Citroën slaví 30. výročí modelu Xantia.

CITROËN XANTIA SLAVÍ 30. NAROZENINY

 

  • Citroën slaví 30. výročí modelu Xantia, který byl uveden na trh v březnu roku 1993. V letech 1993–2002 bylo v Evropě vyrobeno více než 1 300 000 kusů (v letech 1996 a 1997 se Xantia prodávala také v Číně a do roku 2010 v Íránu) a Xantia se stala legendárním modelem historie značky Citroën.
  • Xantia, která byla oceňována pro svůj komfort, bezpečnost a radost z jízdy, byla nástupcem modelu BX. Představila technologii Hydractive II, elektronicky řízené hydropneumatické odpružení, které korigovalo náklony a zlepšilo jízdní stabilitu, aniž by to bylo na úkor komfortu.
  • Tato technologie našla své vrcholné vyjádření ve verzi Activa, uvedené na trh v roce 1994, která byla vybavena novým systémem eliminace náklonu SC-CAR, umožňujícím vybírat zatáčky ve vodorovné poloze. Tato přednost modelu Xantia inspirovala Jacquese Séguélu k památné reklamě s atletem Carlem Lewisem.
  • Sdružení L’Aventure Citroën oslavilo toto výročí v sobotu 4. března v muzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois za účasti klubu Xantia Activa, který zde vystavil 56 vozů.

 

Citroën Xantia, který byl světu představen v březnu 1993 na ženevském autosalonu, slaví 30. narozeniny a stává se sběratelským kouskem. Model Xantia, kterého se v letech 1993–2010 vyrobilo 1 326 259 kusů, z toho většina v továrně Rennes-la-Janais, se stal legendárním modelem značky Citroën.

 

Citroën Xantia HDI garée sur un chemin en 1999. Photo de Jean-Pierre Suberville. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Autorem vozu, který se stal nástupcem slavného modelu BX z 80. let, je designér značky Citroën Daniel Abramson, který ho vytvořil na základě návrhu italského design centra Bertone. Dynamický, plynulý a robustní sedan přebral některé linie modelu XM a modelové řadě Citroën přinesl novou siluetu. Citroën Xantia byl díky svému jedinečnému stylu v roce 1993, kdy byl uveden na trh, zvolen nejkrásnějším vozem roku.

 

 

DEVĚT LET ODVAHY A INOVACÍ PRO VĚTŠÍ POHODLÍ

Během devíti let výroby prošla Xantia mnoha změnami. Zpočátku byla k dispozici ve dvou provedeních (SX a VSX) a se třemi různými motory. Luxusnější verze byly vybaveny hydropneumatickým systémem Hydractive II, elektronicky řízeným systémem odpružení, který korigoval náklony karoserie a zlepšoval jízdní stabilitu vozu, aniž by to bylo na úkor komfortu.

V roce 1994 byla na trh uvedena verze Activa, která převzala systém Hydractive II a doplnila ho o dva válce, které zabraňovaly náklonu vozidla o více než 0,5°, čímž se počet hydrokoulí ve voze zvýšil na 10. Takto vybavená Xantia mohla projíždět zatáčky ve vodorovné poloze.

Pro tuto technologii byly společně s výrobcem Michelin vyvinuty specifické pneumatiky. V roce 1995 přišla na trh Xantia kombi. V roce 1997 se Xantia dočkala modernizace a konečně v roce 1998 se u ní objevil zcela nový dieselový motor 2.0 HDi se systémem common rail.

Komfort, bezpečnost, technologie a potěšení z jízdy – tak zněla klíčová slova této novinky. Komfort byl v té době bezkonkurenční, s čalouněním, které se stalo poznávacím znamením modelu Xantia i jeho následovníků. Interiér Xantia nabízel skutečnou harmonii barev a materiálů v přehledně uspořádaném prostoru. Kabina byla také zesílená, s pevnějším a silnějším plechem a výztuhami ve dveřích pro větší bezpečnost na palubě.

 

 

ABSOLUTNÍ KOMFORT: HYDRACTIVE II

Co se týče technologií, odlišnost modelu Xantia symbolizuje příchod Hydractive II, technologie, která kombinuje sílu hydrauliky s rychlostí elektroniky. Tradiční hydropneumatické odpružení má na každé nápravě další kouli, kterou lze aktivovat pomocí elektromagnetických ventilů v běžném okruhu, s jednou koulí na válec odpružení.

To umožňuje definovat dva stavy měkkosti a tlumení odpružení: pružný a sportovní. Senzory pak umožňují řídicí jednotce volit mezi těmito dvěma režimy v závislosti na jízdní situaci. 

V obou případech tato technologie umožňuje řidiči a cestujícím cestovat ve velkém pohodlí, ale především s větším klidem.

Une Xantia Citroën dans la cour intérieur d’une villa espagnole en février 1993. Photo de Patrick Legros. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

 

INSPIRACE PRO REKLAMU

Xantia byla díky svým inovacím a vlastnostem ideálním vozem pro reklamu. Příkladem je slavná reklama s Carlem Lewisem z roku 1995, v níž je sportovec kvůli sázce nucen stát se mnichem. Podle něho bylo nemožné, aby auto projíždělo zatáčky bez naklonění, a Xantia to dokázala.

V další reklamě z roku 1999 se objevila pyramida vozů Xantia, která dokazovala její vynikající jízdní stabilitu.

 

Citroën

Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo plug-in hybridních verzích.

Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě.

Více informací o značce Citroën naleznete na stránkách pro média  https://fr-media.citroen.com

 

Dessin de trois-quarts avant d’une Citroën Xantia sport blanche signé Nicolas Arvanitakis. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation