CITROËN MÉHARI: 55 LET A STÁLE INSPIRUJÍCÍ FILOZOFIE
Citroën slaví 55. výročí vozu Méhari, který byl představen 16. května 1968 na golfovém hřišti v Deauville. V letech 1968–1987 se ho vyrobilo 144 953 kusů, převážně v továrně Citroën v belgickém Forestu.
- Tento atypický terénní vůz určený do každého počasí dokázal okouzlit celou jednu generaci svou modularitou, praktičností a ekonomickými výhodami.
- Méhari se stal ikonickým vozem Citroënu i automobilového světa, ale prosadil se i v různých dalších kruzích, například ve francouzské armádě nebo v kinematografii.
- Tento charakter osobitého vozu zaměřeného na volný čas sdílí Méhari s vozem Citroën C3 Pluriel, který brzy oslaví 20. výročí, a nověji s vozem My Ami Buggy, jehož nejnovější edice bude brzy uvedena na trh.
Právě před 55 lety, 16. května 1968, uprostřed francouzského studentského protestního hnutí, představil Citroën na golfovém hřišti v Deauville svůj nový vůz: Méhari. Atypický pick-up s výkonem 28 až 32 koní, s plastovou karoserií z ABS (akrylonitrilbutadienstyrenu), jehož autorem byl Roland de La Poype.
Byl postaven na platformě vozu Dyane 6 a v době svého uvedení na trh byl prezentován pod názvem Dyane 6 Méhari. Vyráběl se téměř 20 let v letech 1968–1987 a bylo ho vyrobeno 144 953 kusů (z toho 1 213 vozů Méhari 4×4), což znamenalo pro tento originální vůz překvapivý úspěch.
Méhari se vyráběl z větší části v továrně Citroën v belgickém Forestu, ale také v dalších sedmi továrnách ve Francii, Španělsku a Portugalsku.
TERÉNNÍ VŮZ DO KAŽDÉHO POČASÍ
Název Méhari pochází z mužského jména Méhari, což je označení pro dromedáry, tedy jednohrbé velbloudy žijící v severní Africe a na Sahaře. Tato zvířata jsou známá svými terénními schopnostmi, odolností a střídmostí. Jsou schopná přepravovat zboží i cestující na dlouhé vzdálenosti.
Tento název je tedy pro model Citroën Méhari, který je známý svou přizpůsobivostí všem terénním podmínkám, velmi vhodný. Je to vůz s celou řadou využití.
Zvenčí Méhari nevypadá jako vůz vhodný do každého počasí, protože připomíná spíše malý kabriolet používaný během letní dovolené. Při použití zimního potahu se vůz zcela utěsní a stává se autem, které lze používat po celý rok.
PRAKTICKÝ, MODULÁRNÍ A ÚSPORNÝ
Méhari je velmi modulární, protože část jeho podlahy lze přeměnit na opěradlo, takže je možné přidat dvě zadní sedadla a do vozu se vejdou až 4 cestující. Lze jej použít v široké škále situací a může přepravovat jak různý náklad, tak přiměřený počet osob.
Karoserie se skládá pouze z 11 snadno opravitelných dílů a lze ji čistit zvenku i zevnitř proudem vody. Díky tomu se vůz snadno udržuje a pro zákazníky je úsporný.
Tato atypická, modulární a úsporná koncepce navržená z na svou dobu moderních materiálů a s inovativní karoserií se v průběhu let stala opravdovou vzpomínkou na dětství celé generace a skutečnou automobilovou ikonou.
TŘI LEGENDÁRNÍ VERZE
Přestože se Méhari vyráběl téměř 20 let, měl pouze tři různé verze, včetně dvou limitovaných edic. V roce 1983 byly na trh uvedeny dvě speciální série, nejprve Méhari Plage s prázdninovým vzhledem v křiklavě žlutém provedení, která se prodávala ve Španělsku a Portugalsku.
A poté byl v dubnu 1983 na francouzský, italský a portugalský trh uveden Méhari Azur v počtu pouhých 700 kusů. V roce 1979 Citroën představil novou variantu s pohonem 4×4, která nabízela volnost, jež je i dnes téměř bezkonkurenční.
MIMOŘÁDNĚ ROZMANITÁ KARIÉRA
O vůz Méhari projevily zájem zejména orgány veřejné správy, jako byla policie, celní správa, letiště, dostihové závodiště a mnoho dalších, ale také obchodníci, řemeslníci a soukromé osoby.
Dlouhou kariéru měl možnost prožít u francouzské armády, která si v letech 1972–1987 objednala celkem 11 457 kusů.
Méhari 4×4 má za sebou také kariéru v oblasti lékařské pomoci na silnicích celého světa. V roce 1980 se zúčastnil Rallye Paříž – Dakar, pro niž bylo pronajato deset vozů Méhari 4×4, aby na trase poskytovaly lékařskou asistenci.
V neposlední řadě zažil Méhari velkou filmovou kariéru, zejména díky slavnému filmu Četník ze Saint Tropez s Louisem de Funèsem.
Citroën
Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo plug-in hybridních verzích. Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě. Pro více informací o značce Citroën navštivte stránky pro média https://fr-media.citroen.com |