Audi bude závodit ve Formuli 1 od roku 2026
Audi vstoupí do mistrovství světa FIA Formule 1 v roce 2026 se svým vlastním továrním týmem a poháněcí
jednotkou vyvinutou v Německu. Dlouhodobá účast v královské disciplíně motoristického sportu je součástí
nového komplexního strategického směřování společnosti, jejímž cílem je být celkově rychlejší, štíhlejší a
efektivnější.
Projekt Formule 1 je prestižní strategický projekt, který reprezentuje technické, kulturní a
podnikatelské obrození značky a její novou filozofii designu.
Doba pro vstup do F1 byla zvolena cíleně. Nové technické předpisy v roce 2026 přinášejí do tohoto seriálu
automobilových závodů výrazně odlišné směřování. Značka Audi, která v uplynulých desetiletích slavila vítězství
a tituly v mnoha různých disciplínách motoristického sportu, je tak připravena na novou výzvu. Tato tradice jí
dodává technickou inovační sílu, jež opakovaně potvrzuje platnost sloganu značky, „Náskok díky technice“.
Sportovní DNA značky Audi byla utvářena po více než století účasti v motoristickém sportu.
Od úspěšných nasazení v mezinárodní rakouské alpské rallye v letech 1912 až 1914 až po úspěchy ve Velkých cenách a rekordních jízdách vozů Auto Union v letech 1934 až 1939 to byla dlouhá a úspěšná cesta do současnosti.
Velký technický vzestup započal v roce 1981 v mistrovství světa v rallye. Po vítězném tažení soutěžních vozů
Audi quattro a čtyřech titulech mistra světa využila značka motoristický sport důsledně k tomu, aby svůj náskok
viditelně prezentovala technikou, která nalézala uplatnění také v sériové výrobě. Značka Audi podávala vždy
průkopnické výkony, ať se jednalo o vysokovýkonné, přeplňované motory v seriálech TransAm a IMSA GTO,

pohon všech kol quattro na závodních okruzích v DTM nebo závodech cestovních vozů, techniku pohonu od
TFSI až po e-tron quattro v Le Mans, první zcela elektrické Audi v motoristickém sportu ve FIA Formuli E, nebo
první vítězství elektrifikovaného pohonu v Rallye Dakar. Společnost Audi AG je dodnes průkopníkem
v nejvýznamnějších oblastech, jakými jsou inovace pro pohony a osvětlení, aerodynamika, elektrifikace a
technologie pro hospodárný provoz. Nápady z Ingolstadtu a Neckarsulmu vedou pravidelně ke změnám
paradigmat v automobilovém průmyslu. Motoristický sport tak odjakživa slouží jako prvotřídní platforma, která
umožňuje představovat inovačního ducha značky Audi mezinárodnímu publiku v napínavém soupeření a
postupně inovace zdokonalovat.
Budoucí zapojení do Formule 1 má navázat na úspěšnou historii značky v motoristickém sportu. Novým
těžištěm zájmu v tomto závodním seriálu se stane v sezoně 2026 generační obměna v oblastech pohonu a
nosného skeletu. Mezi zásadní cíle nových předpisů patří nákladová efektivita, větší propojení se sériovou
výrobou, udržitelnější technika pohonu i těsnější a napínavější závody. Vzhledem k tomu, že všichni výrobci
musejí vyvinout nové závodní vozy a pohony, nastal pro Audi ideální okamžik postavit se na start jako výrobce
poháněcí jednotky s vlastním továrním týmem.
Vývoj probíhá v ekonomicky atraktivních rámcových podmínkách. Po úspěšném zavedení stropu pro náklady
týmu platí nyní omezený rozpočet i pro vývoj pohonu. Výsledkem jsou jasně definované finanční rámcové
podmínky se spolehlivou plánovatelností po celou dobu platnosti příslušných předpisů. Formule 1 se současně
těší rostoucí oblibě na celém světě a oslovuje nové cílové skupiny.
Audi spoléhá v projektu F1 na dvě etablovaná centra se specializovaným know-how. Poháněcí jednotka pochází
z města Neuburg an der Donau v Německu, nedaleko ústředí společnosti AUDI AG v Ingolstadtu. V F1 Factory
v Hinwilu vyvíjí a vyrábí tým závodní vozy. Švýcarská pobočka bude mít od roku 2026 na starosti také plánování
a realizaci účasti v závodech. Od léta 2025 se na přípravách podílí také technická kancelář v anglickém
Bicesteru. Tým má díky zastoupení v tzv. „Motorsport Valley“ přístup k dalším odborným znalostem ze světa F1.
Projekt Audi F1 má ve svém nejvyšším vedení dva zkušené manažery z Formule 1, bývalého šéfa týmu Ferrari
Mattia Binotta a Jonathana Wheatleyho (dříve působil v týmu Red Bull), kteří jsou přímo podřízeni předsedovi
představenstva společnosti Audi Gernotu Döllnerovi. Mezi jezdci sází společnost Audi na kombinaci zkušeností
a mladistvé energie se zkušeným Nicem Hülkenbergem a talentovaným Gabrielem Bortoletem zastupujícím
mladou generaci.
Audi počítá s dlouhodobou účastí ve Formuli 1 a drží se realistického plánu. Tým se hodlá každý rok zlepšovat.
Od roku 2030 má být schopen bojovat o titul mistra světa.
Formule 1 je považována za nejnáročnější zkušební laboratoř. Krátké vývojové cykly, ploché hierarchie a rychlá
rozhodnutí mají celé společnosti sloužit jako vzor. Současně získá Audi přístup k nejnovějším technologiím a
materiálům. Díky otevřené konkurenci podporuje Formule 1 technický vývoj, a to jak pro elektromobilitu, tak
pro udržitelná e-paliva.
Vizuální identita značky Audi ve Formuli 1
Čistá, technická, inteligentní a emocionální
Společnost Audi představením studie Audi Concept C v září 2025 jednoznačně vyjádřila svůj postoj: Budoucí
filozofie designu značky Audi je charakterizována důslednou čistotou. Projekt Audi F1 se stane průkopníkem
nového stylu prezentace značky, který se bude týkat jak týmu F1, tak i celkově značky Audi.
Vizuální identita budoucího týmu Audi F1 vychází z nedávno představené filozofie designu značky Audi a jejích
čtyř designových principů: výsledné designy jsou čisté, technické, inteligentní a emocionální. Středem
pozornosti jsou přitom čtyři kruhy, které jsou základem, na němž značka staví.
Cílem společnosti je mít při vstupu do královské disciplíny motoristického sportu nejvýraznější vůz na závodním
okruhu. V listopadu v Mnichově představená studie Audi R26 Concept je jednou z prvních forem vyjádření nové
vizuální identity značky a poskytuje konkrétní výhled na barevnost a design prvního závodního vozu Formule 1
značky Audi, který bude odhalen v lednu 2026.
Minimalistické grafické plochy se vyznačují přímočarými geometrickými řezy a vytvářejí spojení s komplexním
tvarovým řešením závodního vozu. Paleta barev je tvořena odstíny titanu, černé Carbon a nově představené
červené Audi.
Barevný odstín Titan byl vyvinut pro Audi Concept C a bude hrát v barevném světě značky významnou roli. Tato
barva ztělesňuje sportovní výkony a technickou preciznost, které vyrůstají z historie společnosti Audi
v motoristickém sportu a současně vyzařují vlídnou eleganci.
S identitou ve Formuli 1 zavádí značka nový odstín červené. Červená Audi bude hlavním rozpoznávacím znakem
budoucího týmu Audi F1. Audi do ní začlení také červené kruhy, čímž svou přítomnost ve Formuli 1 ještě více
zvýrazní.
Nová vizuální identita značky Audi nalezne uplatnění také mimo závodní okruhy. Designový zážitek bude
zahrnovat nejen závodní monopost, ale také veškeré další oblasti prezentace značky v F1 od obytných vozidel
přes zóny pro fanoušky a VIP až po boxy a týmové oděvy.
Ohlasy na vstup značky Audi do Formule 1
„Píšeme novou kapitolu historie značky Audi“
Formule 1 je pro Audi více než motoristickým sportem – je symbolem transformace celé společnosti a
zdrojem impulzů vedoucích k silnějšímu vnímání značky novými cílovými skupinami.
Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG: „Motoristický sport je součástí DNA značky
Audi a byl vždy pohonem technického pokroku a inovací. Vstupem do královské disciplíny motoristického
sportu vyjadřuje Audi jasný postoj a ambice. Je to další kapitola v novém směřování společnosti.
Formule 1 se stane katalyzátorem proměny na štíhlejší, rychlejší a inovativnější Audi. Nepřicházíme do Formule 1 jen proto, abychom byli u toho. Chceme vítězit. Současně jsme si vědomi toho, že špičkovým týmem ve Formuli 1 se nelze stát přes noc. Vyžaduje to čas, vytrvalost a neúnavné zpochybňování statu quo. Od roku 2030 chceme bojovat o titul mistra světa.“
Jürgen Rittersberger, člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za finance: „Formule 1 je víc než
jen motoristickým sportem. Je to show, jsou to emoce, přehlídka techniky – a také výzva. Ale právě tato
kombinace nás přivádí tam, kde chceme být: nadchnout pro Audi nové skupiny zákazníků. Díky enormnímu
dosahu Formule 1 máme příležitost získat pro naši značku nové zákazníky – především v mladších cílových
skupinách, protože právě v nich zaznamenává Formule 1 razantní růst. Díky horní hranici pro náklady je dnes
Formule 1 finančně předvídatelnější než dosud. Podíváme-li se na vývoj možností sponzorování, hodnocení
týmů a celkový potenciál tržeb ve Formuli 1, pak je jasné, že tato cesta je pro Audi absolutně smysluplná – i po
finanční stránce.“
Mattia Binotto, vedoucí projektu Audi F1: „Projekt Audi F1 je nejnapínavějším projektem v motoristickém
sportu, ne-li vůbec ve sportu jako celku. Cíl je jasný: Do roku 2030 bojovat o mistrovství. Tato cesta vyžaduje
čas, správné lidi a mentalitu nepřetržitého zlepšování. Definovali jsme si naši cestu na vrchol a nyní pokládáme
základy. Formule 1 má jedno z konkurenčně nejintenzivnějších prostředí. Stát se uchazečem o titul vyžaduje čas – je to cesta, která se vyznačuje neustálým pokrokem, nikoli dokonalostí. Chyby jsou nevyhnutelné, ale učit se
z nich je motorem pro změny.
Proto budeme postupovat ve třech krocích: Začínáme jako vyzývatel s cílem růst,
vyvinout se v konkurenta tím, že zpochybníme status quo a dosáhneme prvních úspěchů, a nakonec chceme
vítězit. Na začátku příštího roku se poprvé na závodním okruhu představí historicky první závodní vůz F1 značky
Audi. Tento okamžik bude značit začátek něčeho mimořádného. První z mnoha kroků na cestě, která leží před
námi.“

Jonathan Wheatley, vedoucí týmu: „Ve Formuli 1 jde nejen o techniku – jde také o správný postoj, zacílení,
odolnost a sebedůvěru bez samolibosti. Od mého vstupu do tohoto projektu je náš růst měřitelný – nejen
v ukazatelích, ale také v týmovém duchu a ve víře v sebe sama a v to, že ostatní týmy nejsou lepší než my.
Mistrovské týmy nevznikají magií – vznikají díky lidem, kteří věří v sebe sama, jeden v druhého a v používané
procesy.
Tohoto ducha s námi sdílejí i naši jezdci Nico a Gabi, kteří do našeho týmu přinášejí zkušenosti a
ctižádost. Chápou, že každé kolo je zkušeností, ze které se mohou učit, a příležitostí udělat další krok vpřed. Jde
o víc než jen o výstavbu týmu. Jde o utváření budoucnosti. S mladými talenty, vizionářskými partnery, jakými
jsou Revolut, adidas a bp. A způsobem myšlení, který má odvahu nově definovat, čím může závodní tým být.“
Gabriel Bortoleto: „Být součástí Audi je pro mě jako sen, který se stal skutečností. Mým velkým idolem je
Ayrton Senna. A byl to Ayrton Senna, kdo přinesl značku Audi do Brazílie. Když byl založen projekt Audi F1 a já
dostal šanci být u toho, bylo to pro mě jako dárek. Žiju svůj sen řídit Formuli 1 – a to u značky Audi, nového
týmu, který budujeme od základů. Každý okamžik, úspěchy i neúspěchy, budeme prožívat společně, dokud se
nestaneme vítězícím týmem. Máme příležitost zapsat se společně do historie. Proto vkládám do tohoto
projektu tolik energie.“
Nico Hülkenberg: „Vstup značky Audi do královské disciplíny motoristického sportu je skutečné vyjádření
postoje a pro mě jako Němce samozřejmě také opravdu něčím mimořádným, že budu moci reprezentovat tak
velkou značku s jedinečnou historií v motoristickém sportu. Již nyní je cítit, že zde vzniká něco velkolepého.
Energie v týmu, ambice – to je pozoruhodné a jasně lze vnímat pozitivní náladu v rámci našeho projektu. Je to
začátek dlouhé cesty, ale právě to mě motivuje. Rok 2026 přinese nový začátek pro všechny – nová pravidla,nové vozy, nové příležitosti. Je to v podstatě bílý list papíru, a právě v tom spočívá možnost vybudovat po delší době něco mimořádného a úspěšného.“
Důvody pro vstup značky Audi do Formule 1
Ideální předpoklady
Řada významných důvodů vytvořila ideální podmínky pro zapojení značky Audi do Formule 1, královské
disciplíny motoristického sportu. Řada inovací z nedávné minulosti připravuje Formuli 1 na výzvy
budoucnosti a zvyšuje její atraktivitu pro nové cílové skupiny, a tím i pro výrobce.
Atraktivní rámcové podmínky vytváří globální dosah Formule 1, volné pole v oblasti techniky, finanční pravidla
se stropem pro náklady a její zaměření na udržitelnou techniku. Audi vstupuje na tuto scénu v ideální okamžik.
Globální sportovní platforma
Formule 1 je již po desetiletí globálně etablovanou sportovní platformou a s více než 820 miliony fanoušků
nejoblíbenějším sportovním seriálem na světě. V roce 2024 sledovalo závody 1,6 miliardy televizních diváků.
Tato sportovní disciplína zažívá boom i z hlediska diváků v místě konání závodů. Globální úspěch Formule 1
umocňuje 17 vyprodaných Velkých cen v sezoně 2024 a deset nových diváckých rekordů s celkem 6,5 milionu
fanoušků na závodních okruzích. Kromě tradičně velké pozornosti klasických médií se Formuli 1 stále úspěšněji
daří oslovovat mladé cílové skupiny. Tento trend má pro Audi velký význam, protože se ve velké míře týká také
klíčových trhů: Severní Ameriky, Evropy a Číny.
Technologie – Náskok díky technice
Motoristický sport je nedílnou součástí DNA značky Audi, kterou charakterizují technické inovace a s nimi
spojené úspěchy v motoristickém sportu. Audi hodlá své vedoucí postavení v oblasti techniky dokázat
v závodním seriálu s největším globálním dosahem a nejnáročnějšími závodními vozy na světě. Formule 1 je
jednou z mála platforem motoristického sportu, která poskytuje potřebnou volnost v oblasti techniky, díky níž
bude Audi moci prokázat své know-how ztělesněné sloganem „Náskok díky technice“.
Předpisy navíc značce Audi umožňují pokračovat v transformaci svého zapojení do motoristického sportu,
zahájené před více než jedním desetiletím, i ve Formuli 1. Dosud značka na této cestě vybojovala s hybridním
pohonem e-tron quattro tři vítězství v Le Mans od roku 2012 a dva tituly mistra světa ve vytrvalostních
závodech FIA WEC, a to jak v hodnocení jezdců, tak konstruktérů. S čistě elektrickým pohonem e-tron slavila
značka Audi ve Formuli E vítězství v závodech i týmový titul. První vítězství čtyř kruhů s elektrickým pohonem,
vysokonapěťovou sadou akumulátorů a měničem energie v Rallye Dakar 2024 bylo dalším milníkem. Hybridní
poháněcí jednotka Audi F1 Power Unit „made in Germany“ má potvrdit platnost sloganu „Náskok díky
technice“ také v královské disciplíně motoristického sportu.
Finanční pravidla
V roce 2021 zavedla Formule 1 účinný strop v oblasti nákladů pro všechny týmy. Od roku 2023 platí navíc
omezení pro výdaje na vývoj poháněcí jednotky, které se budou používat od roku 2026. Projekt Audi F1 tak od
začátku podléhá limitu ohledně rozpočtu. To umožňuje jistotu při dlouhodobém plánování, ekonomickou
stabilitu a snížení nákladů, které jsou nezbytné pro získání konkurenceschopnosti.
Formule 1 jako zkušební laboratoř
Formule 1 je považována za nejtvrdší zkušební laboratoř na světě. Krátké vývojové cykly, ploché hierarchie a
rychlá rozhodnutí mají sloužit jako vzor pro celou společnost. Audi současně získá přístup k nejnovějším
technologiím a materiálům. Formule 1 slouží díky otevřené konkurenci jako zdroj impulzů pro technický vývoj, a
to jak v oblasti elektromobility, tak udržitelných e-paliv.
Kombinace vysokého výkonu a sportovní konkurence urychluje inovace a technologický transfer. Nové
technické předpisy pro pohony F1 sázejí na nový hybridní koncept, který je významněji propojený se sériovou
výrobou. Výkon elektromotoru byl ztrojnásoben a v budoucnosti bude porovnatelný se spalovacím motorem,
který bude od roku 2026 provozován s udržitelnými palivy. To znamená, že přibližně 50 % celkového výkonu
poháněcí jednotky bude zajišťováno elektricky. Odpadá složitá a pro vývoj sériově vyráběných vozů
bezvýznamná jednotka MGU-H současné generace motorů, která přeměňuje teplo z výfukových plynů na
elektrickou energii.
Předpisy stanovují, že speciálně pro Formuli 1 vyvinutá klimaticky neutrální paliva by mohla být beze změn
používána také v sériově vyráběných automobilech. Jedná se tedy o velmi významnou oblast výzkumu, protože
kombinace různých druhů pohonů bude hrát důležitou roli i v nadcházejícím desetiletí. Pro mobilitu
budoucnosti mají kromě toho význam také poznatky z vývoje elektrifikovaných komponentů. Audi si navíc
slibuje osvojení důležitých poznatků v oblastech procesů a metod vývoje a zajištění kvality.
Nový cyklus předpisů
Dalekosáhlé změny technických předpisů ve Formuli 1 od roku 2026 znamenají pro Audi jako nováčka ideální
okamžik pro vstup do královské disciplíny. Všichni konkurenti si musejí ve stejnou dobu osvojit nové rámcové
podmínky a technologie jak v oblasti vozu, tak jeho pohonu. Vstup značky Audi se tedy odehraje současně se
začátkem zcela nového cyklu předpisů. Díky tomu jsou předpoklady pro vstup do Formule 1 v roce 2026
nejpříznivější za posledních 30 let a vzhledem k zastropování rozpočtů i finančně atraktivní.
Atraktivita Formule 1
Globální platforma
Formule 1 v uplynulých letech dokázala, že je připravena a schopna zásadní proměny. Jejím cílem bylo
přizpůsobit se novým požadavkům širšího publika. Během několika let dokázala tímto způsobem nejvyšší
kategorie mezinárodního motoristického sportu nadchnout významné nové cílové skupiny. Tyto růstové
impulzy se projevují rostoucími počty diváků a větší loajalitou fanoušků tohoto sportu.
Tradičně velká veřejná pozornost věnovaná Formuli 1 pokračuje v dalším růstu. V roce 2024 sledovalo sezonu
na obrazovkách 1,6 miliardy televizních diváků. Přímo na závodních okruzích navštívilo Velké ceny na celém
světě v souhrnu 6,5 milionu fanoušků, což je nový rekord. Na jedenácti z 24 závodů bylo přítomno více než
300 000 diváků, 17 Velkých cen bylo vyprodáno.

Kromě obvykle obsáhlé přítomnosti v klasických médiích oslovuje Formule 1 prostřednictvím sociálních sítí ve
stále větší míře i mladé publikum. Počet sledujících kanálů na sociálních sítích se mezi roky 2020 a 2024 více než
zdvojnásobil. Nové formáty, mezi něž patří dokumentární seriál na Netflixu „Drive to survive“ nebo kinofilm
„F1® The Movie“ s Bradem Pittem v hlavní roli, přispěly ke zvýšení zájmu o Formuli 1 i mezi širokou veřejností,
daleko za hranicemi skupiny tradičních, sportovně zaměřených fanoušků.
Na růstu Formule 1 se podílejí také nová partnerství s ikonickými společnostmi, jakými jsou Disney, Lego nebo koncern LVMH specializovaný na luxusní zboží. Dalšími místy, na nichž mohou fanoušci vstupovat do světa Formule 1, jsou akce se závodními simulátory F1 Arcade v neustále rostoucím počtu lokalit a na různých místech světa pořádaná oficiální výstava Formule 1.
Během pouhých dvou let se podařilo majitelům práv na Formuli 1 nadchnout poprvé pro tento závodní seriál
nové cílové skupiny a tímto způsobem omladit fanouškovskou základnu o téměř 50 procent. Rostoucí veřejný
vliv je v poslední době patrný především mezi mladými lidmi na trzích, které jsou pro Audi klíčové, tedy
v Severní Americe, Evropě a Číně. V současnosti je každý třetí televizní divák mladší 35 let, u návštěvníků
závodů přímo na závodních okruzích vzrostl tento ukazatel dokonce na 44 procent. Kromě těchto čísel je
poučný také pohled na diváckou strukturu. Tento sport vyvolává stále větší nadšení také mezi ženami.
V uplynulých pěti letech získal závodní seriál na celém světě více než 120 milionů ženských fanoušků. Fanynky
nyní tvoří třetinu všech návštěvníků Velkých cen.
Program 24 Velkých cen na pěti kontinentech v průběhu kalendářního roku znamená globální přítomnost
tohoto sportu v médiích se značnou kontinuitou. Nové závody v metropolích, jakými jsou Las Vegas nebo
Madrid, získávají nové cílové skupiny. A seznam měst a zemí, které by v budoucnosti chtěly pořádat Velkou
cenu Formule 1, je dlouhý.
Struktura a zázemí týmu
„Jeden tým“ se třemi základnami
Společnost Audi za účelem svého vstupu do Formule 1 převzala holding Sauber Group ve Švýcarsku, založila
firmu Audi Formula Racing GmbH (AFR) v Neuburgu a. d. Donau a v anglickém Bicesteru otevřela technickou
kancelář. Budoucí tým Audi F1 vedou zkušení manažeři z Formule 1 Mattia Binotto a Jonathan Wheatley.
Neuburg: F1 Power Unit made in Germany
Speciálně pro projekt F1 založená společnost Audi Formula Racing GmbH (AFR) v Neuburgu an der Donau se
zabývá vývojem a výrobou kompletního poháněcího ústrojí (hybridního pohonu včetně převodovky). Díky již
existující infrastruktuře areálu v Neuburgu bylo možné hned v roce 2022 zahájit vývoj poháněcí jednotky Audi
F1 Power Unit u dceřiné společnosti Audi Sport GmbH a současně začala realizace rozsáhlé modernizace a
rozšíření neuburského areálu. Nová budova na ploše 3000 metrů čtverečních rozšířila prostory pro zkušebny a
zahrnuje specializované dílny a laboratoře. Celkem disponuje Audi v Neuburgu 22 vysoce moderními
zkušebnami pro testování motorů a komponentů.
Poháněcí jednotka F1 je od roku 2026 tvořena spalovacím motorem V6 (ICE) se zdvihovým objemem 1,6 litru a
přeplňováním výfukovým turbodmychadlem, systémem rekuperace kinetické energie (ERS) včetně zásobníku
energie (ES), jednotkou s funkcí elektromotoru a generátoru (MGU-K) a elektronickou řídicí jednotkou (CU-K).
Tento velmi účinný pohon na klimaticky neutrální paliva zrcadlí vývoj Formule 1 k větší udržitelnosti, což byl
také předpoklad vstupu značky Audi do tohoto závodního seriálu.
Neuburg je jediným provozním zázemím jakéhokoliv týmu F1 v Německu. Jeho zásobování elektrickou energií a
teplem je zajišťováno ekologickou elektřinou z vodních elektráren s certifikací TÜV a dálkovým teplovodem
využívajícím odpadní teplo z průmyslových podniků. Odebíraná energie má neutrální bilanci emisí CO2.
V kombinaci s opatřeními na kompenzaci nevyhnutelných emisí dosahuje vývojové a výrobní centrum
v Neuburgu certifikované neutrality ohledně bilance emisí CO2. Centrum je již nyní certifikováno v souladu
s mezinárodními standardy ISO 14001 (systémy environmentálního managementu) a ISO 50001 (systémy
managementu hospodaření s energiemi). Společnost Audi Formula Racing GmbH kromě toho obdržela od
mezinárodní automobilové federace FIA ekologickou pečeť se třemi hvězdami – nejvyšší ocenění za ochranu
životního prostředí a udržitelnost.
Značka Audi začala vyvíjet koncept pohonu pro F1 v roce 2022. O pouhé dva roky později se kompletní
poháněcí jednotka poprvé dynamicky rozběhla jako celek na zkušební stolici. Mimořádný význam mají přitom
simulace a digitální vývojové nástroje, protože do začátku roku 2026 nebude možné testovat nové pohony na
závodním okruhu. Dynamický jízdní simulátor hraje proto společně s digitálními nástroji a metodami, podobně
jako v produktovém vývoji vozů Audi, významnou roli ve vývoji.
Stejně jako u svého týmu jezdců sází Audi v případě simulátoru v Neuburgu na kombinaci zkušeností a mladého
talentu. Švýcar Neel Jani a Zane Maloney z Barbadosu podporují vývoj poháněcí jednotky Audi F1 Power Unit
jako jezdci na simulátoru. Pomáhají přitom slaďovat modelové výpočty pohonu s reálnými provozními
vlastnostmi na simulátoru.
Budoucí pravidla slibují velký vývojový potenciál v oblastech vysokonapěťové sady akumulátorů a jednotky
MGU-K včetně invertoru (CU-K). Tyto komponenty jsou klíčovými prvky pro přeměnu kinetické energie na
elektrickou při brzdění. V této oblasti nestanovují technická pravidla prakticky žádné restrikce, panuje v ní
maximální konkurence. Audi profituje v této oblasti ze svých zkušeností získávaných od roku 2012 v jiných
programech s elektrifikovanými pohony v motoristickém sportu.
Od roku 2026 předepsaná nová udržitelná paliva, která mohou být buď syntetického, nebo biologického
původu, jsou dalším faktorem, který zvyšuje složitost vývoje. V této oblasti vstupují všichni výrobci poháněcích
jednotek na naprosto panenskou půdu. Paliva se tak mohou stát odlišujícím faktorem, který ovlivní
konkurenceschopnost. Na vývoji nových udržitelných paliv pro Formuli 1 spolupracuje značka Audi již od konce
roku 2022 exkluzivně s britskou společností bp. Kromě pokrokového paliva vyvíjí bp se svou značkou Castrol
dokonale přizpůsobená maziva pro přeplňovaný motor Audi V6 a chladicí kapaliny pro elektromotor a sadu
akumulátorů. Na základě technické spolupráce uzavřely tyto společnosti také dlouhodobou sponzorskou
dohodu. Společnost bp byla v červenci 2024 oznámena jako první oficiální partner budoucího továrního týmu
Audi ve Formuli 1.
Hinwil: Tři desetiletí zkušeností v F1
Závodní vozy jsou vyvíjeny v úzké spolupráci mezi AFR a centrem v Hinwilu ve Švýcarsku. Švýcarské centrum je
bude od roku 2026 nasazovat do závodů Formule 1. F1 Factory je vzdálena přibližně 30 kilometrů od Curychu.
Švýcarský tým se účastní mistrovství světa FIA ve Formuli 1 od roku 1992 a do projektu Audi F1 přináší cenné
zkušenosti z více než 30 let účasti v královské disciplíně motoristického sportu.
Rovněž spolupráce mezi týmem Sauber a značkou Audi započala před desetiletími. Značka Audi používala již v epoše účasti v Le Mans a mistrovství cestovních vozů DTM (třídy 1) technicky vyspělý aerodynamický tunel společnosti Sauber Group Hinwilu vzdáleném jen necelé čtyři hodiny jízdy autem.
V říjnu 2022 potvrdila značka Audi závodní tým Sauber jako strategického partnera pro projekt F1. Na začátku
roku 2023 bylo oznámeno převzetí minoritního podílu. V březnu 2024 zašla společnost Audi ještě o krok dál.
Dozorčí rady společností Volkswagen AG a AUDI AG se v rámci příprav vstupu do Formule 1 usnesly na
předčasném kompletním převzetí skupiny Sauber.
Historie firmy Sauber začala v roce 1970. Tehdy její zakladatel Peter Sauber vyrobil svůj první závodní vůz a
ještě téhož roku získal švýcarský mistrovský titul v kategorii sportovních vozů. V návaznosti na tento první
úspěch se rozhodl vybudovat dílnu v areálu firmy svého otce v Hinwilu.
Z malé dílny vyrostl velký průmyslový komplex, jehož součástí je také vlastní budova s aerodynamickým
tunelem. Pro projekt Audi F1 je centrum v Hinwilu postupně rozšiřováno, a to i po personální stránce.
V souladu s myšlenkou „jednoho týmu“ probíhá mezi centry v Neuburgu a Hinwilu intenzivní technická
spolupráce, aby bylo možné maximálně využívat výhody a možnosti továrního týmu. Pozornost je přitom
zaměřována na začlenění poháněcí jednotky do kompletního vozidla včetně důležitých detailů, jakými jsou
řízení provozní teploty a energetických toků. Úzká spolupráce se týká rovněž převodovky. Ozubená kola a řadicí
mechanismus jsou vyvíjeny v Neuburgu, strukturální díly, jakými jsou skříň převodovky a zadní náprava, vznikají
ve Švýcarsku. Během závodních víkendů bude tým na závodním okruhu propojen s ovládacími prvky pro splnění
mise a simulátory v Hinwilu (závodní vůz) a Neuburgu (poháněcí jednotka).
Bicester: Odborné znalosti F1 z širokého okolí Silverstone
Jako třetí centrum byla v červenci 2025 otevřena technická kancelář v anglickém Bicesteru. Projekt díky své
přítomnosti v tzv. „Motorsport Valley“ profituje z odborných znalostí F1 soustředěných v širokém okolí
Silverstone. Anglické centrum poskytuje týmu přístup k největšímu zdroji know-how a talentů v globálním
motoristickém sportu.
Technická kancelář má své sídlo v průmyslovém parku Bicester Motion, který se rozkládá na ploše 179 hektarů,
v sousedství mnoha společností z automobilového a leteckého průmyslu. V tomto areálu sídlí také britské
sdružení Motorsport UK.
Vedoucí pracovníci: Management s mezinárodními zkušenostmi
Vedení projektu Audi F1 bylo svěřeno dvěma zkušeným manažerům z Formule 1. Ital Mattia Binotto a Brit
Jonathan Wheatley jsou přímými podřízenými předsedy představenstva společnosti AUDI AG, Gernota
Döllnera.
Mattia Binotto má jako „vedoucí projektu Audi F1“ na starosti vývojové činnosti ve všech třech centrech.
Inženýr v oboru strojírenství přináší do týmu více než 25 let zkušeností z Formule 1. Mezi vedoucí funkce, které
zastával v týmu Ferrari, patří mimo jiné pozice technického ředitele od roku 2016 a vedoucího týmu v letech
2019 až 2022. Jeho úkolem u Audi je dosáhnout dokonalého sladění závodního vozu s poháněcí jednotkou.
Jonathan Wheatley dohlíží jako ředitel závodního týmu na jeho transformaci v úzké spolupráci s Mattiou
Binottem. Jeho pozornost je zaměřena na vedení nasazení budoucího týmu Audi F1 v závodech a strategické
zastoupení značky Audi ve Formuli 1 na úrovni vedoucího týmu. Wheatley byl 18 let manažerem týmu Red Bull
Racing, a podílel se tak na zisku šesti titulů mistra světa v hodnocení konstruktérů a sedmi titulů mezi jezdci.
Stefan Dreyer vede jako technický ředitel a mluvčí vedení týmu v Neuburgu vývoj poháněcí jednotky Audi F1
Power Unit.
„Jeden tým“ s jasnými vizemi
Mattia Binotto a Jonathan Wheatley naplňují princip „jednoho týmu“. Navzdory třem centrům je jen jeden tým,
který má jasnou vizi. Po fázi výstavby a konsolidace má být tým od roku 2030 schopen bojovat o titul mistra
světa ve Formuli 1.
Audi za tím účelem bude v nadcházejících letech investovat do pěti klíčových oblastí: personálu, procesů,
infrastruktury, nástrojů a firemní kultury. Formule 1 je považována za nejkomplexnější sportovní odvětví na
světě – a jeho motorem jsou lidé. Technika je důležitá. Ale rozdíl spočívá v týmu.
Při náboru nesází tým pouze na zkušenosti. Audi tvoří tým, který roste a rozvíjí se prostřednictvím neotřelých
nápadů a inovací. Slibní mladí talenti jsou ve všech oblastech podporováni cílenými vzdělávacími programy a
kooperacemi s vysokými školami a díky kultuře důvěry v rámci týmu mohou růst.
Ve společnosti AUDI AG je projekt F1 symbolem nové výkonové kultury a katalyzátorem interních změn
charakterizovaných týmovou prací, důvěrou, efektivitou a úsilím o špičkové výkony. Těmito hodnotami se
v budoucnosti bude vyznačovat celá společnost.
Pro všechny zaměstnance společnosti má být účast ve Formuli 1 zdrojem hrdosti, identity a nadšení a
symbolem proměny značky Audi.
Předpisy od roku 2026
Nová pravidla od roku 2026
Nové předpisy pro nosný skelet a motor ve spojení se stropem pro náklady vynakládané na tým a pohon
budou od roku 2026 ve Formuli 1 zdrojem nových impulzů. Jejich cílem jsou agilnější závodní vozy,
napínavější konkurence a vyšší úroveň udržitelnosti.
Poháněcí jednotka
Stejně jako v současnosti bude mít spalovací motor V6 (ICE) i od roku 2026 zdvihový objem 1,6 litru. Podíl
elektrického výkonu však výrazně vzroste na 350 kW a současně klesne výkon spalovacího motoru snížením
průtoku energie v palivu na cca 400 kW. Elektrická část tuto ztrátu náležitě kompenzuje, neboť díky výkonnější
jednotce MGU-K výrazně vzroste množství energie získávané rekuperací. V dosavadní generaci závodních vozů
používaná přeměna tepelné energie na elektrickou prostřednictvím jednotky MGU-H od roku 2026 odpadne.
Tím jsou vytvořeny předpoklady pro zmenšení složitosti budoucích pohonů. Od roku 2026 je kromě toho
předepsáno používání udržitelných paliv. Tato cesta směrem k neutrální bilanci emisí CO2 byla zásadním
předpokladem pro zapojení značky Audi.
Nosný skelet
Závodní vozy Formule 1 budoucnosti budou menší a lehčí než aktuální generace. Jejich rozvor náprav bude
zkrácen o 20 centimetrů na 3,40 metru, celková šířka se zmenší z 200 na 190 centimetrů a hmotnost má
klesnout ze 798 na 768 kilogramů. Poprvé se počítá také s aktivní aerodynamikou. Jezdec může za určitých
podmínek stisknutím tlačítka nastavit sklon aerodynamických spoilerů na přídi a zádi, pokud chce snížit
aerodynamický odpor vzduchu a podpořit řízení energetických toků v rámci nové poháněcí jednotky. Možnosti
předjíždění vylepší navíc také krátkodobé zvýšení elektrického výkonu při jízdě v těsném závěsu za vozem
vpředu.
Nové závodní vozy se vyznačují vyšší hospodárností a mají výrazně nižší přítlak a užší pneumatiky. Cílem
těchto opatření jsou agilnější jízdní vlastnosti a celkově napínavější průběhy závodů. Dalším těžištěm nových
pravidel je nákladová efektivita prostřednictvím dalšího snížení výdajů. Proto předpisy nařizují omezení ohledně
materiálů, minimálních hmotností dílů a předepisují v jednotlivých oblastech standardní komponenty
používané všemi výrobci.
Optimalizovaná struktura vozidla s dvoustupňovým zakončením přídě, přísnějšími
požadavky na boční ochranu kokpitu proti průniku vnějších předmětů a lepší ochranou jezdce a palivové nádrže
přispěje k dalšímu zvýšení úrovně bezpečnosti.
PR