FIM EWC kalendář 2025
Kalendář Mistrovství světa vytrvalostních motocyklů FIM 2025 byl sice uveřejněn brzy po dokončení 45. sezóny, nejenom z důvodu možnosti nastartování dřívějších příprav jezdců a týmů na tu následující, ale také proto, že staví na pozitivním impulsu generovaném v průběhu roku 2024, tím byl celosvětově zvyšující se zájem televizních diváků.
Nyní byl kalendář aktualizován, termíny závodních víkendů zůstaly beze změn, ale vzhledem ke spuštění předprodejů vstupenek byly doplněny odkazy na evropské akce.
- ročník má stejně jako loňský na programu čtyři velkolepá klání, dvě v délce 24 hodin a dvě v délce 8 hodin. Promotér tohoto mimořádného šampionátu, jímž je společnost Warner Bros. Discovery Sports do budoucna počítá s rozšířením kalendáře, prozatím se však kýžený pátý podnik do kalendáře prosadit nepodařilo. Nutno dodat, že v dnešní
době to rozhodně není jednoduchá záležitost, loni z finančních důvodů v belgickém SPA došlo po dvou ročnících 24-hodinovky ke zkrácení na osmihodinový formát.
Proto je důležité, že FIM EWC stojí na pevných základech čtyřech úžasných akcí, konajících se na ikonických závodních tratích v zemích, kde je návštěvnost tradičně velmi vysoká, tedy Francie, Belgie a Japonsko. V Japonsku se dokonce jedná o vrchol motocyklové sezóny, kdy osmi hodinovka v Suzuce je pro výrobce důležitější, než závod MotoGP.
- sezóna pod vedením promotérské společnosti Warner Bros. Discovery Sports začne tradičně ve francouzském Le Mans, jedná se o první 24-hodinový závod v kalendáři, druhý podnik se koná v belgickém SPA s délkou závodu 8 hodin,poté se kolotoč FIM EWC přesune do Japonska na okruh Suzuka, kde se pojededruhá 8-hodinovka a finálové čtvrté kolo se uskuteční v Bol d’Or a bude jím druhá 24-hodinovka kalendáře 2025.
- závod: 24 Heures Motos, Le Mans, Circuit Bugatti (4,185km), Francie 17.-20. dubna
Stupně vítězů 2024: YOSHIMURA SERT MOTUL (1), BMW MOTORRAD
WORLD ENDURANCE TEAM (2), YART YAMAHA (3)
Počet diváků 2024: 78 800
Prodej vstupenek: https://ticket.24h-motos.com/content
- závod: 8 Hours SPA Motos, Stavelot, Circuit de Spa-Francorchamps (6,985km),
Belgie 6.-7. června
Stupně vítězů 2024: YART YAMAHA (1), YOSHIMURA SERT MOTUL (2),
TATI TEAM BERINGER RACING (3)
Počet diváků 2024: 10 000
Prodej vstupenek: https://www.spamotos.com/en/ticketing/
- závod: Coca Cola Suzuka 8 Hours, Suzuka, Circuit Suzuka (5.821km), Japonsko
1.-3. srpna
Stupně vítězů 2024: TEAM HRC WITH JAPAN POST (1), YART YAMAHA (2),
DUCATI TEAM KAGAYAMA (3)
Počet diváků 2024: 56 000
- závod: Bol d’Or, Le Castellet, Circuit Paul Ricard (5,673km), Francie 18.-21. září
Stupně vítězů 2024: YOSHIMURA SERT MOTUL (1), KM99 (2),
BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM (3)
Počet diváků 2024: 71 000
Prodej vstupenek: https://boldor.com/billetterie/
Stejně jako v roce 2024 budou všechny čtyři akce v rámci třídy Formula EWC hodnoceny do Mistrovství světa FIM Endurance týmů a výrobců a v případě třídy Superstock s jednotnými pneumatikami Dunlop do Světového poháru FIM Endurance týmů a výrobců. U kategorie Superstock se počítají tři nejlepší výsledky v sezóně (jen někteří se účastní kola v Japonsku).
Na první pohled nenastala žádná změna, opak je ale pravdou. Byl oznámen vznik nové třídy FIM Production World Trophy, ve které se bude soutěžit na třech evropských akcích EWC v roce 2025 a nový podpůrný závod Yamaha R7 Endurance Series, který proběhne během víkendů v Le Mans a Spa-Francorchamps.
Jean-Baptiste Lay, ředitel motoristických akcí ve společnosti Warner Bros. Discovery Sports, která loni úspěšně dokončila svou 10. sezónu jako promotér FIM EWC
Jean-Baptiste Lay řekl: „Jsme velmi potěšeni, že můžeme počítat se čtyřmi hlavními závody jako páteří EWC, znovu v roce 2025. Nejenže tyto události nadále poskytovaly fanouškům spoustu nezapomenutelných okamžiků, ale také poskytovaly úroveň stability, která umožnila EWC jít od úspěchu k úspěchu.
„Zůstáváme však odhodláni rozšiřovat kalendář EWC a pokračovat v práci na dosažení tohoto cíle. V současnosti to není reálné kvůli zvýšeným nákladům pro týmy, a to i přes silnou logistickou podporu, kterou WBD Sports v minulosti nabízelo. V důsledku toho jsme v úzké spolupráci s FIM zaměřili náš vývoj na posílení pyramidy EWC a posílení vytrvalostní základny. To je nezbytné pro výchovu nových talentů a zajištění trvalého růstu vytrvalostních závodů.
„Vzhledem k výraznému nárůstu výkonu a profesionality mezi týmy EWC a Superstock v posledních letech bylo pro WBD Sports klíčové soustředit své úsilí na to, aby šampionát byl co nejdostupnější a dostupný pro nováčky. Díky úspěšnému formátu čtyř závodů a vytvoření nové FIM Production Trophy nyní EWC nabízí platformu pro všechny kategorie týmů: od nejmenších, vášnivých soukromníků, kteří napsali některé z nejvíce inspirativních lidských příběhů ve vytrvalostních závodech, až po nejlepší týmy podporované výrobcem, které každou sezónu poskytují neuvěřitelnou podívanou a napínavé bitvy.“
Na EWC pyramidě je znázorněna nová struktura závodů, která má navýšit přitažlivost Mistrovství světa vytrvalostních motocyklů – vznik nové kategorie FIM Production World Trophy (PWD) a podpůrné série Yamaha R7.
Jak sdělil Jean-Baptiste Lay, po dokončení 10. sezóny Mistrovství světa FIM EWC, které má WBD možnost propagovat: „EWC je v dobrém stavu, ale během několika posledních sezón jsme cítili, že chybí kousek skládačky. I když se do šampionátu každou sezónu připojují noví účastníci, chceme dosáhnout vyšších startovních čísel, abychom posílili budoucnost této disciplíny. Abychom toho dosáhli, vyvinuli jsme pyramidu, která nejen zjednodušuje přístup k vytrvalostnímu závodění, ale také vytváří jasnou cestu pro postup s použitím stejného základního motocyklu, ale na různých úrovních výkonu a technické přípravy.
Víme, že zájem je, jen jsme potřebovali vytvořit platformu, která zpřístupní EWC. Jsme si jisti, že zbrusu nová FIM Production World Trophy (PWD) poskytne tento vstupní bod a jsme rádi, že máme plnou podporu FIM a promotérů závodu při poskytování tohoto pro rok 2025 a roky následující. Zároveň jsme potěšeni, že můžeme být partnerem Yamaha Racing na nové Yamaha R7 Endurance Series, vzrušující kategorii podpory.
Je to skvělá příležitost pro jezdce a týmy zažít EWC na dvou akcích – 24 Heures Motos a 8 Hours of Spa Motos – předtím, než jej plně přijmou v budoucnu.“
FIM Production World Trophy: je nová základní kategorie (první stupeň v třívrstvé struktuře FIM EWC), která je založena na použití motocyklů o objemu 1000ccm, které se velmi podobají strojům používaných v normálním provozu, s minimálními úpravami, aby bylo umožněno snížit jejich provozní náklady a zajistit tím dostupnost této nové třídy. S ohledem na tyto cíle lze použít a vyměnit pouze standardní palivovou nádrž během zastávek v boxech pomocí zajištěného rychloupínacího konektoru spíše než tankováním motocyklu. Minimální doba zastávky v boxech bude z bezpečnostních důvodů regulována.
Yamaha R7 Endurance Series: tato nová série bude v letošním roce součástí dvou evropských podniků (Le Mans a Spa). S
outěžící tak budou mít šanci zažít akci EWC s cílem vstoupit do soutěže, mistrovství jako stálé týmy v příštích sezónách. Yamaha R7 Endurance Series je otevřená pro všechny bez ohledu na věk a zkušenosti, ať už závodí za tým nebo na čistě soukromé bázi.
Yamaha R7 Series
Věřím, že nás čeká opět vzrušující a napínavými zážitky „prosycený“ ročník, vždyť mezi první Suzuki YOSHIMURA SERT MOTUL a druhou Yamahou YART byl v minulé sezóně rozdíl pouhých 14 bodů.
Zdroj a foto: FIM EWC
Text a foto: David Vychopeň / Motor MAX