Foto story RK a jeho 40 let na Salzbugringu: Od Schumiho po gumový swimming-pool.

Obrázkové poohlédnutí po 40 letech na Salzbugringu:

Od Schumiho po gumový swimming-pool

Letos, někdy v létě jsem si uvědomil, že roku 2024 slavím na několika okruzích kulaté jubileum. Žiju na jihu Bavorska a proto je mým „domácím“ okruhem Salzburgring. Jsem tam za slabou hodinku a proto mohu při podnicích přespávat doma, což je opravdu praktické. Poprvé jsem tam byl již roku 1983, když jsem se na MS motocyklů vydal na kole!

Tenkrát jsem ale ještě nefotil, takže řekněme, že jsem své 40 leté jubileum návštěv této roku 1969 vysoko nad rakouskou metropolí postavené trati slavil právě  letos. Jde o motodrom, kde jsem, vedle Mostu, nastoupil jako aktivní jezdec stejně tak často, jako divák, nebo žurnalista. Zažil jsem tam skutečně všechno, co se dá v tomto sportu zažít.

Tohle je malý výběr těch snad nejzajímavějších momentů…

 

 

Text a foto: Roman Klemm

 

Roku 1985 jelo na Salzburgrigu tehdy ještě špičkové Mistrovství Evropy cestovních vozů. Ikonická česká posádka Enge-Vojtěch zde honí na voze týmu Hartge tovární BMW Dietera Questera. Později jsem si v paddocku vyzvedl jejich autogramy…

Hlavním podnikem Salzburgringu bývalo až do 90. let MS motocyklů. Tohle je roku 1986 legendární Randy Mamola. Jakýsi Gilles Villeneuve jedné stopy.

 

Alpentropäe koncem srpna 1988 byla opravdu mezníkem dějin. Jak pro mne, tak i pro jistého Michaela Schumachera a pro Salzburgring samotný. Zde je vidět – asi třetí – pokus o start obrovského pole DTM. Vždy to skončilo hromadnou nehodou po několika sekundách a pořadatel to nakonec bez výsledku vzdal. DTM se tam od té doby nevrátila a začal tím úpadek okruhu…   

 

 V rámci DTM startovalo německé mistrovství Formule-Ford 1600, ve kterém příšerným způsobem debutoval Roman Klemm… Zde za kvalifikace signalizuji potřebu roztlačení mé Lola T642E po „hodinách“ v šikaně. Za mnou právě jede Fritz Kreutzpointer, budoucí tovární jezdec Mercedesu…

 

Když už jsme u budoucích továrních jezdců: Sobotní mokrý závod FF1600 vyhrál s velkým náskokem Michael Schumacher na Van Diemenu týmu Eufra. Bylo to právě tam, kde si ho všiml vlivný manažer Willi Weber a podepsal s ním smlouvu, která vedla k Schumacherově titulům mistra světa. Já považoval za úspěch, že jsem za těchto zlých podmínek dojel do cíle 17. – a poslední. Pro sezonu 1989 jsem zdědil jeho startovní číslo 52…

 

 Obrázek ze švýcarského mistrovství FF1600 roku 1993: Na předstartu stojí Norberto Fontana (budoucí pilot F1) a Christian Wolff („Toto“ se vypracoval až na sportovního ředitele Mercedesu).

 

Rok 1994 byl opravdu černým ročníkem motorsportu. A smůlu neměli jen v Imole a Monaku. K ještě větší tragédii došlo v létě na Salzburgringu při podniku německé DTC. Jezdec Opelu nezvládl rychlou Fahrerlagerkurve a přeletěl svodidla právě v místech, kde bylo stanoviště maršálků. Tři bratři (!) z nedalekého Hofu byli na místě mrtví. Podnik byl okamžitě ukončen…

 

Blízkost trati mi dovolil i návštěvy během týdne. Zde jsem se roku 1997 „skočil mrknout“ na testy F3. U boxové zídky jsou šéf týmu BSR Bertram Schäfer a jeho talentovaní junioři Nick Heidfeld s Tomášem Engem.

 

 O něco později toho roku  jsem tam poprvé  startoval na mém novějším a mnohem modernějším Vectoru MG93 FF1800. Mimo dalších známých se přišli podívat i Tomáš s tátou Břetislavem. Bohužel mám jen společné video, ale ne fotku…

 

 „Zlatá rodinná záležitost roku 2001“: Jezdec přelakovaného Vectora, jeho bratr a žena s půlročním juniorem. To tihle diletanti ještě netušili…

 

 …že vyhrají oba závody víkendu Rakouského mistrovství FF1800! Jistě, patřilo k tomu hodně štěstní na mé straně a smůly konkurence. Večerní vyhlašování vítězů, ke kterému jsme vzbudili i malého, ale bylo nezapomenutelnou záležitostí! 

 

 Takhle jsme závodili: Párty-stan přivázaný k druhé sadě obutí, stárnoucí Vector, vozík s nářadím a uprostřed vedrem rozpáleného paddocku Salzburgringu roku 2003 slunečník se swimmin-poolem pro malého.

 

 Naposledy aktivně na Salzburgringu roku 2008. Dopadlo to zlomeným závěsem za špičkové rychlosti a letem směrem svodidla nebezpečné Fahrerlagerkurve. Nevěřím sice na Boha, jako Emerson Fittipaldi – tak jako on jsem to ale viděl jako znamení, abych brzy přestal. 

 

Posledním opravdu velkým podnikem na Salzburgringu byl šampionát WTCC roku 2014.

 

Salzburgring je rychlý, úzký a tím opravdu nebezpečný. Tahle hromádka laminátu, gumy, skla a alumina zbyla roku 2020 z historického Porsche Carrera 6 pana Knoblicha.

A právě historikové mají Salzburgringu pomoci zpět na mezinárodní scénu: Těším se na Legends Grand Prix 2025!