Tankovací karta se vyplatí i drobným podnikatelům.

Výrazné zdražení pohonných hmot loni podpořilo zájem o plošné ceny. Tankovací karta se vyplatí i drobným podnikatelům. 

Navzdory přísným covidovým omezením v úvodu loňského roku rostly i nadále odběry pohonných hmot v režimu takzvaných plošných cen. Nákupní aliance Axigon eviduje za rok 2021 meziročně 10% nárůst odběrů paliv. Zájem podpořily hlavně rostoucí ceny benzínu a nafty, které se loni zvedly asi o 8 korun za litr.

Plošná cena je přitom dlouhodobě pod cenovým průměrem trhu a úspora může oproti standardním cenám dosahovat i několika korun na litru paliva. Axigon loni rovněž rozšířil akceptační síť, kde lze uplatnit slevu 2 Kč/kg CNG, a uvedl na trh Energokartu pro dobíjení elektromobilů.

Zatímco na začátku loňského roku se ceny litru benzínu či nafty pohybovaly průměrně pod 28 korunami, v jeho závěru se u benzínu v určitém období dostaly i přes 37 korun. Od ledna do konce prosince se průměrná cena obou paliv zvedla asi o 8 Kč/l. To se výraznou měrou promítlo do výdajů firem a mnohé z nich donutilo hledat nové způsoby, jak omezit náklady.

„Tlak na optimalizaci nákladů v důsledku covidu dále posílil zájem o palivové karty. Jejich využití dává smysl také u menších flotil, přesto se stále setkáváme s tím, že i firmy provozující desítky vozidel platí za nákup paliva hotově nebo platební kartou,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

A dodává, že benefity bezhotovostních plateb tankovací kartou byly přitažlivé už před pandemií. Nejde přitom jen o finanční úsporu, ale i tu administrativní.

 

 

Nákupní aliance Axigon eviduje za loňský rok odběry benzínu a nafty v celkovém objemu 60 milionů litrů, což meziročně představuje 10% růst.

Naprosto dominantní zůstávají odběry pohonných hmot za plošné ceny, představují téměř 90 procent celkového objemu. Plošná cena vyhlašovaná na týdenní bázi platí pro držitele tankovací karty univerzálně v dané síti čerpacích stanic bez ohledu na stojanové ceny či lokální cenové výkyvy, popisuje Damir Duraković.

 

Zatímco dříve byl koncept plošných cen dostupný jen velkým podnikům či autodopravcům, a tedy podmíněn určitým nemalým objemem odebraného paliva, dnes je dostupný i menším firmám nebo živnostníkům. Díky sdružené poptávce v nákupní alianci Axigon, která je tak jedním z největších odběratelů pohonných hmot v Česku, lze tento benefit využívat bez jakýchkoliv závazků k minimálním odběrům.

 

Plošné ceny jsou dlouhodobě pod průměrem standardních cen na čerpacích stanicích. „Například plošná cena nafty v síti Shell byla začátkem letošního roku pro držitele námi poskytovaných karet téměř o 1,70 koruny na litr nižší než průměrná cena v Česku.

Ve srovnání s cenami dálničních čerpaček však úspora v prvních týdnech roku 2022 činí téměř 5 korun za jeden litr,“ říká Damir Duraković a dodává, že z vývoje plošných cen lze celkem spolehlivě predikovat, kam se budou ubírat běžné ceny na čerpacích stanicích.

Jakmile začne cena ropy klesat, plošné ceny tento vývoj na rozdíl od standardních totemových cen, které mají většinou několikatýdenní setrvačnost, okamžitě reflektují. Nastávají tak dokonce situace, kdy plošná cena klesá tak rychle, že je nižší než ceny tradičně nejlevnějších diskontních čerpaček, jež nestíhají na změnu ceny komodity reagovat.

„Kupříkladu v prosinci loňského roku klesly ceny paliv v průměru o korunu na litru. Plošné ceny předznamenávaly tento obrat již v listopadu a v prosinci dokonce spadly tak výrazně, že naše plošná cena pro síť EuroOil byla v případě Naturalu 95 dočasně o více než 50 haléřů na litr nižší než u nejlevnějších čerpacích stanic v Česku.

Levnější byl i litr nafty, byť o jediný haléř, doplňuje Damir Duraković.

 

 

Nákupní aliance Axigon loni výrazně rozšířila paletu služeb v dalších segmentech mobility. Její CNG karta garantující slevu 2 Kč/kg stlačeného zemního plynu (CNG) je akceptována nejen v síti plnicích stanic innogy Energo, ale nově též v síti E.ON Energie. Celkově tak pokrývá téměř polovinu tuzemských CNG stanic. I díky tomu rostly odběry CNG meziročně ještě rychleji než u benzínu a nafty (o 15 %).

Axigon rovněž uvedl na trh Energokartu umožňující dobíjení elektromobilů u nabíjecích stanic Skupiny ČEZ, Pražské energetiky a E.ON Energie. Dohromady jde o více než 70 % dobíjecích stanic po celé České republice.