Lotus-Ford 87B : Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revival v Brně:

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Lotus-Ford 87B

Po vydařené „wing-carové revoluci“ s typy Mk78 a Mk79 se Colinovi Chapmanovi lepila smůla na paty. Jeho „world-beater“ Mk80 pro sezonu 1979 se nevydařil, poté prohlásila FIA „vůz dvou šasí“ Lotus Mk88 o dva roky později za ilegální a zakázala ho. Roku 1981 tedy jeho svěřenci Elio de Angelis a Nigel Mansell najednou neměli s čím jezdit.

Chapman proto pověřil svého konstruktéra Martina Ogilvieho, aby rychle postavil na kola něco, s čím by věhlasná stáj Lotus mohla alespoň částečně konkurovat. Od šestého podniku (Monako) tedy byl nasazen Mk87. Ogilvie použil modifikovaného šasi z Mk88, pozměnil karoserii a přišrouboval k němu motor Cosworth. Že se s takhle narychlo sesmolenou náhražkou nedalo vyhrávat, dalo rozum.

 

Nepomohl ani návrat dřívějšího sponzora a změna lakování do klasických barev JPS. Nemilovaná konstrukce během sezony stačila sedmkrát na umístění na bodech, z toho nejlépe na 4. místa v Monze (de Angelis) a Las Vegas (Mansell).

Chapman měl tehdy velké problémy s hospodářskou situací jeho podniku a „namočil“ se údajně i do podivných machinací kolem projektu De Lorean. Na sportovní chod týmu mu zbývalo méně času, což se projevilo tím, že jeho nezměněná jezdecké sestava musela i do sezony 1982 nastoupit se stejným vozem. Ogilvieho lehce modifikovaný Lotus 87B se s mistrovstvím světa rozloučil 8.místem de Angelise v Kyalami, než ho nahradil Mk91.

 

Jak důležitým prvkem je v F1-Masters jezdecké umění, předvádí Němec Marko Werner v tomto voze již několik sezon. Bývalý vítěz GP de Monaco F3 a 24h Le Mans je v jeho týmem Chrome Cars připraveným Lotusem 87B naprostým měřítkem pro všechny ostatní.

V Brně bude patřit do nejuřšího kruhu favoritů. Chapman by měl radost…

Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)

 

 

 

 

Text a foto: Roman Klemm