Exklusivní rozhovor kolegy Romana Klemma s Franzem Wurzem
Dobrá, fandům F1 asi bude něco říkat jméno Alexander Wurz. Bývalý jezdec F1 a vítěz Le Mans je dnes jedním z nejvlivnější osobností cirkusu F-Liberty. Jeho synové Charlie (FIA-F3) a Oscar (CZ F4) se právě snaží pokračovat dle jeho vzoru. A při tom byl i Alex jednoho dne jen „synem úspěšné hvězdy“ automobilových závodů.
Synem superhvězdy RallyeCrossu, Franze Wurze.
Několikanásobný rakouský šampion autocrossu a mistr Evropy RallyeCrossu roku 1974 se byl ve Spielbergu podívat na počínání svého vnuka Charlieho a poskytl Romanovi Klemmovi následující rozhovor. Bylo těsně poté, co Charlie zajel nejrychlejší čas volného tréninku…
Guten Tag Herr Kommerzielrat (Komerční rado) Wurz!
Tak na to „Kommerzielrat“ si moc nepotrpím. Ale jsem na toto státní vyznamenání samozřejmě hrdý. Dostávají ho pouze lidé, kteří se zvláště zasloužili o rakouské hospodářství. Udělili mi ho roku 2006 především za mé zásluhy ohledně bezpečnosti silničního provozu.
Přijel jste se podívat na počínání jednoho z nejmpladších členů automobilové dynastie, kterou jste založil?
Správně – jedno ale musím poopravit. Dynastii závodníků Wurzů založil už můj táta. S jeho Bavorákem byl u nás doma v 50. letech špičkovým závodníkem. Mám s sebou jeho fotky…
Co říkáte poli Formule 3 a Charlieho dosavadním výkonům..?
Žasnu, jak vyrovnané to tu je. Jde doslova o tisíciny. Desetinky už rozhodují o umístění úplně vepředu nebo na chvostu pole. Charlie dovede být rychlý, v rozhodujících momentech ale asi moc přemýšlí a sám se staví pod ohromný tlak. I když na druhé straně: za chvilku na něj čekají rozhovory se Servus TV a ORF. Kdo by v takové situaci nepociťoval tlak..?
No a pak jsou tu ohromné finance, které chlapcům v F3 start vůbec umožňují…
Jistě. Je neuvěřitelné, jak šly náklady nahoru. Když Alex jezdil před 30 lety u Sigiho Müllera německé mistrovství F3, tak nás sezona stála „jen“ 300.000 Marek. Dnes počítáme – převedeno na Eura – tak nějak o desetinásobných obnosech… Nějak to vše ztrácí správný úměr. Není mi například jasné, proč musí F3 startovat až v Austrálii… Většina těch kluků tady ale v takových poměrech vyrůstá a tak si asi ani neuvědomují, jaké peníze to vše stojí.
Nebo nákladné zimní testy v Arábii…
Ano. O vývoji motorsportu v tom regionu mám dobrý přehled. Investují tam ohromné peníze jak do infrastruktury, tak i do techniky a podpory mladých talentů. Mají tam jakousi iniciativu „Arabský mistr světa F1 roku 2040“ – nebo tak nějak. Tady ve Formuli 3 je ještě není vidět, ve Formuli 4 se ale již zvedá „Arabská vlna“.
A co druhý vnuk Oscar?
Ten nám také dělá radost. Jezdí české mistrovství F4 a pohybuje se na špičce, což je pro jeho sebevědomí jistě moc dobrá věc. Já svého času nechal Alexe také otrkat nejdříve v národních šampionátech F-Ford. Pojedu se podívat na jeho podnik na Salzburgringu. Český promotér dělá moc dobrou práci – to už lze poznat podle toho, že jeho závody budou jedním z vrcholů kalendáře na Salzburgringu.
Co říkáte častým výjezdům Safety Caru v moderním motorsportu?
To víte, pořadatelé mají plné kalhoty, že se někde něco stane. Když si vzpomenu na všechny ty vraky podél trati za mých časů… Nikoho to nezajímalo. Někdy bych chtěl být u toho, když jezdci vysvětlují sponzorům, že půl víkendu strávili za vodícím vozem…
Text a foto: Roman Klemm