Víkendový veletrh PRAGUE CAR FESTIVAL a RACING EXPO a závodní vozy.

Bretton Racing představí v Praze monopost LMP3 Ligier JS P320

Český tým Bretton Racing přiveze na veletrh PRAGUE CAR FESTIVAL jeden z jeho dvou vozů třídy LMP3 Ligier JS P320 – Nissan, aktuálně startujících v evropském šampionátu Michelin Le Mans Cup. Osobní účast přislíbil také člen tohoto týmu a automobilový závodník Dan Skočdopole.

 

Přestože tento český jezdec vstoupil do evropského šampionátu Michelin Le Mans Cup s bohatými zkušenostmi z kartingu, rallycrosu a okruhových pohárových závodů již v první polovině roku 2023, jeho současný tým Bretton Racing se poprvé představil s vlastním vozem třídy LMP3 Ligier JS P320 až v závěru stejného roku v rámci Asian Le Mans Series 2023/2024. Po pěti závodech se vloni nakonec tým Bretton Racing radoval z celkového třetího místa v kategorii LMP3 této asijské prestižní série. K úspěchu přispělo mimo jiné také vítězství mezinárodní posádky Gerbi-Skočdopole-Stefan v posledním 4h závodě sezóny v Abu Dhabi.

 

Do letošní evropské série Michelin Le Mans Cup vstoupil tým Bretton Racing hned se dvěma vozy třídy LMP3 Ligier JS P320 – st.č. 26 (Dan Skočdopole, Jamie Falvey) a st.č. 62 (Ben Stone, Theodor Jensen). Výraznými úspěchy právě druhého vozu #62 bylo jedno vítězství v kategorii LMP3 na okruhu v belgickém Spa a také druhé místo v závodě na italském okruhu Mugello. Před letošním posledním podnikem této série v portugalském Portimao je tak Bretton Racing se 43 body zatím na průběžném čtvrtém místě klasifikace LMP3. Dá se tedy očekávat závěrečný souboj o bronz s dánským týmem High Class Racing.

 

Vůz Ligier JS P320, představený během legendárního závodu 24 hodin Le Mans v roce 2019, je jedním ze čtyř podvozků nové generace LMP3 vybraných ACO – Automobile Club de l’Ouest. Od svého uvedení na trh v roce 2020 vyhrál Ligier JS P320 téměř všechny tituly LMP3. V roce 2023 vyhrál sedm titulů ve světě (asijská Le Mans Series, IMSA WeatherTech SportsCar, IMSA VP Challenge, European Le Mans Series, Michelin Le Mans Cup, Ultimate Cup a také svůj první titul v Brazílii v Império Endurance Brasil). Základem vozu je karbonový monokok a s celkovou délkou 4605 mm, šířkou 1900 mm a rozvorem 2860 mm dosahuje Ligier JS P320 celkové hmotnosti 950 kg. Srdcem tohoto závodní vozu je osmiválcový vidlicový motor Nissan VK56 o objemu 5,6 litru s výkonem 460 koní. Zmíněný výkon motoru je na závodní trať přenášen přes 6stupňovou sekvenční převodovku Xtrac 1152 s poloautomatickým ovládáním převodových stupňů pádly pod volantem. Řídicí jednotky motoru a převodovky jsou dodány firmou Magneti-Marelli a šestipístkové brzdové ústrojí s kotouči o průměru 14“ jsou od renomovaného výrobce Brembo. Vůz dosahuje rychlosti až 290 km/hod.

Vůz Ligier JS P320 bude vystaven v hale 2 v rámci expozice RACING EXPO.  

 

 

 

RACING EXPO – Esport v barvách týmu SIM Racing Tomáše Engeho

Říjnový svátek automobilů ve všech podobách, veletrh PRAGUE CAR FESTIVAL, bude zasvěcen také aktuální scéně v oblasti Esportu, v tomto případě virtuálního závodění s automobily. Svůj tým SIM Racing zde představí Tomáš Enge, český profesionální automobilový závodník a bývalý pilot F1.

 

Zájemci o virtuální závodění v různých disciplínách motorsportu tak budou mít jedinečnou příležitost seznámit se o posledním říjnovém víkendu na výstavišti PVA EXPO v pražských Letňanech se špičkovým esportovým týmem SIM Racing. Virtuální závodění na profesionálním simulátoru má dnes již velmi blízko k reálnému motosportu. I proto zastřešil v loňském roce tento esportový projekt zkušený český automobilový závodník Tomáš Enge, který se jako jediný Čech v historii zúčastnil v roce 2001 třech Velkých cen seriálu F1, a to ve voze týmu Prost. Úspěchem byly také jeho starty ve vytrvalostních závodech Le Mans a liberecký rodák předvedl své umění rovněž v zámořské sérii Indycar a dalších prestižních světových seriálech.

Indy Racing League Indy 300, Homestead-Miami Speedway, 6 March, 2005
Tomas Enge in his cockpit.
Photo Credit: ©F.Peirce Williams 2005 for GM Racing

V současnosti se mimo jiné věnuje právě aktivitám spojeným s virtuálním závoděním na simulátorech v rámci různých závodních platforem simracingu. Ve svém týmu spolupracuje Tomáš Enge od začátku roku 2023 se špičkovými profesionály. Právě jeho tým, čítající několik desítek členů, má jednoznačný cíl uspět v rámci domácích i zahraničních esportových turnajů na několika závodních platformách, jakými jsou například F1 Esports, závody GT na platformě Assetto Corsa Competizione, vytrvalostní seriál závodních vozů VEC (Virtual Endurance Championship) s platformou Rfactor2 anebo Škoda eRally Cup pořádaný na platformě Dirt Rally 2.0.

 

„Během několika měsíců naší existence jsme v loňském roce dosáhli na řadu vítězství a mnoho pódiových umístění napříč všemi závody, jichž jsme se zúčastnili. V současné době náš tým čítá přes pět desítek členů a stále rosteme hledáním nových talentů. Jsem hrdý na to, že jsme se v relativně krátkém čase dokázali dostat do nejvyšších pater světového simracingu, kde nás zavedená komunita začíná brát vážně,“ shrnul na začátku tohoto roku loňskou premiérovou sezónu jednoho z nejlepších tuzemských simracingových týmů jeho majitel Tomáš Enge.

 

Veletrh PRAGUE CAR FESTIVAL tak bude nejlepší oslavou esportových aktivit za účasti legendárního českého automobilového závodníka.  

 

Libor Podmol předvede unikátní salta

Venkovní Remus Arena letos nabídne výjimečně kvalitní podívanou. Zlatým hřebem (dokonce v šesti provedeních!) bude exhibice Libora Podmola, mistra světa ve freestylu a trojnásobného účastníka Rally Dakar.

 

V sobotu i v neděli vždy ve 12, 14 a 16 hodin předvede unikátní salta na svém dakarském stroji! U toho přece nesmíte chybět!

 

Čtyřicetiletý Libor Podmol je jedním z nejvýraznějších motocyklových závodníků posledních let. Původem motokrosař se proslavil zejména jako freestylový skokan. V roce 2010 se dokonce stal mistrem světa, v roce 2013 vyhrál jako první neamerický jezdec disciplínu StepUP na olympiádě extrémních sportů X Games.

 

O rok později vymyslel a jako první na světě předvedl extrémně náročný skok Surfer Flip. V roce 2019 Libor Podmol obdržel Medaili za zásluhy z rukou českého prezidenta. A potom se pustil do dakarských maratonů.

 

Nikdo si však nedokázal představit, že by zkombinoval obě tak vzdálené kategorie. A vy toho můžete být na Prague Car Festivalu svědky. Libor Podmol bude skákat salto na speciálu Husqvarna 450 Rally Replica 2021. Motocykl s motorem o objemu 449,3 cm3 a o výkonu 70 koní dosahuje rychlosti přes 180 km/h. Tentokrát však bude důležitější vynést stroj o váze kolem 160 kg vysoko do vzduchu a po saltu vzad bezpečně dopadnout na doskočiště.

Libor Podmol na této Husqvarně absolvoval Rally Dakar 2021, 2023 a 2024. V Remus Areně však se strojem třikrát těžším, než je Liborova hmotnost vyletí vysoko nad hlavy návštěvníků!

 

 

Adrenalin v podání kaskadérů Special Brothers

Stejně jako v loňském roce potěší i letos diváky veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL dechberoucí kaskadérské umění na motocyklech. Do pražských Letňan se v říjnu vrátí úspěšná kaskadérská motoshow skupiny Special Brothers.

 

Několik členů skupiny Special Brothers představí se svými stroji návštěvníkům veletrhu adrenalinovou motoshow, a to opět na venkovním prostranství před výstavištěm s instalovanou tribunou pod názvem Remus Arena. Za projektem Special Brothers stojí zkušení motocykloví jezdci a bratři Adam „Special“ Peschel a Patrick Peschel. Zkušený tým však dnes tvoří několik dalších členů a vedle filmového kaskadérství se tato skupina věnuje i závodění či kurzům bezpečné jízdy na motocyklu.

Vloni patřila adrenalinová motoshow skupiny Special Brothers mezi nejúspěšnější představení v rámci akce PRAGUE CAR FESTIVAL a jejich úchvatné umění za řídítky motocyklů ocenilo obrovské množství přihlížejících diváků. Při své show prezentují Special Brothers velmi odvážné motocyklové sestavy reprezentující svět filmového kaskadérství. Zajímavostí letošního roku je však oznámení Adama „Special“ Peschla, vicemistra Evropy a trojnásobného vicemistra ČR v motocyklovém kaskadérství – stuntridingu, o plánovaném startu na vytrvalostní dálkové soutěži DAKAR v roce 2025, a to v barvách ostravském týmu FESH FESH Tomáše Vrátného.    

 

Odvážní kaskadéři ze Special Brothers tak při své show v Remus Areně výstaviště PVA EXPO plné spálených pneumatik či efektních jízd po jednom kole nebo odvážných vyhýbacích manévrů opět zastaví dech nejednomu milovníkovi silných motocyklů.     

 

 

Vzpomínka na slavnou Elišku Junkovou

Slavná automobilová závodnice Eliška Junková by oslavila v letošní roce významné jubileum. Přesně před 100 lety totiž usedla poprvé za volant závodního vozu.   

 

Všichni návštěvníci letošního veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL si mohou v nové expozici ´Žena v autě´ připomenout slavné okamžiky závodní kariéry Elišky Junkové. Svými sportovními úspěchy na domácích i světových tratích 20. let minulého století se stala ikonou ženského automobilového sportu. V letošním roce si připomínáme jubilejní 100. výročí od prvního startu Elišky Junkové za volantem závodního vozu. Stalo se tak v roce 1924 na trati Lochotín – Třemošná, kde Eliška Junková zvítězila s vozem Bugatti T30 ve své kategorii.

 

Vrcholem její kariéry bylo pravděpodobně páté místo v závodě Targa Florio na Sicílii roku 1928, který byl ve své době považován za nejtěžší na světě. Po tragické smrti svého manžela Čeňka Junka při závodech na německém Nürburgringu v roce 1928 se rozhodla svoji závodní kariéru ukončit. I nadále se však ve svých aktivitách zasadila za rozvoj motorsportu v tehdejším Československu. V roce 2019 bylo Elišce Junkové uděleno prezidentem ČR jedno z nejvyšších státních vyznamenání České republiky – medaile Za zásluhy I. stupně – in memoriam. 

Zmíněné jubileum Elišky Junkové připomene v expozici´Žena v autě´ vystavený historický vůz Bugatti a zpestřením pro návštěvníky bude také v sobotní premiéře možnost „virtuálního rozhovoru“ s touto významnou českou závodnicí skrze mobilní aplikaci Hitchat.      

 

 

 

RACING EXPO – Martin Doubek vystaví auto, když nezíská titul

( pozn red: nojo, ale titul získal a obhájil…)

Úspěšný automobilový závodník Martin Doubek první zářijový den vyhrál další závod EuroNASCAR v Mostě.

 

Upevnil si tím vedení v průběžném pořadí kategorie 2 a za volantem Fordu Mustang míří ke druhému celkovému vítězství v kariéře. Poslední závody se uskuteční v Oscherslebenu (21. a 22. září) a Zolderu (12. a 13. října.).

 

Jezdec nizozemského týmu Hendriks Motorsport, startující především s podporou společnosti Orion, má vřelý vztah k výstavě RACING EXPO. Zúčastnil se jí již v roce 2017 a na přehlídku nejatraktivnějších závodních vozů se rád vracel. Také v letošním roce potvrdil, že má datum výstavy PRAGUE CAR FESTIVAL pečlivě zapsané v diáři. Má to však jeden háček.

Pokud Martin Doubek udrží vedení v seriálu a získá titul, musí dát pochopitelně přednost slavnostnímu vyhlášení výsledků, které se uskuteční v USA. Má tedy před sebou velké dilema: titul nebo výstava? Jeho Ford Mustang v úpravě pro závody NASCAR by byl samozřejmě ozdobou festivalu. Přesto i pořadatelé mají jasno. Drží Martinovi palce, aby získal druhý titul v NASCAR Wheelen Euro Series a rozšířil sbírku trofejí. I za cenu toho, že bude na výstavě PRAGUE CAR FESTIVAL chybět…

 

Foto: EuroNASCAR a Autodrom Most

 

Vzpomínka na Rallye Vltava a 50. výročí Porsche 911 Turbo

V rámci expozice SPIES HECKER CLASSIC EXPO si návštěvníci mohou připomenout legendární soutěž Rallye Vltava, která se konala v letech 1960–1974. Oslavu půlstoletí ikony Porsche 911 Turbo připomene projekt EDIT g11.

 

Součástí výstavy SPIES HECKER Classic Expo bude expozice soutěžních automobilů různých značek ze sedmdesátých let. Jedná se o historické soutěžní vozy, které startovaly v patnáctileté éře legendární soutěže Rallye Vltava. Tato nejvýznamnější československá soutěž se ve své době řadila také mezi nejnáročnější v celé Evropě. Právě v roce 1965 byla poprvé Rallye Vltava zapsána do kalendáře Mistrovství Evropy, a to prý i díky osobní podpoře Luise Chirona, věhlasného monackého automobilového závodníka.

Jedním z vystavených soutěžních automobilů na SPIES HECKER Classic Expo bude také věrná kopie (majitel Miroslav Krejsa) vozu Opel Ascona 1900 SR Irmscher, s nímž Walter Röhrl zvítězil na Rallye Vltava v roce 1973. Se svým spolujezdcem Jochenem Bergerem zopakoval celkové vítězství také v posledním ročníku této soutěže v roce 1974, kdy se společně stali také mistry Evropy. Patnáct ročníků Rallye Vltava však pamatuje také další významná jména domácích i zahraničních automobilových soutěží. Patří mezi ně také Jaroslav Bobek, Miloslav Halada, Vladimír Hubáček, Zdeněk Treybal, Milan Žid, Sobieslaw Zasada nebo Sandro Munari.  

 

Součástí připomenutí zmíněného významného jubilea Rallye Vltava bude také beseda mj. s továrními jezdci týmu ŠKODA Jaroslavem Jelínkem a Josefem Srnským, kteří se této soutěže osobně zúčastnili.  Beseda se uskuteční na pódiu v hale č. 5, ve které bude umístěna také expozice historických soutěžních vozů.

 

Expozice SPIES HECKER Classic Expo však nabídne ve spolupráci s Porsche Classic Club ČR všem návštěvníkům také unikátní koncept EDIT g11, který připomene 50. výročí vozu Porsche 911 Turbo. Ryze český projekt společnosti EDIT Automotive, za jehož prezentací stojí Petr Novaque a Auto Bejda, potěší ladními tvary modelu 911. Při tvorbě tohoto vozu byly v rámci karosérie použity karbonové díly a vylepšeními prošly jak interiér, tak i pohonná jednotka. Projekt EDIT g11 získal v roce 2023 prestižní cenu German Design Award Winner.

 

 

Auta ve všech podobách a barvách představuje SPIES HECKER AUTOLAKY.

 

 

PR