Třicátou dakarskou účast pojal Tomáš Tomeček závodně jen částečně. Pomáhal.

Převaříme, vyztužíme, prošroubujeme

Tomáš Tomeček se Rallye Paříž – Dakar poprvé zúčastnil v roce 1995 a od té doby vynechal jen ročník 1997 kvůli civilní službě. Jinak vždy stál na startu Dakaru nebo Africa Eco Race, pouštního maratonu, který v Dakaru končí. Třicátou dakarskou účast pojal závodně jen částečně. Se startovním číslem 641 jel jako rychlá asistence mezinárodního týmu South Racing Can-Am.

Na trati měl na starost deset rychlých bugin SSV. Aby toho nebylo málo, vyslal tři další Tatry s řidiči, aby pracovali v barvách pořadatelů Dakar Rally a Africa Eco Race. Vše klaplo na výbornou. Tomáš Tomeček přesto považuje za svůj top zážitek z letošního Dakaru něco úplně jiného.

Na trati dakarské rally se Tomeček s navigátorem Ardem Munsterem a Niccolo Funaiolim, mechanikem South Racingu, měli co otáčet. Ve stylu rychlého „déháelka“ dopravovali přes tunu naložených náhradních dílů, zastavovali u poškozených strojů a zase je zprovozňovali. Když závadu nebylo možné na místě opravit, táhli buginu na laně až do bivaku.

Při dvojetapě Chrono 48 museli strávit noc s posádkou jednoho porouchaného can-amu v dunách, protože jízda se zapřaženou buginou byla v noci už příliš nebezpečná. Jako obvykle vytahovali i zapadlé kamiony konkurentů.

Plně naloženou korbu Tatry 815 měli kromě Chrono 48 také při dvoudenní maratonské etapě. Extrémní zátěž se postupně projevovala: Máme na korbě nějaké praskliny, přikyvuje Tomeček. „Ale to je taková klasika. Převaříme, vyztužíme, prošroubujeme. Myslím si, že to Tatra zvládla docela dobře. A neměli jsme ani jediný defekt, upozorňuje.

Organizátoři Dakar Rally před startem avizovali, že oproti předchozím letům nebude rychlým asistencím povoleno, aby vyjížděly z trati už před koncem speciálů. Realita byla nakonec poněkud jiná. Po čase se jí přizpůsobil i Tomáš Tomeček. Letos jsme nebyli jeden ze tří, ale jediný kamion v týmu, který po trati vezl díly a mechanika. Proto jsme se domluvili s naším šéfem Scottem Abrahamem, že jakmile budou všichni naši klienti v cíli, opustíme etapu a nedojedeme ji, vysvětluje Tomeček.

„Takže jsme ve dvou třetinách nebo ve třech čtvrtinách vyjeli na nejbližší zpevněnou cestu a rychle mířili do bivaku.“ Přesto to neznamenalo, že by aspoň jednou do bivaku stihli dojet za světla. „To sice ne,“ směje se zkušený český pilot, „ale byli jsme překvapeni, že na té rally nejsme sami a kolem jsou tři nebo čtyři tisíce lidí. Dříve jsme jezdili tak pozdě, že už všichni spali. Pořadatelé na ústupek z pravidel zareagovali tak, že v cíli Dakaru rychlé asistence vyřadili z celkových výsledků.

Největší zážitek, který si dakarský matador odvezl domů, byl zcela jiného charakteru. „Seděli jsme s mou posádkou v jídelně, zrovna jsme doobědvali, a v tom náhodně zrovna k našemu stolu přicházel pan prezident Petr Pavel, popisuje Tomáš Tomeček nadšeně. Byl jsem naprosto zaskočen, lapal jsem po dechu a lapal jsem po slovech.

Požádal jsem pana prezidenta o fotku a velmi si vážím toho, že souhlasil. Touto cestou bych mu ještě jednou moc rád poděkoval. Zahraňovali jsme závodníky, paráda, ale toto byla pro mě topka letošního Dakaru, vděčně dodává Tomeček. Můžeme doplnit, že oba muži se již jednou setkali. Tomeček měl tu čest svézt pana prezidenta ve své závodní Tatře na kopřivnickém polygonu.

Druhou Tatrou týmu Tom Racing na letošním Dakaru, byla další čtyřkolka 815, ale v úpravě speciální pouštní odtahovky. Pod označením Balai 6 s ní Milan Křístek pomáhal účastníkům přidruženého závodu Future Mission 1000, ale také pořadatelům při organizaci jednoho z bivaků na Chrono 48, převážel k vrtulníku zraněného motorkáře, stavěl na kola vůz z kategorie Dakar Classic, sbíral pokažená auta organizátorů a v dunách se účastnil záchrany složitě přístupného vozu SSV.

 

Obě Tomášem Tomečkem připravené Tatry v Saúdské Arábii obstály na výbornou a vysloužily si čest a uznání. Však si taky o pozornost Davida Castery, ředitele Dakar Rally, řekl kvalitní podzimní prací baléčka na Rally du Maroc. Neméně dobře si vedly další dvě Tomečkovy Tatry Balai 1 a 2 při prakticky souběžné soutěži Africa Eco Race. Za jejich volanty seděli Leopold Paďour a Petr Foltýn, jehož navigoval Petr Foltýn mladší.

Zachraňovali motorkáře i automobily ,včetně Tomáše Ouředníčka a pořadatelského vozu, který šel několikrát přes střechu. V případě problému některého závodního kamionu by byli vůbec jedinou instancí schopnou zasáhnout. Kuriózně měli dokonce v Mauritánii naložené i havarované menší letadlo samotného šéfa závodu Jeana-Louise Schlessera.

Všechny čtyři Tatry poprvé testovaly aditiva značky Metabond. Při Dakar Rally to byl Metabond Megasel, který se přidává do nafty. „Myslím, že jsem rozdíl oproti předchozím letům poznal v tom, že motor šel tvrději za plynem, neodborně řečeno. Takže jsem zvědavý, až se podíváme na trysky a případně i kamerou do spalovacího prostoru,“ popisuje Tomeček. Baléčka v Africe zkoušela Metabond Truck, který se přidává do oleje. „Motor běžel krásně a mně se zdál tišší. Ale chce to ještě trochu větší testování,“ říká Petr Foltýn mladší.

„Budeme v Tatrách měnit olej. Pokud to bude potřeba, uděláme jeho rozbor a uvidíme, co nám protokol ukáže,“ doplňuje jej Tomeček.

Na závěr jsme si nechali několik vět do diskuze ohledně možné budoucnosti kamionů na Dakar Rally. Důvodem jsou zřejmě stížnosti některých účastníků kategorií moto a auto. Nikdy jsem nezaznamenal negativní ohlasy na kamiony, krčí rameny dakarská legenda Tomeček.

„Jestli spolu mají nějaké spory, měli by si je vyříkat. Kamiony přece po trase vozí díly i motorkám a autům, případně jim také pomáhají. Kamionové asistence v závodě určitě mají své místo. Bavil jsem se také s jedním komisařem o tom, jestli přichází v úvahu návrat od prototypů k sériovým kamionům, jako to bylo před změnou v roce 2000.

Říkal, že to možné je, pokud se na tom shodne více klíčových lidí.“

 

Všechny Tatry Tom Racingu jsou analogové sériové stroje se vzduchem chlazenými motory. Tomáš  Tomeček děkuje za podporu svým partnerům, společnostem Promet Group, Komterm, Mann Filter, Oil.sk, Tawesco a Skarab.

web Tomáše Tomečka  www.tomastomecek.cz
Africa Eco Race: www.africarace.com
Dakar Rally: www.dakar.com

PR