Druhá etapa Prokopovi nesedla a propadl se. Zapletal stoupá vzhůru.

Druhá etapa Prokopovi nesedla a  propadl se.  Zapletal stoupá vzhůru.

Dakar 2021 pokračoval v pondělí svou druhou etapou, ve které závodníci zdolávali 457 kilometrů dlouhý měřený úsek, tedy o celých 180 kilometrů více než v etapě první. S rychlými úseky, nástrahami dun i náročnou navigací se musela vypořádat i do té doby třetí nejlepší posádka celkového pořadí – Martin Prokop s Viktorem Chytkou.

 

 Právě záludnosti v navigaci jim ve druhé etapě způsobily větší časovou ztrátu a propad ze třetí na třináctou příčku. Martin Prokop se ohlíží za náročným dnem v poušti Saudské Arábie: „Dnes jsme se rozjeli celkem solidně, i když takový fofr, jako včera to zase nebyl. Byl to takový náš průměrný výkon. Bohužel asi sto kilometrů před cílem jsme se opravdu hodně moc ztratili díky nejasnosti v roadbooku a nechali tam skoro půl hodiny času.

 

 

Bylo tam víc bezradných aut, ale my tam přijeli jako první a tak jsme tam bohužel ztratili ze všech nejvíc. Není to dobré a po včerejší skvělé etapě je to pád dolů, ale to je prostě Dakar – jednou nahoře, jednou dole. Doufejme, že se nám v dalších etapách zase něco povede, protože dnešní ztráta nás bude hodně mrzet.“

 

 

Prolog

 

Druhá etapa  se naopak vydařila Mirovi Zapletalovi a Markovi Sýkorovi , kteří v průběžném pořadí poskočili na průběžné deváté místo v T1.1.

„Aj dnešná, čiže druhá etapa Rally Dakar 2021 bola rovnako perfektná ako prvá. Organizátor opäť prekvapil a predstavil novú, ale fakt nádhernú trať, ktorá spočiatku, nejakých 30 – 40 kilometrov obsahovala dosť dún, na ktorých sme si aj zaskákali, čo bolo super. Následne prešla do nejakého bývalého pieskového riečiska, potom zase boli nejaké duny, ale aj rýchle úseky.

 

Fakt sa mi to veľmi páčilo. Navyše sa nám darilo, nezablúdili sme, neurobili sme ani jednu gumu, čiže za nás naozaj super,“ zhodnotil Marek Sýkora po dojezdu do bivaku.

Posádka  se tak zároveň posunula na nádherné deváté místo ve třídě, kde bojuje i množství  továrních posádek.

 

 „Nejdřív odjeli motorkáři a po nich čtyřkolky, pak byla pauza a po ní startovaly auta, kamiony a buginy pohromadě. Takže všechno se to tam na trati motá dohromady a dlouho trvá, než se startovní pole roztáhne pro bezpečnější předjíždění,“ přibližuje pilot Tomáš Ouředníček.

 

A když se to spojí se startovní pozicí mezi auty hodně vzadu, je zaděláno na opravdu výživnou a problematickou rychlostní zkoušku. „Kvůli defektům a problémům s řídící jednotkou v první etapě jsme startovali na chvostu v třicetivteřinových intervalech. Pekelně se prášilo. V autě navíc bylo natankováno palivo na celou etapu, tedy 420 litrů benzínu. Takže bylo hodně těžké. No a hned na začátku nás čekaly duny. Spousta aut a kamiónů tam hned zapadla.“

 

 

Česká posádka Toyoty Hilux ale zvládla průjezd písečnými kopci na jedničku. „Podařilo se nám ani jednou nezapadnout. V dunách jsme neudělali jedinou chybu. Jenže na dvou malých dunkách po sobě jsem už jel celkem rychle a nakoplo nám to zadek. Takže auto letělo po čumáku a vypadalo to, že půjdeme přes boudu. Naštěstí jsem rychle zareagoval, ale jak Toyota spadla zpátky na kolo, tak prasklo a utrhl se i celý zadní blatník. Takže jsme jeli celý den bez něj,“ vysvětluje Tomáš.  

 

To ale nebyly jediné problémy Tomáše s Davidem, které je stíhaly při druhé etapě. Dvakrát se auto samo úplně zastavilo. „Asi nějaký problém v řídící jednotce. Včera na tom mechanici dělali celou noc, ale pořád nevíme, co je příčina. I tak jsme jeli v dobrém tempu. Bohužel někde za kontrolním průjezdním bodem 2 (CP2) zařval motor a bylo jasné, že odešla poloosa. My jsme takovou opravu na Toyotě ještě nedělali, ale naštěstí to nebyl žádný problém.

 

David to s mou pomocí zvládl asi za 25 minut. Rekord to není, ale napoprvé to šlo. I tak mě popadly černé myšlenky, protože to v kombinaci se zmíněným zhasínáním motoru bylo stresující. David povzbuzoval, že to dáme. Ke konci už nás čekali hlavně rychlé vypalovačky, kde se hodně prášilo.“  

 

Časová zdržení kvůli technickým problémům znamenala ve druhé etapě v hodnocení aut 51. místo. Celkově je Tomáš s Davidem na 49. místě. Je ale rozhodně na čem stavět. Třeba na precizní navigaci. „Dneska to byl takový pěkný náročný Dakar s výbornou prací Davida. V jednom okamžiku jsme předjeli kamion a dvě buginy, které totálně bloudily. A David mě poslal tam, kde ještě nikdo nejel a bylo to správně. Nejen za to mu patří dík, ale i za to, že má pořád dobrou náladu.

 

V bivaku dnes budeme řešit problémy s elektronikou i zničenou kapotáž, aby auto vypadalo opět ´jedle´. Snad v úterý odstartujeme v plné síle,“ doufá pilot Tomáš Ouředníček.

 

Průběžné pořadí Rally Dakar 2021 kategorie automobilů po 2. etapě:

 

  1. S. Peterhansel (FRA) / E. Boulanger (FRA) – X-RAID MINI JCW TEAM 07.17:18 2.
  2. Sainz (ESP) / L. Cruz (ESP) – X-RAID MINI JCW TEAM +00.06:37
  3. N. Al-Attiyah (QAT) / M. Baumel (FRA) – TOYOTA GAZOO RACING +00.09:14

 

 

 

Kompletní výsledky  viz  zde.

 

 

 

https://www.dakar.com/en/rankings

 

Zdroj  a foto – týmy