Mistrovství světa v rallye FIA 2023 se rozjelo na Monte.
Francouz uzavírá rekordní vítězství, týmový kolega Kalle Rovanperä o 16,0 sekundy za ním.
Sébastien Ogier sedí na pokraji rekordního devátého vítězství Rallye Monte-Carlo poté, co v sobotu ve francouzských Alpách předvedl další bezchybnou jízdu.
Poté, co si v pátek vybudoval značnou výhodu přes půl minuty, přešla Ogierova pozornost na zachování olova, když monacké utkání zamířilo do Alpes-de-Haute-Provence na šest asfaltových rychlostních zkoušek v celkové délce 111,78 km.
S dnešním průběžném pořadím založeným na klasifikaci reverzní rally se Ogier musel potýkat s nejvíce znečištěnými silničními podmínkami, protože štěrk, kameny a bahno byly smeteny na pódia těmi, kdo běželi výš po poli.
Ogier, který jezdí na částečný úvazek za Toyotu Gazoo Racing, zaujal ostražitý přístup. Neměl náladu riskovat a zoufale se snažil neopakovat loňské zklamání, kdy ostrý kámen způsobil pozdní propíchnutí, které jeho vítěznou nabídku zbrzdilo.
V důsledku své opatrnosti však 39letý hráč viděl, jak se jeho nárazník snížil o více než polovinu tím, že zaútočil na kolegu GR Yarise Kalleho Rovanperäho. Do nedělního finále míří 16,0 sekundy jasně na vrcholu.
Ogier je přesvědčen, že má dost času, ale vzhledem k tomu, že do konce zbývají ještě čtyři zrádné etapy, může se stát cokoliv. Vítězství by ho vyneslo do čela čestné hody Rallye Monte-Carlo a překonalo by rekord, o který se v současnosti dělí se starým nepřítelem Sébastienem Loebem.
„Myslím, že by to mělo stačit,“ řekl. „Ten poslední byl nejnebezpečnější pro vpichy, tak jsem to vzal s nadhledem a jsem rád, že ta etapa už skončila. “
Úřadující šampion Rovanperä začal silně a vyhrál dvě ze tří dopoledních etap, aby si vytvořil odstup od hvězdy Hyundai i20 N Thierryho Neuvilla.
Neuville reagoval tím, že si sám připsal dva referenční časy, ale velký tlak od prvního pod temnotou Ubraye – Entrevaux nechal Neuvilla 16,0 sekundy na třetím místě.
Elfyn Evans se po pátečním propíchnutí dostal do první čtyřky se solidním comebackem. Velšan přeskočil Otta Tänaka ve druhé etapě dne a nikdy nezabloudil mimo první trojku za každý test, čímž skončil 24,5 sekundy mimo paty Neuvillovi.
Pro navrátilce Z M-Sport Fordu Tänaka zavládly pocity úlevy i zklamání poté, co technická závada zanechala jeho Pumu s těžším řízením, než je obvyklé.
I když to mu neumožnilo bojovat proti Evansovi, odvrácenou stranou Tänakova problému bylo, že posilovač řízení neselhal úplně – něčeho, čeho by se obával, protože v rozvrhu nebyl žádný servis uprostřed nohy.
Yarisův mladík Takamoto Katsuta se vyšplhal celkově na šesté místo poté, co přeskočil Daniho Sorda při první jízdě z Le Fugeretu do Thorame-Haute. Sordo, který je nyní sedmý, se nadále cítil zmaten nedostatkem konkurenceschopnosti ve svých etapových časech.
Nedělní finále se vrací do Alpes-Maritimes. Známý Luceram / Lantosque zahajuje řízení a následuje repríza La Bollène-Vésubie / Col de Turini, kterou posádky už ve čtvrtek večer ve vzteku řídily.
Obě etapy se opět opakují, přičemž druhá tvoří Wolf Power Stage, kde jsou k dispozici bonusové body.
Výsledky po sobotě:
1. S Ogier / V Landais FRA Toyota GR Yaris 2hr 27min 11 .5sec
2. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +16.0sec
3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +32.0sec
4. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris + 56,5 sec
5. O Tänak / M Järveoja EST Ford Puma +1min 37,3 sec
6. T Katsuta / A Johnston JPN Toyota GR Yaris +2min 15.7sec
www.wrc.com
(RB)