České firmy disponují jen 1193 auty na čistě elektrický pohon.

Vozy na alternativní pohon tvoří jen 2 % firemních flotil: Značkám kraluje Škoda a Mercedes

Bezemisní norma, která v EU omezí prodej aut se spalovacími motory, se v březnu dočkala finálního schválení. Nově prodávaná auta tak budou muset mít od roku 2035 nulové emise oxidu uhličitého. To se dotkne i firemních flotil, na něž se ve svém reportu zaměřila společnost Imper, která poskytuje největší online databázi českých firem Merk.

Jak se české společnosti připravují na dobu elektrickou a které značky aut s alternativním pohonem u nich vedou? 

 

Analýza společnosti Imper se zaměřila na české firmy, které ve svém vozovém parku mají zastoupeny vozy na alternativní pohon – ať ve formě čistě elektrických aut, vozů na CNG či LPG nebo hybridů.  

 

Z celkového počtu 2322 firem se nepřekvapivě největší část nachází v Praze – celkem 997 společností. Na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj (299) následovaný Středočeským (221) a Moravskoslezským (200). Ostatní kraje nepřesáhly podílem přes sto firem a na samotném konci žebříčku se umístil Karlovarský kraj s 29 společnostmi.  

 

Vozy s alternativním pohonem přitom nejsou jen výsadou firem s miliardovými obraty. Mezi společnostmi s obratem do pěti milionů má takovýto vůz 627 firem, u obratu nad 100 milionů jde pak o 451 firem. Přibližně polovina firem, která vlastní elektroauta, pak zaměstnává méně než 10 zaměstnanců. 

„Potvrzuje se, že elektroauta se stávají běžnou součástí firem. Svůj podíl na tom má i stávající daňové zvýhodnění včetně úlev na dani z příjmu u zaměstnanců, kteří využívají elektromobil pro pracovní i soukromé účely,“ dodává Tomáš Berger, CEO společnosti Imper.  

 

Škodu dohání Mercedes 

Z pohledu nejoblíbenějších značek osobních vozů s alternativním pohonem vede mezi českým firmami Škoda (608 vozů), na paty jí ale šlape jak Mercedes (493 vozů), tak i značka Audi (483 vozů) a BMW (398 vozů). Firemních aut značky Tesla pak na silnicích můžeme potkat hned 230.

Zajímavý je i pohled do kategorie luxusních vozů, kde české firmy využívají hned 78 vozů Porsche, 19 značky Jaguar, dvě hybridní Ferrari a jedno Bentley. 

 

Vzhledem k tomu, že elektroauta se na českém trhu zatím stále zabydlují, tvoří většinu firemních flotil auta registrovaná v posledních třech letech. Raritou je pak nejstarší registrovaný elektrovůz v podobě legendárního Peugeotu 106 Electric, který byl vyroben v roce 1999.  

 

Vedou hybridy 

České firmy disponují celkem 1193 automobily na čistě elektrický pohon, na CNG jezdí 247 vozů. Velmi oblíbené jsou pak především hybridy. Kombinace benzínu a elektropohonu využívá 1374 vozů, variantu nafta a elektro pak 602 aut.  

Ve firemních parcích ale nalezneme také 290 elektrických motocyklů, 5 čtyřkolek a 42 elektrických nákladních automobilů – ty jsou však spíše výjimkou a v alternativních pohonech převládá hybridní varianta benzinu s CNG. 

Vozy využívající alternativní pohon – ať už jde o hybridy či auta na elektřinu, CNG či LPG pohon, si cestu do českých firem zatím hledají a momentálně je vlastní přibližně 2 % z celkového počtu 137 795 českých firem.

 

„České firmy stále sází především na hybridy, které mohou být vhodným kompromisem v případech, kdy čistě elektroauto například nenabízí požadovaný dojezd. Je pravděpodobné, že se zlepšujícími se kapacitami baterií bude v následujících letech podíl hybridů klesat,“ dodává Tomáš Berger. 

 

Kraj Počet firem vlastnících elektroauto
Praha 997
Jihočeský kraj 50
Jihomoravský 299
Karlovarský 29
Vysočina 43
Královéhradecký 78
Liberecký 47
Moravskoslezský 200
Olomoucký 65
Pardubický 54
Plzeňský 91
Středočeský 221
Ústecký 77
Zlínský 71
Celkem 2322

 

 

O společnosti Imper CZ 
Společnost Imper CZ s.r.o. je IT společnost založená v roce 2009. Pomáhá nacházet, získávat a udržet B2B klienty pomocí chytrých dat. Základními kameny portfolia tvoří aplikace Leady.cz – identifikace firemních návštěv webu a Merk.cz – komplexní databáze všech podnikatelských subjektů v ČR. 

Imper CZ s.r.o. poskytuje svá datová řešení pro obchod a marketing do široké škály oborů, které reprezentují společnosti jako Seznam.cz, Avast, ČSOB, Mercedes – Benz, SKANSKA, Rohlik.cz, Google, Microsoft, TESCO, mBANK, ORLEN Unipetrol, MALL.cz …a dalších více jak 2 000 B2B firem.