Také F1 Theodore-Ford N183 uvidíme při GP Revivalu v Brně.

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Theodore-Ford N183

Angličan Morris (Mo) Nunn se s vlastní konstrukcí do F1 poprvé odvážil roku 1973. Jeho značka Ensign se bohužel většinou pohybovala na finančním minimu a tak se po 10 letech rohodl k užší kooperaci se svým sponzorem, milionářem Teddy Yipem z Hong Kongu. Ensign N183, který namaloval Nigel Bennett se proto roku 1983 jmenoval „Theodore“.

Tým si mohl dovolit dva jezdce: V Brně dobře známou hvězdu motocyklů Johnnyho Cecotta, který ve Formuli 1 debutoval a Nunnova jezdce z roku 1982, nadaného Roberta Guerrera. Jak Venezolánec, tak i Kolumbijec jistě byli piloti extratřídy – vozu, týmu, Nunnovi a i Yipovi ovšem během sezony rychle začal docházet dech.

 

Theodore N183, který byl v zásadě modifikovaným Benettovým Ensignem N181 (za použití částí z karbonu), dovezl Cecotta ve druhém podniku roku v Long Beach na bodované 6. místo. O něco později s ním dojel hostující Brian Henton v nemistrovském podniku v Brands Hatchi čtvrtý.  Podobný „coup“ se ale anglo-čínské kooperativě již zopakovat nepodařilo.

Naopak. Vůz trpěl nespolehlivostí a nedostatečným vývojem. Guerrero dojel do cíle za celý rok jen pětkrát, Cecotto šestkrát. Několikrát ztroskotali již v kvalifikaci. Znechucený Cecotto opustil stáj dva závody před koncem sezony, do posledního podniku v Kyalami nenastoupil tým Ensign-Theodore vůbec.

 

Až na Cecotta (roku 1984 startoval za Toleman) byl rok 1983 pro všechny zúčastěné tečkou za kapitolou F1. Jak Yip, tak i Nunn a Guerrero šli hledat štěstí do USA a seriálu CART. V Britově a Kolumbijcově případě velmi úspěšně…

 

Theodore-Ensign N183, který v Brně uvidíme patří podnikateli Georgovi Hallaouvi. Zkušený Němec vůz sám pilotuje a není pozorným fandům neznámou: Vždyť v Brně pravidelně startuje již několik let, například s prototypy seriálu SportsCar Challenge.

Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)

 

 

 

Text a foto: Roman Klemm