Loňské prodeje elektrických dodávek v EU klesly o 9,1 %, Česko zaznamenalo výrazný růst
V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 96 159 nových elektrických lehkých užitkových
vozidel meziročně o 9,1 % méně, tržní podíl klesl na 6,1 %. V Česku bylo registrováno 622 nových
elektrických dodávek, meziročně o 76,2 % více, tržní podíl vzrostl na 2,9 %. Český trh s novými LUV byl
v roce 2024 14. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 17., vyplývá z aktualizovaných informací
webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V roce 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 8,3 % na 1 586 688 vozidel, a to díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s nárůstem o 13,7 %, následované Německem s 8,4 %, Francií s 1,1 % a Itálií s 0,9 %. Preferovanou volbou zůstala nafta, jejíž registrace vzrostly o 10,5 % na 1 340 003 vozidel. Tento nárůst zvýšil její tržní podíl o 1,7procentního bodu na 84,5 %.
U benzinových modelů došlo k nárůstu o 3 % a jejich podíl na trhu se ustálil na 6 %. Elektrické dodávky zaznamenaly pokles
o 9,1 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodej hybridních elektrických dodávek se rovněž snížil o 4,8 % a tvořil pouhá 2 % trhu.

„Hlavní příčinou meziročního poklesu registrací elektrických dodávek v zemích EU je především situace na
největším trhu, tedy v Německu. V loňském roce zde došlo k propadu o 27,9 %, tj. téměř o 6 tisíc vozidel.
V České republice bylo loni registrováno 622 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, historicky
nejvíce. Nejoblíbenější značkou se 183 vozidly byl Ford, následoval Mercedes-Benz (79) a Opel (61).
V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 1 867, v Maďarsku 1 388 a na Slovensku 163 elektrických dodávek. Česká republika byla v podílu elektrických dodávek 17. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Vliv na růst českého trhu měl bezesporu Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo podpořeno přes 200 vozidel kat. N1.
V České republice je aktuálně provozováno na 2 200 bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel, nejčastěji jsou registrovaná v hl. m. Praze (44 %), Jihomoravském a Středočeském kraji.“
Podíl registrací nových lehkých užitkových vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:
Zdroj energie ČR EU Δ
Nafta 89,8 % 84,4 % +5,4 p. b.
Elektro 2,9 % 6,1 % -3,2 p. b.
Hybridy 0,0 % 2,0 % -2,0 p. b.
Benzín 6,7 % 6,0 % +0,7 p. b.
Ostatní 0,6 % 1,5 % -0,9 p. b.
Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ –
bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická
s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy

PR