Central European Rally (17. – 20. října 2023)
Středoevropská rally je jedinečná pro týmy i diváky, říká osminásobný mistr světa Sébastien Ogier
Celkem osmkrát vyhrál mistrovství světa v automobilových soutěžích a v probíhajícím letošním ročníku byl Francouz Sébastien Ogier nejhůře druhý. V Chorvatsku, Portugalsku a Finsku vyhrál. I proto má na kontě 141 bodů. Zaostává o sedmadvacet bodů za lídrem šampionátu, jímž je Belgičan Thierry Neuville, který ještě světový titul nikdy nevyhrál. „Zbývají čtyři rally. Chci čtyřikrát vyhrát a udělat maximum pro světový titul mezi týmy i jednotlivci,“ říká odhodlaně čtyřicetiletý pilot týmu Toyota.
– Proti původním plánům jste se rozhodl startovat ve všech zbývajících závodech mistrovství světa. Pojedete v Řecku, Chile, následně Středoevropskou rally i závěrečný díl šampionátu v Japonsku. Co vás vedlo ke změně programu?
„Startovat v Chile a ve Středoevropské rally nebylo v mém původním plánu. Ovšem vzhledem k situaci v mistrovství světa mezi značkami i jezdci jsme se v rámci týmu domluvili, že pojedu ve všech závodech a budu bojovat o devátý titul mistra světa. Je nepříjemné, že nemáme v rukou všechny trumfy a v obou šampionátech zaostáváme za konkurencí. Proto je důležité absolvovat všechny závody, neboť může rozhodovat každá rychlostní zkouška, každý bod.“
– Závody mistrovství světa ve Švédsku, Keni a Polsku jste neabsolvoval. Jel jste jen šest z devíti podniků. Přesto jste s třemi výhrami a třemi druhými místy průběžně druhý. Kde se vzala taková skvělá vychozí pozice pro zbytek sezony?
„Jsem docela uvolněný a v autě se cítím velice komfortně. Navíc v této sezóně nemám žádné zvláštní problémy s prasklými pneumatikami nebo defektními ráfky. Vše jde docela super.“
– Kromě Chile jste do programu zařadil i Středoevropskou rally. Jak moc se na bitvy odehrávající se v Česku, Rakousku a Německu těšíte?
„Je brzy na nějaké zásadní hodnocení. Ještě se pojede v Řecku a v Chile. Záležet pochopitelně bude na výsledcích těchto dvou rally a rozpoložení před cestou do Česka (směje se). Pro mě jde o druhou domácí soutěž po závodě mistrovství světa v Monte Carlu, kde s rodinou žijeme. Každopádně se moc těším.“
– Při premiéře Středoevropské rally v mistrovství světa v sezoně 2023 jste finišoval na čtvrté pozici. Jak moc vám sedí charakter soutěže?
„Hodně důležitá je výchozí pozice. Asfaltová rally je mnohem zábavnější, pokud jezdec startuje z první pozice a jeho jízda je tak čistší. Minulý rok to platilo dokonale. Letos se jede o něco dříve, nicméně bude hodně záležet na podzimním počasí. Mám rád, když jsou podmínky pro všechny piloty stejné a férové.“
– Je při asfaltové rally klíčem k úspěchu možnost bojovat na čisté silnici?
„Minulý rok jsme startovali ze zadních pozic, což naše snažení nijak neusnadnilo. Počasí bylo tehdy hodně proměnlivé, což mělo za následek špinavé silnice. Pro všechny by bylo hezké, kdyby souboj o tituly zůstával hodně otevřený, protože pak se diváci mohou těšit na napínavou bitvu.“
– Líbí se vám myšlenka závodu na silnicích ve třech různých zemích?
„Ano. Kolem trati bylo hodně diváků, což si myslím, že vypovídá o akci nejvíce. Co není pro nás řidiče tak skvělé, jsou dlouhé spojovací etapy, které Středoevropská rally zahrnuje. Ale letos to snad má být o dost lepší než loni.“
– Které rychlostní zkoušky se vám při Středoevropské rally líbily?
„Není od věci použít srovnání s bývalou Německou rally, kde byly rovněž velké rozdíly mezi jednotlivými etapami, kdy se jeden den jelo ve vinicích a další třeba v bývalém vojenském prostoru na tankodromu. Pro Středoevropskou rally je to stejné. Nejvíce se mi líbila neděle s rychlostními zkouškami v Německu a Rakousku. Ale hrbolaté asfalty nebo uskákané asfaltové koberce s různou úrovní přilnavosti jako v České republice k mistrovství světa prostě patří. Je skvělé, že vlastně tři různé rally byly spojeny do jedné akce. Středoevropská rally je jedinečná pro týmy i diváky.“
„Co předvede Sébastien Ogier fanouškům ve zbývajících soutěžích MS?
„Kdykoliv se postavím na start, chci vyhrát. Mým nejhorším výsledkem v této sezoně bylo druhé místo. S ohledem na aktuální pořadí v šampionátu chci v této bilanci pokračovat. Ve zbývajících čtyřech rally je důležité získat maximální počet mistrovských bodů pro titul mezi značkami i jezdci.
PR