea. Na trať v historického vlaku NTM vyjel letos v květnu naposledy. Nyní je vystaven v Železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.
„Salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d’Este je unikátní památkou železniční historie a současně cenným umělecko-řemeslným dílem. Z důvodu jeho stáří a vysoké hodnoty nebude již provozován na trati. Prohlédnout si ho tedy nyní mohou návštěvníci našeho Železničního depozitáře v Chomutově a v budoucnosti se stane jedním z důležitých exponátů Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží, “ upřesnil generální ředitel NTM Karel Ksandr.
Salonní vůz AZA 1-0086 ze sbírek Národního technického muzea byl postaven v roce 1909 pro arcivévodu Františka Ferdinanda d’Este ve smíchovské továrně Ringhoffer. Vnitřní uspořádání a vybavení vozu vycházelo z přímých požadavků arcivévody, naopak vnější vzhled byl inspirován rychlíkovými vozy c. a k. Státních drah. Návrh interiéru zpracoval dle požadavků arcivévody profesor umělecko-průmyslové školy architekt Jiří Stibral.
Arcivévoda používal vůz k soukromým rodinným a polooficiálním cestám, měl ho použít i k absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli zadřenému ložisku nápravy k tomu nedošlo. Od roku 1924 po rozhodnutí repatriační komise byl provozován Československými státními drahami. Před zařazením do soupravy vládního vlaku ČSR prošel roku 1925 rekonstrukcí. K roku 1966 pak ČSD vůz vyřadily z provozu a roku 1970 do převzalo NTM.
V neděli 19. května se vydal na svou poslední jízdu salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d’Este. Této historické chvíle se zúčastnil i prezident Petr Pavel. Stal se jedním z posledních cestujících v salonním voze a na chvíli si dokonce zkusil být strojvedoucím lokomotivy 464.102 „Ušatá“.
„Je mi velkou ctí být na chvíli svědkem dlouhé, krásné a úspěšné historie našich železničních vozidel. Děkuji za mimořádnou snahu udržet ji pro další generace,“ zapsal prezident Petr Pavel do pamětní knihy.
PR
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 00 Praha 7