FIM EWC: finále v Bol ď Or je tu. Obhájí Yamaha a Karel Hanika titul ??

FIM EWC: rozhodující finále v Bol ď Or.   Obhájí team YART Yamaha titul?

Stane se Karel Hanika podruhé světovým šampionem?

Po oslavě stého výročí, které proběhlo v roce 2022 bude letošní 87. ročník Bol ď Or druhým čtyřiadvacetihodinovým závodem sezony. Legendární podnik, který se koná na okruhu Paul Ricard v jižní Francii bude rozhodujícím dějištěm pro všechny možné tituly FIM EWC.

Okruh s délkou 5,673 km je třetí nejdelší tratí v kalendáři EWC. Je kombinací pomalých, středně a vysokorychlostních zatáček. Celých 1,8 km délky zabírá impozantní rovina Mistral Straight. Rovina Mistral je místem, kde jezdec může předjet a zároveň být předjet. Klade velkou zátěž na motor a jeho spolehlivost, protože 20 sekund jede motorka naplno, rychlostí přesahující 300 km/h.

 

Poslední závod sezony Mistrovství světa FIM Endurance rozhodne již o tomto víkendu o všech čtyřech titulech.

FIM Mistrovství světa vytrvalostních motocyklů pro týmy:

 

 

Získat je možno maximální počet 65 bodů a ve hře o mistrovskou korunu v kategorii Formula EWC tak zůstávají čtyři týmy: obhájci titulu Yamalube YART Yamaha EWC Official Team (stav před kvalifikací 116 bodů) s náskokem 6 bodů před Yoshimura SERT Motul (110 bodů). Další dva pronásledovatelé mají již pouze teoretickou šanci, ale jak víme, při takto náročném klání se může přihodit cokoli. Prozatím třetí je BMW Motorrad World Endurance Team se ziskem 72 bodů, následuje Tati Team Beringer Racing (61 bodů). Oba tyto týmy musí doufat v minimální zisk bodů soupeřů před sebou a naopak v maximální pro sebe.  

Světový pohár FIM Endurance pro týmy:

 

V kategorii Superstock, které jsou vybaveny jednotným obutím Dunlop, také není nic vyřešeno. Největší šanci na celkové vítězství má tým National Motos Honda s náskokem  53 bodů, nicméně šanci mají i další čtyři týmy, které by se mohly díky maximálnímu zisku  65 bodů dostat na vrchol. Navíc týmy z této kategorie počítají tři nejlepší umístění ze čtyř a letos se některé z nich účastnili i závodního víkendu v japonské Suzuce. O celkové  prvenství si to na okruhu Paul Ricard rozdají společně s National Motos ještě 3ART Best of Bike, Chromeburner-RAC 41-Honda, japonský nováček Team Étoile a Aviobike od M2 Revo.     

Mistrovství světa FIM Endurance pro výrobce:

Před začátkem závodního víkendu měla Yamaha na svém kontě 122 bodů, o pět méně má druhá Honda, třetí Suzuki (90), Kawasaki (78), BMW (59) a Ducati 19 bodů.

Světový pohár FIM Endurance pro výrobce:

Ve Světovém poháru výrobců se používá stejný bodový systém jako v Mistrovství světa výrobců ve vytrvalostním závodění je situace následující: vede Honda (150) s náskokem 34 bodů před Yamahou (116), třetí BMW (85), následují Kawasaki (83) a Suzuki se 49 body.

 

 

 

Systém bodování FIM EWC: zisk maximálního počtu 65 bodů je podmíněn vítězstvím v kvalifikaci (5 bodů), dále se po deseti bodech uděluje za první pozici po 8 a 16 hodinách a za celkové prvenství (po 24 hodinách) je 40 bodů. Více tabulka viz níže.

Tým YART Yamaha v sestavě Niccolò Canepa, Marvin Fritz a Karel Hanika bude v Bol ď Or usilovat o úspěšnou obhajobu titulu, přesto se šéf týmu Mandy Kainz přes šestibodový náskok nepovažuje za favorita. „Měli jsme vynikající sezónu a proto jdeme Do závodu bez jakéhokoli tlaku a hodláme si ho užít,“ ujišťuje Kainz. „Být na stupních vítězů ve třech ze tří závodů a vést každý závod je rekord, kterým se může pochlubit málokdo a můžeme na něj být hrdi. Titul mistra světa by byl třešničkou na dortu. Mimochodem pro Yamahu by to byla první úspěšná obhajoba titulu v historii mistrovství světa endurance.“

 

 

Trio jezdců YART Yamaha pojede dvacetičtyřhodinový závod s nevýhodou. Na rovině Mistral ztrácí na své největší soupeře cca 8 desetin sekundy a za normálních podmínek musí zajet do boxů dotankovat palivo třikrát častěji než Suzuki. I tak přejeme týmu co nejlepší umístění, bylo by naprosto fantastické mít v podobě našeho momentálně nejlepšího jezdce Karla Haniky dvojnásobného šampiona.

 

Pořadí po třech kolech:

Týmů FIM EWC

Poradi tymu FIM EWC

Výrobců FIM EWC

Poradi vyrobcu FIM EWC

Týmů FIM EWC Superstock

Poradi tymu Superstock

Výrobců FIM EWC Superstock

Poradi vyrobcu Superstock

 

Text a foto: David Vychopeň / Motor MAX

Zdroj: FIM EWC