Martin Prokop se drží.
Martin Prokop s navigátorem Viktorem Chytkou se v maratonském bivaku Dakaru 2021 probudili do pondělního rána jako devátá posádka celkového pořadí. Po takticky opatrné sedmé etapě, kdy šetřili jejich Ford Raptor RS Crosscountry, mohli nyní více zabojovat o dílčí etapový úspěch a potěšit tak sebe i fanoušky.
Taktika jim vycházela po většinu z 375 kilometrů měřeného úseku a na mezičasech se pohybovali kolem pátého a šestého místa. Pouhých pět kilometrů před cílem však zvolili cestu špatným údolím, a protože se museli vracet, nabrali ztrátu několika minut navíc. Etapu tak dnes dokončili na devátém místě, ale v celkovém pořadí si opět polepšili. Před posledními čtyřmi těžkými etapami Dakaru jim patří osmá příčka celkové klasifikace.
Martin Prokop se ohlíží za osmou etapou Dakaru: „Jsem spokojený, byla to čistá práce. Auto vydrželo, což je hlavní, protože jsem měl velké obavy, jestli to poloosy zvládnou. Dávali jsme si pozor na defekty, jeli slalom mezi kameny a tak jsme dnes gumu dělat nemuseli. Ve včerejší etapě moje jízda nestála za nic, protože jsem byl hodně opatrný a moc jsem o tom přemýšlel. Dnes už jsme se trošku svezli a bylo to fajn.
Doufám, že na další etapy, které se pojedou zase v teple, budeme již mít k dispozici palivo Avgas a zbavíme se tak rizika přehřívání benzinu. Ty následující etapy určitě nebudou jednoduché, stále je v závodě hodně aut i motorek a není ve stylu pořadatele nechat dojet tolik techniky až do cíle.“

Pověsti o vyloučení bojovníkaTomáše Ouředníčka se nepotvrdily.
Posádka Ouředníček – Křípal pokořila vytoužený cíl osmé etapy, která byla součástí dvoudenního maratonského úseku bez servisu. Přestože auto dostalo už při nedělních patáliích extrémně zabrat. Ale oba bojovníci opět uplatnili svou bojovnost i umíněnost, když museli na trati znovu opravovat svou Toyotu Hilux.
„S úžasným pocitem a s nádherným výhledem po kraji jsme dojeli i do cíle druhé rychlostní zkoušky maratónské etapy. Už jsme to ani nečekali, protože jsme včera museli bojovat na krev. Já už to viděl černě, ale David je takovej motiovátor, že by mě snad mě přesvědčil, že dokážu lítat,“ ulevil si na konci etapy pilot Tomáš Ouředníček.
Ještě včera nebylo jasné, jestli budou Tomáš s Davidem moci do dnešní etapy odstartovat. Tak bylo jejich auto dobité. Česká zručnost a odhodlání opět slavily úspěch. „Všechno se přes noc v dobré obrátilo. Byla to krásná trať, písčité i kamenité cesty. Občas takzvané rozbíječky, i když technické. Dneska nám to s Davidem sedlo, šlo nám to. Jen se špatně předjíždělo, protože se hodně prášilo a nefoukalo. Každé naše předjíždění bylo napínavé, ale o to víc nás to bavilo.“

Jenže konečné 48. etapové místo se rozhodně nerodilo lehce. V celkovém pořadí aut po osmi etapách teď patří Ouředníčkovi s Křípalem 44. místo. „Myslím si, že by to nebyl marný etapový výsledek, kdybychom v neutralizaci tratě nepřišli na to, že máme zase defekt. Vzhledem k tomu, kolik jich už bylo, jsme asi pořídili nějakou špatnou sérii. Všechny pneumatiky totiž odcházejí stejným způsobem. Takže dneska budeme zkoumat, jestli je to opravdu nějaká vadná série, protože nás to zbytečně brzdí,“ uvědomuje si Tomáš, rodák z Brna.
Ale to nebyl jediný zjištěný problém. Posádka odhalila i strženou manžetu poloosy. „David doporučil, ať jí celou vyměníme. Proto jsme se zdrželi. To by ale nevadilo, kdyby se nám asi sto kilometrů před cílem nezačalo auto silně přehřívat. Teplota vody v motoru vystoupala až na 115 stupňů. Takže jsme museli čekat, až vychladne. A dolévat vodu, kterou jsme dostali i od fotografů na trati.“
Další komplikace už naštěstí nenastaly a posádka dojela do cíle maratónské etapy. „To je velká úleva. Tím spíš, že se objevily nepodložené zprávy, že jsme vyloučení ze závodu. To byl úplný nesmysl. Protože my jsme všechny podmínky splnili a jsme dál v hlavním závodě. Včera totiž organizátorům nefungoval systém, proto jsme nebyli v celkových výsledcích. Ale byla to jen chyba systému,“ dává na pravou míru nepravdivé zvěsti Tomáš.
Po dvou dnech čeká Toyotu Hilux důkladná celonoční oprava. „Dnes mechaniky dostatečně namotivujeme, aby vyřešili zásadní věci na autě. Bez toho nebudeme schopní ráno odstartovat. Mají na to celou noc, protože je těch věcí na řešení opravdu hodně. Je to důležité. Když nám to totiž s Davidem jde a předjíždíme, tak přijde nějaká technická porucha a auto se zastaví. Přitom dneska jsme díky Davidově skvělé navigaci předběhli pět aut, která se ztratila.

Je škoda o to pak přijít. Takže to musíme do rána vyřešit a naši krásku dobře připravit,“ uvědomuje si pilot Tomáš Ouředníček a dodává: „Poblíž města Neom, kde máme bivak, jsou nádherná panoramata. Krásné skály rostoucí z písku. Úchvatné pohledy. Škoda, že si to při jízdě nedokážeme moc užít. Navíc v půl šesté začíná zapadat slunce a smráká se. A to my už chceme být až do konce soutěže už dávno v cíli.“
Machus se rozjel. Enge ztratil dvě hodinky.
Druhou polovinu maratónské etapy zvládl na podtrženou jedničku Josef Macháček. Veterán dojel v kategorii lehkých prototypů druhý, stejná pozice mu patří v průběžném pořadí.
Josef Macháček a Pavel Vyoral předvedli taktický výkon vhodný mistrů. „Nechtěli jsme dělat gumu a bloudit. Musím pochválit Pavla, který podal skvělý výkon. Plno aut jelo proti nám a bloudilo. Bylo to zase náročné a jsem rád, že jsme úspěšně v cíli,“ uvedl v podvečer Josef Macháček.

Jeho týmový kolega Tomáš Enge se naopak potýkal během etapy s technickými problémy a do cíle dorazil s dvouhodinovou ztrátou.
Mirek Zapletal a Marek Sýkora opravili svůj vůz a již bez šance na úspěch v celkovém pořadí se vrátili do závodu. Navíc se jízdu po dnech plných problémů a oprav konečne pěkně užili.
„Sme v bivaku a veľmi spokojní. Po tých troch dňoch trápenia konečne prišiel deň, kedy sa nič neočakávané neudialo. Meraný úsek bol super, rýchly, ale aj technický, všade v okolí nádherná príroda. Po včerajšku sme štartovali zo sedemdesiateho šiesteho miesta, takže sme sa snažil vozidlá štartujúce popredbehávať, ale nebola to „prechádzka ružovou záhradou“, všade bolo totiž strašne veľa prachu a zažili sme aj dve dosť veľké krízovky.
Všetko sme zvládli, sme spokojní a zajtra pokračujeme ďalej,“ popsal etapu navigátor Marek Sýkora. A spokojen byl i Mirek Zapletal, který mimochodem postavil nejen tento svůj nový speciál, ale stavěl také vůz Martina Prokopa.
Nadále se drží i bývalí motorkáři Ondra Klimčiw a Petr Vlček se Škodou 130 LR, kteří jedou v kategorii Klasik. A navíc si vedou velmi dobře a jsou průběžně třetí. Na kontě pak mají i vítězství v jedné z etap.
Viz video zde: https://www.youtube.com/watch?v=XkYmieklHQU

V úterý se jede devátá etapa, která bude mít start i cíl u města Neom. Jde tedy o takzvanou okružní etapu s měřeným úsekem dlouhým 465 kilometrů. V závěru týdne pak Dakar vyvrcholí.
Rallye Dakar – 8. etapa (Sakaka – Naúm, 709 km celkově/375 km rychlostní zkouška):
Automobily: 1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 2:56:56, 2. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -52, 3. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -3:03,
…9. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -21:37, 34. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -57:45, 48. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:55:42.
Průběžné pořadí Rally Dakar 2021 kategorie automobilů po pondělní 8. etapě:
- S. Peterhansel (FRA) / E. Boulanger (FRA) – X-RAID MINI JCW TEAM 29.35:49 2. N. Al-Attiyah (QAT) / M. Baumel (FRA) – TOYOTA GAZOO RACING +00.05:50 3. C. Sainz (ESP) / L.Cruz (BEL) – X-RAID MINI JCW TEAM +00.39:55
- M. Prokop / V. Chytka – BENZINA ORLEN TEAM +03.19:24
- Ouředníček, Křípal -19:20:40.
Prototypy: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 3:37:45,
…9. Macháček, Vyoral -23:11, 42. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -1:54:38.
Průběžné pořadí: 1. Jones, Gugelmin 36:13:48,
…15. Macháček, Vyoral -4:16:33, 38. Enge, Tošenovský -15:08:31.
Klasik – jízda pravidelnosti : 1. Revuelta, Sanchez (Šp./Toyota) 27 bodů,
…3. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 46.
Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 646
…5. Klymčiw, Vlček 5297.

Motor MAX fandí našim závodníkům na Dakaru.
Kompletní výsledky viz zde.
https://www.dakar.com/en/rankings
Zdroj a foto – týmy














































































































